130 let

Tramvaj s pomocí soukromníků

Česko

Olomouc chystá novou trať na jih města, hledá na ni ale peníze

OLOMOUC Jako v prvním městě republiky hodlají v Olomouci do stavby tramvajové trati zapojit i soukromého investora. Radnice plánuje nové koleje vedoucí na jih města, potřebných 350 až 400 milionů korun ale zatím nemá.

Alespoň část z nich by chtěla získat od investorů, kteří plánují novou obytnou, zábavní a obchodní čtvrť Šantovka v areálu bývalé továrny Milo. Primátor Martin Novotný (ODS) včera novinářům sdělil, že většinu peněz chtějí na stavbu tramvajové spojnice získat z evropských fondů, ale právě investoři nové čtvrti by mohli poskytnout další peníze.

Investoři projektu Šantovka potvrdili, že jednání začala. „Jsou mezi investorem a městem a není možné je nyní podrobněji komentovat,“ sdělil LN mluvčí projektu Juraj Aláč. Jejich podíl na stavbě nové trati podle něj rozhodně vyloučit nejde.

V žádném z moravských měst takto přímo záměr získat spoluinvestora pro stavbu tramvajové trati dosud neoznámili - dopravní infrastruktura je totiž ve většině měst záležitostí radnic. Dokonce i v Ostravě, kde mají soukromí investoři postavit v samém centru města celou novou čtvrť na místě bývalé koksovny Karolina, se potřebnou dopravní infrastrukturu zavázalo stavět město.

U nové olomoucké trati, která by měla na tramvajovou dopravu napojit sídliště Nové Sady, přitom stále není jistá ani definitivní trasa. Tu by mohli ovlivnit právě soukromí investoři, ale také množství peněz. Může totiž končit například u současné prodejny Mountfield, stejně jako dále u dnešní zastávky Zikova nebo by také mohly soupravy objíždět celé sídliště.

Investoři Šantovky podle všeho budou ochotni jednat - s tramvajovou tratí totiž počítají i ve svých plánech na přestavbu Mila. A protože jeho součástí má být také zábavní centrum, autobusová doprava stačit nebude. I když developeři drží některé pozemky, po nichž by tramvaj mohla jezdit, sami nemohou městu nic nařídit. Právě radnice dotuje provoz dopravy.

Podle primátora radnice nebude moci stavbu zahájit dříve než v roce 2012, pokud by však vznikala za pomoci evropských peněz, musela by být hotova nejpozději v roce 2015. Není totiž jasné, zda v dalším tzv. plánovacím období bude mít Olomouc na podobné evropské dotace právo.

V Olomouci vyrostla poslední nová tramvajová trať v roce 1997, kdy koleje spojily prostor u Tržnice s prostranstvím před hlavním nádražím. Od té doby se magistrát soustředil pouze na dílčí úpravy tratí, například v Neředíně či před olomouckým hlavním nádražím. Právě na úpravy přednádražního prostoru už čerpá evropské dotace.

Olomouc patří mezi sedmi místy v Česku, kde tramvaje jezdí, k těm menším. Po městě jezdí pět linek, které spojují centrum s městskými částmi Pavlovičky, Hodolany, Neředín a Nová Ulice. Za řídicími pulty šesti desítek tramvají, jejichž průměrné stáří je kolem dvaceti let, se střídá celkem osm desítek řidičů. Poprvé do ulic vjely tramvaje v roce 1899, před 110 lety.

***

Je to poprvé, co v některém z měst oznámili záměr získat spoluinvestora pro tramvajovou trať

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás