„Zaplatili jsme ji z dotací od Libereckého kraje a města Liberce,“ informovala mluvčí dopravního podniku Martina Poršová. Předpokládá, že do příležitostného provozu na historických linkách ji budou moci poprvé nasadit v roce 2026.
Jde o tramvaj typu K č. 2329. „Tramvaje tohoto typu byly typické pro Vídeň. V provozu jich bylo celkem 262 a kromě Studénky byly vyráběny i v Kopřivnici a také v rakouském Grazu a Simmeringu. Jejich provoz byl ukončen v roce 1972, některé z nich ještě sloužily jako pracovní nebo pro zvláštní jízdy,“ uvedla mluvčí dopravního podniku.
Historická tramvaj, kterou dopravní podnik koupil, je už v Liberci. „Nyní ji čeká důkladná prohlídka a pak asi roční úpravy pro místní provoz. Zároveň bude muset absolvovat příslušné legislativou dané zkoušky,“ řekla Poršová.
Další stopa Vídně v Liberci
Vůz sice z historického hlediska do Liberce nepatří, nicméně svou architekturou podle mluvčí připomíná jedenáct libereckých tramvají dodaných v roce 1921 také ze Studénky.
„Liberec má radnici a divadlo inspirované vídeňskou architekturou, lze tedy předpokládat, že místní a návštěvníky města potěší nostalgickými jízdami i původně vídeňská tramvaj,“ dodala Poršová.
Příležitostný provoz historických tramvají a autobusů zajišťují v Liberci nadšenci ze spolku Boveraclub, kteří úzce spolupracují s libereckým dopravním podnikem. Renovaci historických vozů využívaných ve veřejné dopravě se věnují přes 35 let.
Dosud jejich sbírku tvořilo osm tramvají s třemi vlečnými vozy a dva autobusy. Asi nejznámější z jejich flotily je tramvaj Bovera z roku 1929, která bývá nasazována také na historické jízdy.