130 let
Premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš hovoří 3. září 2020 v Olomouci na...

Premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš hovoří 3. září 2020 v Olomouci na tiskové konferenci hnutí ANO k zahájení kampaně do krajských a senátních voleb. Vlevo je hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk a vpravo ministryně financí Alena Schillerová. | foto: ČTK

Nejméně transparentní kampaň měly ANO a SPD, nejvíce naopak Piráti, tvrdí Transparency

Česko
  •   12:21aktualizováno  13:03
Praha - K letošním krajským volbám měly podle hodnocení organizace Transparency International (TI) nejméně transparentní kampaň hnutí ANO, SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků. Nejlépe si vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků a ústečtí Spojenci pro kraj. Hodnocení z hlediska průhlednosti financování a přístupu ke kampani česká pobočka TI zveřejnila na webu.

„Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích. Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém,“ uvádí se v hodnocení.

TI strany oznámkovala jako ve škole. Zcela propadlo hnutí SPD, které podle TI oznámilo pouze celkovou částku na kampaň ve výši 20 milionů korun, nikoli jednotlivé výdaje, dárce, volební tým, najaté agentury, plán předvolebních akcí či volební profily na sociálních sítích. Podobně na tom bylo ANO, které chtělo do kampaně investovat 45 milionů korun. Od čisté „pětky“ ho uchránily informace o lidech a agenturách, které se na strategii a marketingu kampaně podílely.

Piráti dostali od TI známku 1,6. Na výbornou organizace ohodnotila jejich seznam dárců, volebních akcí a informace o rozpočtu. Chyběl ale seznam externích spolupracovníků a agentur. Z dalších parlamentních stran si nejlépe vedlo hnutí STAN (známka 3,6) a KSČM (známka 3,8). Horší známku než průměrnou čtyřku dostaly ODS a Trikolóra (shodně 4,2), KDU-ČSL (4,4) a ČSSD (4,6). Na TOP 09, která kandiduje v různých koalicích, ocenila TI její veřejný účet a seznam dárců, čímž strana napomohla k transparentnosti i svým liknavějším koaličním partnerům.

ANO by sice opět vyhrálo volby, pohoršilo by si ale o pět procent. Starostové by pronikli do sněmovny

Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo „manipulativní vedení kampaní“. Obhájci krajských pozic si podle TI v řadě případů zaplatily PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě. „Pokud tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce,“ uvedl ředitel TI David Ondráčka.

Organizace hodnotila kampaně celkem tří desítek uskupení, a to velkých stran i jejich krajských koalic a úspěšných regionálních uskupení. Trendem v transparentnosti kampaně se podle vedoucího projektu transparentnivolby.cz Ondřeje Cakla stalo „lajdáctví“. Většina stran se podle něj ani nenamáhala použít aplikace na zveřejňování informací o rozpočtu, dárcích nebo personálním vedení kampaně.

Autor: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás