První generace Renaultu Thalia byla sedanem odvozeným od druhé generace Renaultu Clio. Druhá generace tohoto vozu vypadá mnohem lépe. Design je vyváženější a automobil působí elegantnějším dojmem.
Ačkoliv to na první pohled nevypadá, nová Thalia je modernizací předchozího modelu. Zůstala postavená na stejném podvozku, což prozrazuje například zachovaný rozvor náprav nebo i pečlivější pohled na tvar bočních oken.
Co se tedy změnilo kromě vnějšího vzhledu? Začněme odzadu, kde spočívá největší přitažlivost tohoto vozu. Zavazadlový prostor má objem 506 l, což je jen o čtyři méně než u předchozího provedení. Určitou nevýhodou je nízký přístupový otvor. Cenovou kategorii tohoto vozu ukazuje například absence madla pro usnadnění zavírání víka zavazadlového prostoru.
Na zadních sedadlech je potřeba počítat s omezenějším prostorem. Pohodlně se zde povezou pouze osoby menšího vzrůstu nebo děti. Za volantem je situace lepší. I tak si ale musíte zvyknout na malou šířku a měkčí sedadla.
Přístrojová deska dostala novou horní část, která působí elegantněji než dříve. Jasně patrné jsou také příjemnější materiály. Přístroje mají novou grafiku, která se podobá modelu Clio. Naopak volant, rádio, ovládání topení, dveřní výplně i prostor kolem řadicí páky s držáky nápojů zůstaly beze změn.
Motor testované Thalie měl objem 1,15 litru, šestnáctiventilovou techniku a na daný segment vcelku příjemný projev. Tím mám na mysli hlavně nízkou hlučnost v nízkých a středních otáčkách a nečekaně živý projev daný malou pohotovostní hmotností základního provedení. To všechno ale platí do okamžiku, kdy s Thalií jedete v obsazení jednou nebo nejvýše dvěma osobami. Jakmile tento automobil naložíte na celkovou hmotnost 1430 kg, vězte, že jízda už nebude tak příjemná. Motor je totiž potřeba důrazně vytáčet, což se negativně projevuje na spotřebě paliva i hlučnosti. Během testu Thalia spotřebovala jen 6,5 litry benzinu na 100 km. Krátký rozvor a malý rozchod kol spolu s úzkými pneumatikami jsou největšími omezeními jízdních vlastností. Automobil má spíše měkčí odpružení, takže sice obstojně filtruje nerovnosti silnice od posádky, na druhou stranu se ale v zatáčkách naklání více, než by bylo příjemné. Ne zcela ideální se ukázala náchylnost na boční vítr.
Jak už bylo řečeno, tak Thalia je navržena pro poklidnou jízdu. Přestože řízení nepatří k nejcitlivějším, ve srovnání s předchozím modelem udělalo pokrok směrem k přesnějšímu ovládání.
Nejlevnější provedení Renaultu Thalia stojí 190 tisíc korun, jeho nevýhodou je ale nemožnost rozšíření výbavy. Dokonce není možné doobjednat ani posilovač řízení, rádio nebo centrální zamykání. Z tohoto důvodu je tedy lepší zvolit spíše střední stupeň výbavy. V případě, že ale chcete do Thalie klimatizaci, je výhodné zvolit nejlepší verzi s cenou 230 tisíc korun. I tak cena stále zůstává největším lákadlem tohoto malého sedanu.
***
Renault Thalia 1.2 16V
Koncepce: pětimístný čtyřdveřový
sedan s motorem vpředu napříč
a pohonem předních kol, rozměry
4261x1940 (se zpětnými zrcátky)
x1439 l, rozvor 2473 mm, provozní
hmotnost 979 kg, zavazadlový
prostor 506 l
Motor zážehový čtyřválec, 1149 cm3
Výkon 55 kW (75 k)/5500 min-1
Toč. mom. 105 N.m/4250 min-1
Převodovka 5M
Zrychlení 0–100 km/h 13,0 s
Nejvyšší rychlost 170 km/h
Komb. spotřeba 5,9 l/100 km
Cena 189 900 Kč
HODNOCENí
Klady: základní cena, objem zavaz.
prostoru, živý a úsporný motor
Zápory: jízdní vlastnosti, šířka
interiéru, dynamika po naložení,
pevně daná a velmi chudá výbava
základního modelu