130 let

Tragédie. Kubicovi hrozí konec

Česko

Polský pilot formule 1 havaroval na regionální rallye. Mluvilo se i o amputaci ruky, lékaři ji ale zachránili

PIETRA LIGURE / PRAHA Stal se prvním Polákem, jenž kdy odjel závod ve formuli 1. Předpovídali mu velkou kariéru, během níž už stačil vyhrát Velkou cenu Kanady.

Teď se ovšem může stát, že Robert Kubica se závoděním skončí.

Po včerejší havárii při regionální rallye v Itálii mu dokonce hrozila amputace ruky, kterou měl několikrát zlomenou v zápěstí. O její záchranu lékaři bojovali na operačním sále dlouhé hodiny.

K zákroku byl přizván specialista na chirurgii rukou Igor Rossello. Pro televizi Sky Italia po sedmiačtvrthodinové operaci potvrdil, že Kubicovi skutečně hrozila amputace. A i když se ruku pilotovi týmu Lotus Renault povedlo zachránit, podle Rossella bude trvat rok, než nad ní bude mít plnou kontrolu.

Kubica, pilot závodní stáje Renault, havaroval s českým vozem Škoda Fabia S 2000, který prý při vysoké rychlosti nezvládl a vyjel z tratě. Kromě ruky si pak podle některých informací vážně zlomil také kyčel.

„Robert má mnohočetné zlomeniny pravé paže, ruky a nohy,“ uvedl v oficiálním prohlášení jeho stájový zaměstnavatel Renault. „Robert je silný, zvládne to,“ dodal Daniele Morelli, jezdcův manažer.

Jenže o Kubicově stavu bylo příliš mnoho rozdílných informací v průběhu celého dne. Třeba list Gazetta dello Sport na svém serveru uvedl, že amputace už nehrozí. Jiná média však sdělovala, že byl v jednu chvíli dokonce v ohrožení života.

„Samozřejmě je to vážná situace, jako vždy při prvních hodinách u takových zranění. Může tam být i silné krvácení,“ říkal jeden z lékařů Roberto Carrozzino.

Kubicův spolujezdec Jakub Gerber vyvázl bez zranění, pilot ovšem skončil zaklíněný ve vraku. Do nemocnice se vrtulníkem dostal až za dvě dlouhé hodiny.

Gerber později situaci líčil: „Díval jsem se do itineráře, ani jsem si nevšiml, že jsme dostali smyk. Pak jsem viděl, jak si Robert drží ruku, a krátce poté ztratil vědomí.“ Rallye pro zábavu K nehodě došlo asi čtyři a půl kilometru po startu rallye, úsek v téhle části byl poměrně rovný.

Paradox je v tom, že Kubica tento podnik jel pouze pro zábavu, protože rallye patří mezi jeho největší koníčky. Rallye v Ronde di Andora byla jen regionální záležitostí, neměla velký význam.

Soutěž, v níž startovalo 115 posádek, byla po nehodě přerušena. Jeden italský pilot ale uvedl: „Někteří jezdci pokračovali dál, aniž by se mu snažili pomoct.“

Kubica v několika takových soutěžích startoval už loni s vozem Renault Clio. Letos si chtěl vyzkoušet i lednovou Rallye Monte Carlo, nedostal však od stáje svolení.

Za volantem speciálu Škoda Fabia S 2000 prožil 26letý Polák premiéru. Dokonce nedávno přemlouval i známého krajana skokana na lyžích Adama Malysze, aby jel ve voze s ním. Malysz odmítl.

Kubica měl jednu vážnou nehodu už před čtyřmi lety v kokpitu formule 1 při Velké ceně Kanady. Tehdy v Montrealu při děsivé havárii zdemoloval svůj vůz, avšak jako zázrakem vyvázl téměř bez zranění.

***

Robert Kubica * Státní příslušnost: Polsko * Narození: 7. 12. 1984, Krakov * Výška a váha: 184 cm, 73 kg * Povolání: pilot formule 1 * Tým: od roku 2010 Renault, předtím BMW Sauber * Největší úspěchy: Je prvním polským pilotem formule 1; svého nejlepšího umístění dosáhl v roce 2008, kdy vyhrál Velkou cenu Kanady a celkově skončil čtvrtý. * Ostatní: Jeho vášní je právě rallye. Už loni startoval pro zábavu v několika automobilových soutěžích s vozem Renault Clio.

Kubica jel jen pro zábavu. Rallye patří mezi jeho velké koníčky.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás