Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Těžký život Googlu v Česku

Česko

ÚHEL POHLEDU Google se rozhodl prolomit prokletí českého Seznamu a vydal se cestou masivní reklamní kampaně. Věří, že s její pomocí zvýší svůj zhruba čtvrtinový podíl v dané oblasti. Byť jsou prostředky investované do televizní reklamy nemalé, nevěřím tomu, že splní očekávání zadavatele a podíl Googlu na trhu se viditelněji zvedne.

Příčin je hned několik. Přestože se Google v České republice nemusí potýkat s legislativou nebo cenzurou jako v Číně, kde jej bezohledně válcuje domácí Baidu, v tuzemsku naráží na neproniknutelnou bariéru tradice a konzervatismu. Lidé jsou na Seznam, který v současné době majoritně baví přibližně 60 procent internetových uživatelů, zkrátka zvyklí.

Seznamovská stránka je většinou první, která na ně vykoukne při koupi nového počítače. Instalují jim ji samotní prodejci. Vím, jaký má tento krok sílu – rodiče vyhledávají v Google jen proto, že s ním spolupracuje prohlížeč Firefox, který mají instalovaný jako výchozí. Vůbec netuší, že jej používají, při spuštění systému jim prostě zabliká okénko, do něhož napíší, co potřebují najít. Pokud by Firefox používal jiný, třeba tuzemský vyhledávač, použili by ten.

Kromě toho má řada lidí na Seznamu historicky založenou e-mailovou adresu. Podle pravidla nač měnit něco, co funguje, se jim nechce zvykat své známé a příbuzné na adresu novou. A když se už na stránce vyskytují, proč ji nepoužít i na hledání, případně přečtení zpráv, hledání práce nebo cesty. Mnozí uživatelé ani netuší, že se jedná o vyhledávač, Seznam je pro ně zkrátka synonymem internetu.

Zatímco Seznam je české slovo, pod nímž si Češi mohou něco představit, Google si stále nese nálepku něčeho, co „hovoří cizím jazykem“, který stále mnoho lidí neovládá. Tomu nahrává i nápis pod vyhledávacím okénkem Google.com in English, který je výraznější než klasické funkce, které člověk hledá. Řada těch, kdo se s virtuální sítí teprve seznamují, neumí slovo „google“ správně napsat, není pro ně známé a přátelské. Nese si punc něčeho, čemu rozumí „ajťáci a mladí“. Výraznější než žádané zprávy nebo mapy je funkce „Inzerujte s Googlem“, ta může řadu lidí také mást, dá jim dojem nepatřičnosti. Zatímco většina těch, co s počítačem dennodenně pracují a hledání je jejich každodenním chlebem, oceňují na Googlu právě to, že je nezahlcuje ničím jiným, reklamou, spoustou pro ně zbytečných funkcí. Potřebují něco najít, a to se jim pomocí okénka dominujícímu vyhledávači zcela jasně vede. Vyhledávání pro ně není jen zábavou, proto se nechtějí zdržovat.

Google na svou jednoduchost na tuzemském trhu ale doplácí. Byť je tento světový lídr lokalizován do češtiny, lidem, kteří jej dennodenně nepoužívají v práci a nedocení jeho přísnou funkčnost, je překážkou právě čistota, která je mate. Jednoduchý rámeček v bílém poli. Obrázky, mapy, zprávy jsou uvedeny relativně malým písmem v záhlaví stránky, pokyny „Vyhledávání Google“ či „Zkusím štěstí“ pod okénkem vyhledávače je pro ně nepochopitelným pokynem. Přestože jsou dle mého názoru produkty Googlu – například mapy – mnohem kvalitnější než u konkurence, je těžké o tom přesvědčit ty, kteří to ani nezkusí. Google nabízí funkci si stranu oživit a adaptovat přesně pro své potřeby, od rybiček, které může uživatel „krmit“, přes nastavení výběru zpráv, jež se mu pravidelně aktualizují, počasí nebo horoskopy. Toto nastavení je ale opět pro řadu českých uživatelů nepřekonatelným problémem.

Podnik s nejistým výsledkem Je zcela jasné, že si Google uvědomuje svoji potřebu oslovit v České republice jinou skupinu lidí, než je obvyklé. Tomu odpovídá fakt, že zvolil na svůj styl poněkud zastaralejší formát „televizní“ reklamy. Obvykle jde totiž cestou reklamy spíše virální, volí sofistikovanější způsoby zviditelnění se. Přestože zvolený formát dle mého názoru správné cílové skupině v tuzemsku odpovídá a televizní spoty na Google s heslem „život je hledání“ (minutové Lásky z Paříže a půlminutové Maturita a Přírůstek do rodiny) jsou inteligentní a vtipné, mám z ní pocit, že svým provedením přece jenom oslovuje ty, kteří již Google používají. Ti ji pochopí a porozumí, pro ostatní může být stále nesrozumitelnou.

Změnit návyky Čechů trvá dlouho a výsledek je opravdu nejistý. Google by zkrátka musel přesvědčit vyznavače českých vyhledávačů, že je opravdu jednouchý a funkční. Osobně ale nevěřím, že se mu to v České republice povede, byť ve světě nemá až na vzácné výjimky konkurenci.

***

Lidé jsou na Seznam, který v současné době majoritně baví přibližně 60 procent internetových uživatelů, zkrátka zvyklí

Přestože jsou produkty Googlu – například mapy – mnohem kvalitnější než u konkurence, je těžké o tom přesvědčit ty, kteří to ani nezkusí

O autorovi| RADEK SEDLÁŘ, počítačový odborník Autor je majitelem české softwarové společnosti Ecommerce.cz

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...