Prosadit se se svojí hudbou v zahraničí je problém, to řekne každá současná česká kapela, která to někdy zkusila. Trh s cédéčky jde už delší dobu z kopce a ruku na srdce, taky byste asi v obchodě nesáhli po debutu „mladé nadějné kapely“ z Uzbekistánu, jak by při troše nadsázky vypadaly nahrávky českých kapel ve Virgin Megastore v londýnském Soho.
Nejvíc cédéček prodá podařený koncert, ale vyrazit na evropské turné není jen tak. Z logistického hlediska nejlépe funguje přilepit se na nějakou slavnější britskou nebo americkou kapelu jako support, ale ani to není samo sebou. Když se zadaří po vlastní ose, stejně pak v životopise kapely obvykle stojí „úspěšné evropské turné“ namísto pravdivějšího „hráli jsme v Polsku, Německu, Rakousku a v Česku a přišlo na nás dohromady 500 lidí, z toho 420 v Praze“.
Nějaké povědomí o české hudbě v zahraničí ale být musí i mimo slavíků v Raichu. A je!
V desítkách diskusních vláken portálu Meloman.borda.ru (s výjimkami je všechno v azbuce, takže je třeba oprášit ruštinu nebo zapojit fantazii) se totiž dá najít, kromě neuvěřitelného množství odkazů na živé nahrávky The Beatles a vynikající desky Tonyho Scotta, také téma „Česka a slovenska hudba“ (sic). Nelze přesně odhadnout návštěvnost této konkrétní, naprosto náhodně vybrané stránky a není ani jasné, kolik nečeských a neslovenských uživatelů název diskuse ve skutečnosti přitáhne natolik, aby se zabývali tím, co je uvnitř. Nicméně tento (nelegální) způsob propagace je v době, kdy je většina hudebních obsahů na internetu nelegální, asi nejjednodušší. A je zadarmo. Tedy čím prezentuje tento portál českou a slovenskou scénu? První odkazy vedou, naprosto nepřekvapivě, na alba skupiny Plastic People of the Universe, konkrétně Vožralej jak slíva, Jak bude po smrti a Půlnoční myš. Rovněž bez překvapení zůstávají nahrávky Pavola Hammela, Synkop, Ivy Bittové, Fermáty, Blue Effectu, Stromboli, Jazz Q nebo Už Jsme Doma, diskografie Nohavici, Olympiku, Elánu. Občas se mihnou The Matadors, Zich, Lipa, Nagy, Žbirka, Katapult. Skvěle se vyjímá deska Motorest od Petry Janů& Pro-Rocku, sháňka je po legendárním Dialogu s vesmírem (Progres 2). Z kapel, které nevznikly hluboko za totality, je tzv. na výběr mezi Ready Kirken a Jablkoní.
Doplňuje uživatelka Saša: „In this time are most popular groups: Kabát, Arakain, Chinaski, Doga, Škwor, Wohnout, Pražský výběr, Votchi, Horkýže slíže (...) and Citron, Kreyson, Katapult, Vitacit, Stromboli, Blue Effect.“ To nejlepší z české a slovenské hudby v jediné větě. Smutné... a pravda k tomu.
O autorovi| Jana Kačurová redaktorka LN