Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zažila císaře pána, jezdila ve Vídni. Liberec si pořídil historickou tramvaj

  15:36
Dopravní podnik v Liberci zakoupil historickou provozuschopnou tramvaj, která v minulosti jezdila ve Vídni. Vyrobená byla v roce 1913 ve vagónce v moravské Studénce. Dopravní podnik ji získal z rakouského soukromého muzea v Mariazellu za 40 000 eur (přes milion korun).
Fotogalerie3

Historická tramvaj by mohla začít v Liberci jezdit v roce 2026, byť jen příležitostně. | foto: DPMLJ

„Zaplatili jsme ji z dotací od Libereckého kraje a města Liberce,“ informovala mluvčí dopravního podniku Martina Poršová. Předpokládá, že do příležitostného provozu na historických linkách ji budou moci poprvé nasadit v roce 2026.

Jde o tramvaj typu K č. 2329. „Tramvaje tohoto typu byly typické pro Vídeň. V provozu jich bylo celkem 262 a kromě Studénky byly vyráběny i v Kopřivnici a také v rakouském Grazu a Simmeringu. Jejich provoz byl ukončen v roce 1972, některé z nich ještě sloužily jako pracovní nebo pro zvláštní jízdy,“ uvedla mluvčí dopravního podniku.

Historická tramvaj, kterou dopravní podnik koupil, je už v Liberci. „Nyní ji čeká důkladná prohlídka a pak asi roční úpravy pro místní provoz. Zároveň bude muset absolvovat příslušné legislativou dané zkoušky,“ řekla Poršová.

Další stopa Vídně v Liberci

Vůz sice z historického hlediska do Liberce nepatří, nicméně svou architekturou podle mluvčí připomíná jedenáct libereckých tramvají dodaných v roce 1921 také ze Studénky.

„Liberec má radnici a divadlo inspirované vídeňskou architekturou, lze tedy předpokládat, že místní a návštěvníky města potěší nostalgickými jízdami i původně vídeňská tramvaj,“ dodala Poršová.

Příležitostný provoz historických tramvají a autobusů zajišťují v Liberci nadšenci ze spolku Boveraclub, kteří úzce spolupracují s libereckým dopravním podnikem. Renovaci historických vozů využívaných ve veřejné dopravě se věnují přes 35 let.

Dosud jejich sbírku tvořilo osm tramvají s třemi vlečnými vozy a dva autobusy. Asi nejznámější z jejich flotily je tramvaj Bovera z roku 1929, která bývá nasazována také na historické jízdy.

Autoři: ,