K nejpostiženějším regionům patří severní Morava. Tam se lýkožravý brouk zvlášť rozmohl, čemuž odpovídá i frekvence odvozu. „Problém je hlavně, když se naložený kamion na silnici nižší třídy míjí s jiným vozidlem. To najede na okraj vozovky a vzhledem ke své hmotnosti urve několikasettunový kus krajnice. A silnice je dokonale zničená,“ popsal LN Jakub Unucka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu.
Vláda schválila miliardy pro vlastníky nestátních lesů. Měly by kompenzovat nižší tržby kvůli kůrovci |
Popsaný obraz skýtá třeba „trojka“ mezi Petrovicemi a Heřmanovicemi. Na jedné její straně zeje hluboký kráter a spíš než silnici připomíná zapomenutou polní cestu. Jenom v okrese Bruntál činí vyčíslené náklady na opravu 424 milionů korun. Hejtmanství se hněvají i proto, že ministerstvo dopravy vydávalo dlouhou dobu generální výjimku na odvoz kůrovcového dřeva, kdy kamiony mohly mít až 52 tun, aniž by k tomu dal souhlas majitel silnice, tedy kraje. Praxe ustala, až když se rázně ozvala jižní Morava, že takhle to nejde.
„Změna spočívá v tom, že si v souladu se zákonem opatřujeme souhlas vlastníka, respektive správce,“ připustila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Na to konto obeslal resort kraje s žádostí o plošný souhlas, že po jejich cestách smí jezdit kamiony nad běžnou tonáž. Devět regionů ze třinácti to odmítlo udělat. Mezi nimi i Olomoucký kraj.
„Frekvence jízd s dřevní hmotou se zvýšila. Potíže se u nás týkají převážně silnic III. tříd, odhadem v délce 30 až 40 kilometrů, což bude škoda mezi 300 až 400 miliony,“ řekla LN Eva Knajblová z kanceláře hejtmana. Ministerstvo zemědělství, pod které lesy spadají, je ze situace poněkud nešťastné. Bez souhlasu krajů s vyšší tonáží totiž mizí napadené stromy pomaleji.