Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Testy pro 5. a 9. třídy dostávají podobu

Česko

Ministerstvo školství zveřejnilo ukázky úloh pro testování páťáků a deváťáků. Jejich definitivní verzi mohou ovlivnit pedagogové

PRAHA Najít slova stejného významu, ale třeba i zaokrouhlit čísla na desítky, stovky a tisíce či poslech v angličtině a přiřazení správných odpovědí do chybějícího textu.

Tak vypadají vzorové úlohy pro plošné testování žáků 5. a 9. tříd z matematiky, českého a anglického jazyka. Tuto novinky zavádí ministr školství Josef Dobeš (VV) a učitelé nyní mají měsíc čas na to se k podobě testů, ale i standardům, které budou jasně určovat, co má žák v daném ročníku umět, vyjadřovat.

Testy by neměly pouze zkoumat, jaké znalosti žáci mají, ale také budou prověřovat, jak je umí používat v praxi. Tedy přesně to, co zkoumají například mezinárodní srovnávací testy PISA, ve kterých se čeští školáci dlouhodobě zhoršují a zaostávají za ostatními evropskými zeměmi.

První školáci by si testování pilotně mohli vyzkoušet letos v říjnu. „V červnu 2012 by se pak konala generálka. Pokud ale říjnový pilot dobře nedopadne, nemám problém s tím, že by se v červnu, třeba s větším počtem škol, opakoval pilotní test,“ popsal ministr.

Jak se naloží s výsledky, ptají se pedagogové Sami pedagogové zatím kvalitu ukázkových testů hodnotit příliš nechtějí. „Jsou to normální úlohy, které by žáci měli zvládat,“ posoudila testy z matematiky ředitelka Základní školy Mnichovice Marcela Erbeková. Za důležité hlavně považuje, aby ministerstvo vysvětlilo, k čemu testování bude sloužit. „Musí být jasně řečeno, jak se naloží s výsledky, jak budou interpretované a k čemu budou sloužit,“ řekla s tím, že samotné testování jí ale nevadí. „Je zde velmi rozdílná kvalita škol. Chápu, že ministerstvo chce, aby šla kvalita nahoru, nesmí ale dojít k nějaké segregaci,“ dodala Marcela Erbeková. Ne všichni jsou ale testování nakloněni. Spolek Eduin například poslal premiérovi Petru Nečasovi dopis, ve kterém testování zásadně odmítli. Podle nich vede jen k „biflování“ a nepostihuje opravdové schopnosti a dovednosti dětí.

Přestože se podoba testů bude ještě vyvíjet, ministr má jasno v tom, že projekt nepůjde ve stopách státní maturity. Ani pokud jde o dobu přípravy, ani pokud jde o finance. „Rozhodně neplánuji, že by se o testování mluvilo několik let. Tento projekt bude mnohonásobně levnější, než je státní maturita,“ dodal. Kolik by mohl stát, však zatím říct nechce, prý by to mohlo ovlivnit výběrové řízení na firmu, která bude provedení zkoušky technicky zajišťovat.

Oproti státem řízené maturitní zkoušce by navíc testování školáků mělo probíhat v elektronické podobě. Některé školy by sice mohly mít problém s nedostatkem počítačů, podle ministerstva mají ale školy dost času na to, aby si například s pomocí evropských fondů pořídily lepší vybavení.

***

Co by měli umět žáci v páté a deváté třídě základní školy,

představují ukázky z navrhovaných srovnávacích testů.

5. třída

český jazyk

1. Která z následujících možností

obsahuje dvojici slov stejného

nebo podobného významu?

A) šťastný – nešťastný

B) milý – nesoustředěný

C) skromný – nenáročný

D) líný – nešikovný

matematika

Zaokrouhli čísla v uvedených

číselných řádech:

a) Na desítky 57 688

b) Na tisíce 439 180

c) Na desetitisíce 7 689 154

d) Na stovky 57 688

anglický jazyk

Přečti si Petrův dopis. Poděkuj mu a odpověz, že přijdeš.

Dear Kim,

I’m writing to invite you to my birthday party. If you are not

busy next Saturday (4th February), come to our house

at 2 p.m. Remember to bring your swimsuit, it’s cold outside

but the water in our pool is warm the whole year! I would

be very happy if you could come. Take care, Peter

9. třída

český jazyk

Zdrhám do Prahy na letiště. No, zdrhám, spíš jdu škarpou, trošičku obestřen mrákotným mrakem,

protože piju. Poslední dobou jsme se studenty terezínského Koménia pili dost. Takže teď

jdu podél silnice, často se ploužím příkopem, protože nechci, aby mě viděli policajti

z hlídkovýho vozu. Nechci, aby mě chytili, nechci, aby se mě ptali na požár v Terezíně.

Jáchym Topol: Chladnou zemí

1. V textu označ kliknutím myši nespisovné výrazy.

2. Napiš spisovné synonymum, jímž lze nahradit slovo „zdrhám“.

3. Napiš, jakého účinku na čtenáře dosahuje autor užíváním nespisovných výrazů.

matematika

Lucka se starala o králíka a pravidelně ho vážila. Hodnoty si zapisovala do tabulky.

měsíc únor březen duben květen červen červenec

hmotnost (v gramech) 200 400 750 1050 1300 1500

1) Určete, jaký je největší měsíční přírůstek hmotnosti králíka.

2) Vypočtěte, jaký je průměrný měsíční přírůstek hmotnosti králíka.

3) Zjistěte, kolik kilogramů bude vážit králík za dalších 5 měsíců,

bude-li průměrně přibývat už jen 120 g měsíčně.

anglický jazyk

Žák odpoví příteli na vzkaz, ve kterém jsou špatně čitelná slova

naznačena křížky, zeptá se na nejasnosti.

Hi Charlie,

There’s a good film on at the xxxxxxxx. It’s a/an xxxxxxx film with Bruce Willis!

It’s about xxxxxxxx. It’s on at xxxxxxxxx o’clock. The tickets are xxxxxxx. Would you

like to come and see it with me this xxxxxxx? It’s easy to get there on the bus.

David

Autor: