OLOMOUC Zmenšit „nárazníkovou plochu“ mezi řidiči a cestujícími v tramvajích a autobusech. Šetřit nervy na obou stranách hodlá školení v oblasti komunikačních dovedností, které zaměstnancům přichystal olomoucký dopravní podnik.
„Převážná většina řidičů MHD jsou profesionálové a snaží se vykonávat práci bez zbytečných konfliktů,“ míní řidič Luděk Pohanka. Vyjít s cestujícími podle něj není vždy snadné, zvlášť pokud nedodržují přepravní řád. „Zvukové znamení není lákadlo k nástupu, ale výstraha k jeho ukončení,“ zdůraznil. Teď i jemu poradí odborníci.
V olomouckých tramvajích jezdí 67 řidičů, autobusy jich řídí 146. Oprávnění řídit oba dopravní prostředky má 15 lidí. „Školení se bude týkat 180 z nich,“ uvedla mluvčí firmy Magdaléna Kopřivová s tím, že pro zajištění provozu městské dopravy je to maximální možný počet. Školení čeká také interní lektory dopravního podniku, kteří budou pokračovat ve vzdělávání nových řidičů.
Lépe zvládat stresové situace i komunikaci s cestujícími se olomoučtí řidiči budou učit v pěti jednodenních kurzech. „Práce řidiče městské hromadné dopravy je náročná. Jsou pod tlakem z komplikované dopravy i časových intervalů. Přijet vždy včas je téměř nadlidský úkol,“ upozornila psycholožka Edita Bosáková ze společnosti, která kurzy zajistí. Stresovým faktorem jsou podle ní i přepravovaní lidé. „Mít za zády mnoho neznámých lidí nutí řidiče k větší ostražitosti, která je provázena zvýšeným psychickým napětím,“ popsala.
Stát se řidičem tramvaje či autobusu nemůže každý. Zájemci musí mimo jiné prokázat schopnost velmi rychle reagovat či dlouho udržet soustředěnou pozornost. Nesmí rovněž být labilní ani agresivní.
Řidiči městské hromadné dopravy by se ve vzdělávacím cyklu měli dozvědět, jak se vyhnout konfliktům a zachovat si klidnou hlavu. Jejich zdokonalování v psychosociálních dovednostech je téměř novinkou.
Školení je rozplánované do září příštího roku. Navazuje na kurz, který třicet olomouckých řidičů absolvovalo před pěti lety. „Byli velice spokojení, a tak jsme se ve vzdělávání řidičů rozhodli pokračovat,“ vysvětlila Kopřivová. Navazující projekt přijde na 4,7 milionu korun, 85 procenty přispěje Evropský sociální fond, zbytek hradí stát.
***
Co se řidiči také mají naučit * základní komunikační dovednosti, jako je například podávání informací cestujícím * rozvoj odolnosti vůči stresu * zvládání emocí a agresivity, tedy i dodržování přijatelné osobní vzdálenosti při komunikaci * asertivní přístupy vůči manipulacím * pozitivní přístup vůči klientům, což zahrnuje i nácvik reakcí
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava