Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Ticho, v němž neusnete

Česko

Lexus LS 600h L má osmiválec, hybridní pohon, 4x4, masážní sedadla a stihne pohlídat, abyste neusnuli

TEST LN

Samotné vyjmenovávání všech technických detailů vozu Lexus LS 600h L by bez potíží dalo na celou knihu. Model LS je vlajkovou lodí svého výrobce a testované provedení 600h L potom stojí na samém vrcholu jeho nabídky. Tato hybridní luxusní limuzína svojí délkou překračuje hranici pěti metrů a je navržena tak, aby poskytla maximální možný luxus.

Pohodlí v automobilu pro člověka znamená nejen pohodlná sedadla, ale také nízkou hlučnost a maximální omezení vibrací. Přesně to jsou vlastnosti, v nichž tento lexus exceluje.

Do svého největšího modelu Lexus zamontoval hybridní ústrojí pohonu, které kombinuje pětilitrový osmiválec s elektromotorem. Aby toho nebylo málo, sílu tohoto ústrojí posílá ke všem kolům prostřednictvím samosvorného diferenciálu Torsen. Kombinovaný výkon celého systému činí 445 koní, avšak nelze říci, při jakých otáčkách. Na rozdíl od konvenčních automobilů, v nichž řidič plynovým pedálem říká motoru, jak má jet, zde slouží plynový pedál jako ukazatel, který říká autu, jak rychle má jet. Hybridní řídící jednotka pak spočítá, jak nejúčinněji využít jednotlivé zdroje síly. Řidič tak vlastně nemá vládu nad otáčkami motoru ani nad jeho chodem - vše si reguluje hybridní systém sám.

Mechanickým srdcem hybridního pohonu je skříň o velikosti běžné samočinné převodovky. Zde je umístěn nejen trakční elektromotor, ale také generátor a planetová soukolí. Výsledkem součinnosti všech prvků je zcela plynulý pohon, který lze vzdáleně přirovnat k automobilu vybavenému bezestupňovou převodovkou.

Příjemné jsou také rychlé reakce systému na povely plynového pedálu, které jsou dány zejména vysokým točivým momentem elektromotoru. Za volantem Řízení tohoto vozu je velmi zajímavou zkušeností. Zdá se, jako by se tento lexus snažil zamaskovat, že se jedná o automobil. Nemáte totiž pocit, že jej řídíte - spíše jako byste jej pouze ovládali. Všechny ovládací síly jsou totiž velmi nízké, a tak se může zdát, jako by se vše za okny tohoto auta odehrávalo v nějakém filmu na promítacím plátně. Odpružení lze nastavovat ve třech stupních, zejména ve městě se nejlépe osvědčil nejměkčí režim, který doslova zahlazoval pražskou dlažbu.

Ve městě se zároveň nejvíce projevily přednosti hybridního pohonu. Vzhledem k velikosti a výkonnosti vozu byla potěšující i jeho spotřeba. Při poklidné jízdě po městě jen mírně překračovala desetilitrovou hranici. Ne že by právě tento údaj toho, kdo si pořídí automobil v ceně přesahující tři miliony korun, příliš zajímal. Jedná se však o prestižní záležitost, ukazující „ekologické“ zaměření vozu - lze-li o něčem takovém u tohoto monstra mluvit.

Zatímco ve městě je hybrid velmi příjemný, hbitý a úsporný, na dálnici je rozdíl oproti konvenčním autům s osmiválcovými motory mnohem menší. Zde se totiž více projevuje zejména vysoká hmotnost vozu, která atakuje hranici dvě a čtvrt tuny.

Zatímco v běžných rychlostech je elektromotor schopen vydatně pomáhat, ve vysokých rychlostech, zpravidla nad 180 km/h, jeho pomoc už není tak vydatná. Navíc v tomto režimu může dojít i k vybití akumulátorů. Potom má pohon na starosti výhradně zážehový motor, který má s těžkým vozem hodně práce. Pro skutečně rychlé dálniční přesuny je proto možná vhodnější zvolit klasický osmiválec typu LS 460, který je mimo jiné o více než půl milionu korun levnější.

Specifickou vlastností Lexusu LS 600h L jsou jeho zadní sedadla (připlatíte si za ně 180 000 Kč). Lze je totiž nejen přetvořit na příjemné lehátko, ale současně nabízejí také několik typů intenzivních masáží.

Vysoké standardy jsou zřejmé také v otázkách bezpečnosti. Lexus má v současnosti zřejmě nejpokrokovější balíček prvků aktivní bezpečnosti, který je v sériových vozech k mání.

Je vybaven tzv. pre-crash systémy, jež se pomocí radarů dokážou připravit na náraz zepředu i zezadu ještě dříve, než k němu dojde. Specialitou je kamera umístěná za volantem, která monitoruje bdělost řidiče. Jakmile by hrozil například mikrospánek, systém se pokusí řidiče probudit zataháním za bezpečnostní pás nebo zvukovým signálem.

Zaostřeno na komfort Lexus LS 600h L je velmi speciálním vozem, který se vyčleňuje z klasických limuzín dané velikosti nabízených německými prestižními značkami.

Je zaměřen výhradně na komfort a díky hybridnímu ústrojí pohonu potěší zejména mimořádnou plynulostí v městském provozu. Možná právě tato vlastnost spolu s jemností ovládání a minimální hlučností jsou pádnějšími důvody ke koupi než o něco nižší spotřeba paliva.

***

Lexus LS 600h L

Koncepce: čtyřmístný sedan s motorem podélně vpředu a pohonem všech kol, rozměry 5150x1875x1480 mm, rozvor 3090 mm, pohot. hmotnost 2245 kg, zavazadlový prostor 325 l. Motor: hybridní pohon, zážehový V8, 4969 cm3, synchronní elektromotor Výkon (celkový) 327 kW (445 k) Točivý moment V8: 520 N.m při 4000 min-1 Elektromotor: 300 N.m Převodovka bezestupňová Zrychlení 0-100 km/h 6,3 s Nejvyšší rychlost 250 km/h Kom. spotřeba 9,3 l/100 km Cena 3 094 000 Kč Klady: nízká hlučnost, zátah, plynulost jízdy, komfort, nekonfliktní image, spotřeba ve městě Zápory: vysoká hmotnost, vadnoucí brzdy, spotřeba na dálnici, malý zavazadlový prostor

Masážní sedadla, jaká mohou být v Lexusu LS 600h L, nabízí pouze Maybach nebo Rolls-Royce Phantom.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!