Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Ťok končí na ministerstvu dopravy. V politice být nechci, prohlásil

Česko

  11:55aktualizováno  15:15
PRAHA - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se rozhodl odejít z vlády. Chtěl odejít už v lednu, ale Babiš to prý nepřijal. Na konci vládního angažmá se už dohodl s premiérem Andrejem Babišem (ANO), řekl serveru Novinky.cz. Babiš se chce ve středu sejít s prezidentem Milošem Zemanem a jednat s ním o změnách ve vládě. Spekuluje se, že by mohl nahradit i ministryni průmyslu Martu Novákovou nebo ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (oba za ANO).

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

„Dlouhodobě chci z vlády pryč, nechci být v politice,“ řekl Ťok serveru Novinky.cz. „Už jsem se na tom dohodl s panem premiérem, ale dali jsme si gentlemanskou dohodu, že to nebudu nikde potvrzovat a nechám scénář na něm. Ale mám pocit, že ta dohoda vypršela a je všechno venku. Chci to říct narovinu, je to tak,“ prohlásil Ťok. 

Kdo skončí na ministerstvu? Premiér změny oznámí po středeční konzultaci na Hradě

Ťok řekl, že se do budoucna nechce věnovat politice, ještě si ale rozmyslí, zda složí i poslanecký mandát.  Uvedl, že chtěl opustit kabinet už v lednu, Babiš to ale tehdy nepřijal. Nyní nechává aranžmá svého odchodu na premiérovi, který bude jednat se Zemanem ve středu od 13:00 na Pražském hradě. Členy vlády podle ústavy jmenuje a odvolává prezident na návrh premiéra.

Ministr řekl, že se necítí unaven prací, ale útoky, které na něho byly vedeny. „Myslím si, že zrovna firmě Kapsch se hodilo, aby ministr byl slabý, aby dělal to, co je v zájmu této firmy,“ řekl Ťok. Firma Kapsch provozuje v Česku mýtný systém, neuspěla ale v tendru na jeho provozování na dalších deset let.

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice.
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch a ministr dopravy Dan Ťok během sněmu ANO.

Kapsch se proti Ťokovým slovům ohradil. „Nechápeme, proč ministr Ťok zatahuje společnost Kapsch do obhajoby svých resortních neúspěchů,“ uvedl mluvčí společnosti David Šimoník. Podle něj firma pouze upozorňovala na to, že ministr zvolil nejméně hospodárné řešení mýta. „Vyhodil do koše stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě, který mohl občanům spolehlivě sloužit další desetiletí,“ dodal Šimoník.

Se svou prací na ministerstvu je Ťok spokojen. „Mýto je vysoutěženo, tam jsem udělal svoji práci. Neutekl jsem z boje, vybojoval jsem nejdůležitější boj,“ řekl. Za další úspěch označil, že se začaly stavět dálnice. Za hlavní úkol pro svého nástupce označil pokračování ve stavbách a jejich rychlejší přípravu.

Opozice Ťoka kritizuje

Dan Ťok byl podle opozice neúspěšný a nezvládal svůj resort, po jeho odchodu se uleví řidičům. Lidovci dávají část viny za problémy v dopravě i premiérovi Andreji Babišovi (ANO) kvůli tomu, že Ťoka dlouho ve funkci držel. 

„Ministr Ťok byl nejdéle sloužícím ministrem dopravy. Ale neúspěšným. Jeho setrvání ve funkci po tak dlouhou dobu lze těžko rozumně vysvětlit. Otázka také je, co vlastně řídil. Kauza kolem Kapsche ukazuje, že o dopravě jednali úplně jiní lidé z ANO,“ uvedl na twitteru předseda ODS Petr Fiala. Poukázal přitom na kauzu kolem mýtného systému, kdy bez vědomí Ťoka jednal místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek s provozovatelem systému firmou Kapsch a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Problémy s tendrem na mýto, soustavné kolapsy D1, stav na železnici a dalo by se pokračovat. KDU-ČSL na to opakovaně upozorňovala. Je logické, že ministr, který nezvládá řídit resort, končí. Ale odpovědnost padá i na hlavu Andreje Babiše a jeho personální politiku,“ napsal na twitteru předseda lidovců Marek Výborný.

„Pan premiér prozřel. Dobrá zpráva pro všechny, kteří jezdí na D1, ale zdaleka ne jen pro ně,“ napsal k oznámenému Ťokovu konci předseda STAN Petr Gazdík. Doufá, že s novým ministrem přijdou i činy.

Ministr uvedl, že kritika byla v mnoha ohledech nedůvodná, za chybu zpětně označil, že měl být obezřetnější v tom, co sliboval. Jako příklad uvedl, neúspěch při ohlášeném rychlém odstranění billboardů z okolí dálnic.

Dan ťok

Vzdělání: vystudoval Fakultu strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.

Současné funkce: ministr dopravy (od prosince 2014), poslanec (od října 2017).

Kariéra: začínal v První brněnské strojírně, kde v letech 1983 až 1996 prošel řadou funkcí od konstruktéra, projektového manažera, ředitele divize až po generálního ředitele; v letech 1996 až 1999 byl generálním ředitelem společnosti ABB Energetické systémy, poté vedl tři roky českou a slovenskou pobočku koncernu Alstom; mezi roky 2003 až 2006 byl předsedou představenstva Jihomoravské plynárenské a poté dva roky vedl KKCG Industry miliardáře Karla Komárka; v letech 2008 až 2014 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva ve společnosti Skanska.

Působení v politice: v prosinci 2014 byl jmenován jako nestraník za hnutí ANO ministrem dopravy v koaliční vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD), když ve funkci nahradil Antonína Prachaře (ANO); ve volbách do Poslanecké sněmovny v říjnu 2017 byl lídrem kandidátky ANO v Karlovarském kraji.

Autor: