14. července 2019 16:21, aktualizováno  21:28 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Tragédie na Hradecku. Vlak po srážce tlačil auto 300 metrů, nepřežili dva dospělí a dvě děti

Při srážce osobního vozu s vlakem na železničním přejezdu v Černožicích na... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Při srážce osobního vozu s vlakem na železničním přejezdu v Černožicích na... | foto: ČTK

Černožice (Hradecko) Při srážce osobního vozu s vlakem na železničním přejezdu v Černožicích na Královéhradecku zemřeli dnes čtyři lidé - dva dospělí a dvě děti, kteří cestovali v autě. Nehoda se stala na přejezdu se světelnou signalizací před 15:00, řekla ČTK mluvčí krajské policie Ivana Ježková. S autem se srazil spěšný vlak jedoucí z Trutnova do Hradce Králové. S autem se srazil spěšný vlak jedoucí z Trutnova do Hradce Králové. České dráhy na trati obnovily provoz ve 20:10.

Nehoda se stala na přejezdu v Hradecké ulici, který je nedaleko železniční zastávky. „Vlak osobní auto tlačil přibližně 300 metrů,“ uvedla Ježková. Doplnila, že před srážkou jel vlak vysokou rychlostí. Řidič na přejezd vjel po odbočení z hlavní silnice a jel směrem do obce.

Lidé v autě podle Ježkové zemřeli na místě nehody. Šlo o muže a ženu ve věku 47 a 32 let a jejich děti staré pět a osm let. Osobní Škodu Fabii vlak zcela zdemoloval.  U železničního přejezdu auto na silnici zanechalo vryp v asfaltu, krátce za přejezdem z auta odpadly čelní maska a nárazník.

Světla na přejezdu byla funkční

Dechová zkouška na alkohol u strojvedoucího vlaku byla negativní. Podle předběžného zjištění Drážní inspekce výstražná světla na přejezdu v době nehody fungovala. Škoda byla odhadnuta na 370.000 korun, z toho 120.000 korun činí škody na vlaku a 250.000 Kč na autě.

Vlak osobní auto tlačil přibližně 300 metrů.
Hasiči na místě nehody.

„Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Příčiny a okolnosti nehody zjišťovali inspektoři na místě nehody.

Policie také nařídí soudní pitvu těl všech mrtvých. Policie si rovněž zajistí vrak vozidla pro jeho případné další zkoumání, uvedla mluvčí.

Provoz na trati byl zastaven. České dráhy pro dopravu v úseku mezi Hradcem Králové a Jaroměří zajistily náhradní autobusovou dopravu. Několik regionálních vlaků České dráhy odřekly.

„Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Příčiny a okolnosti nehody zjišťují inspektoři na místě nehody.

Ve vlaku podle Ježkové cestovalo asi 80 lidí, čímž upřesnila původní informaci o 60 cestujících. Hasiči na místo nehody vyslali evakuační autobus, který cestující z vlaku odvezl do Hradce Králové. Někteří lidé z vlaku si další cestu zajistili sami.

Na místo dorazili hasiči z Jaroměře a drážní hasiči Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Při vyproštění osobního vozu pomáhali na žádost drážních hasičů i krajští hasiči. Z centrální hradecké stanice vyslali do Černožic speciální technický kontejner určený pro tento typ zásahů.

Přehled nejtragičtějších nehod na železničních přejezdech v historii ČR a Československa (při srážce osobního auta s vlakem na přejezdu v Černožicích na Hradecku zemřeli čtyři lidé; řazeno podle počtu mrtvých):

34 mrtvých:

- 21. prosince 1950 - Podivín na Břeclavsku: Na přejezdu se srazil rychlík s autobusem, zranění utrpělo dalších 56 lidí.

24 mrtvých:

- 28. července 1969 - Bezděčín u Mladé Boleslavi: Srážka osobního vlaku s autobusem ČSAD na chráněném železničním přejezdu, 28 zraněných.

Deset mrtvých:

- 2. května 1966 - Deštnice na Lounsku: Srážka nákladního automobilu s lokomotivou na chráněném železničním přejezdu, 37 zraněných.

Šest mrtvých:

- 3. října 1990 - Třebechovice pod Orebem na Královéhradecku: Kloubový autobus ČSAD se srazil s osobním vlakem na nechráněném železničním přejezdu, 15 zraněných.

Pět mrtvých:

  • 27. listopadu 1994 - Mikulčice na Hodonínsku: Srážka rychlíku Šohaj s osobním autem na železničním přejezdu mezi obcemi Lužice a Mikulčice na Hodonínsku, jeden těžce zraněný.
  • 9. prosince 2004 - Vrahovice u Prostějova: Srážka rychlíku s vojenským autem Tatra na přejezdu na předměstí Prostějova, zahynulo pět vojáků a dalších osm lidí bylo zraněno.

Čtyři mrtví:

  • 4. dubna 2003 - Hradec Králové - Srážka autobusu MHD s vlakem na železničním přejezdu v královéhradecké čtvrti Březhrad, čtyři zranění.
  • 14. července 2019 - Černožice na Hradecku: Srážka osobního auta s vlakem na přejezdu se světelnou signalizací.

Tři mrtví:

  • 21. ledna 1991 - Dolní Benešov na Opavsku: Srážka osobního vlaku s nákladním automobilem na přejezdu se světelnou signalizací, 26 zraněných.
  • 15. dubna 1995 - Blatná na Strakonicku: Srážka osobního automobilu s motorovým vlakem.
  • 7. července 2001 - Přelouč: Srážka vlaku s osobním vozem.
  • 29. července 2001 - Tušimice na Chomutovsku: Osobní automobil se na železničním přejezdu srazil s nákladním vlakem.
  • 15. listopadu 2001 - Jaroměř na Náchodsku: Automobil se dvěma mladíky a jednou dívkou vjel na nechráněný přejezd ve chvíli, kdy tudy projížděl motorový vlak.
  • 7. června 2003 - Hlinsko pod Hostýnem na Kroměřížsku: Rodiče s patnáctiletou dcerou zahynuli při srážce motorového vlaku s osobním automobilem na železničním přejezdu.
  • 27. července 2003 - Zlín: Srážka osobního automobilu s vlakem na železničním přejezdu.
  • 14. července 2004 - Přerovsko: Na přejezdu mezi obcemi Vlkoš a Troubky na Přerovsku se srazilo auto s vlakem.
  • 10. září 2004 - Kunovice na Uherskohradišťsku: Srážka osobního auta a rychlíku na železničním přejezdu.
  • 2. listopadu 2007 - Mělník-Mlažice: Srážka rychlíku s autem.
  • 6. července 2010 - Dobešice na Písecku: Rychlík se na přejezdu s výstražnou signalizací srazil s autem.
  • 22. července 2015 - Studénka na Novojičínsku: Na přejezdu narazilo Pendolino do kamionu. Polský řidič vjel na přejezd v době, kdy už svítila výstražná světla.
  • 4. prosince 2015 - Raná na Chrudimsku: Srážka vlaku s osobním autem, zemřeli tři lidé v automobilu.
  • 20. ledna 2017 - Vejprnice na Plzeňsku: Střet osobního auta a vlaku na železničním přejezdu.
ČTK