Favorité se tak vešli do průměru známek mezi dvojkou a trojkou a jsou na tom lépe než drtivá většina kandidátů, kterým dávají průzkumy málo nadějí na probojování se do druhého kola prezidentské volby.
Nejméně transparentní je kampaň někdejšího rektora Karlovy univerzity Tomáše Zimy, který v hodnocení prakticky propadl, uvedla organizace na svém webu.
Organizace na základě deseti kritérií oznámkovala kampaně kandidátů jako ve škole. Nerudová dostala známku 2,1. Za ní skončili se známkou 2,7 shodně Hilšer a Pavel. Další v pořadí skončil Babiš se známkou 2,9. Podnikatel Karel Diviš a senátor Pavel Fischer byli ohodnoceni shodně známkou 3,4.
Nejhorší známky „za takřka neprůhledné kampaně“ obdrželi poslanec SPD Jaroslav Bašta (4,2) a odborářský předák Josef Středula (4,6). Zima od protikorupční organizace dostal za transparentnost své kampaně známku 4,9. Na rozdíl od ostatních uchazečů podle organizace například prakticky nezveřejňují informace o plánovaných akcích v rámci svých kampaní.
„Žádný z prezidentských kandidátů si nevzal téma transparentnosti kampaně opravdu za své. Uchazeči o Hrad se sice pohybují v mezích zákona, i když někteří stále zneužívají jeho slabá místa,“ uvedl ředitel organizace Ondřej Kopečný.
Podle něj se málokterý kandidát rozhodl nad rámec současných pravidel zveřejnit další důležité informace, které se týkají například subdodavatelů kampaně nebo plánovaného obsazení důležitých míst v Kanceláři prezidenta republiky.
Z favoritů pouze Pavel a Babiš oznámili jméno svého adepta na prezidentského kancléře. „Zbylí uchazeči pak buď nesdělují žádné bližší informace, nebo jen odkazují na seznam poradců a expertů. Z něho už ale nevyplývá, kdo by se stal zaměstnancem Kanceláře prezidenta republiky, a na jaké vedoucí pozici,“ uvedla organizace.
Prezidentští uchazeči byli podle organizace nejméně transparentní ve zprůhledňování subdodavatelských řetězců, neboť na webových stránkách většinou o dodavatelích nezveřejnili žádné informace. Dalším specifickým nedostatkem byla neprůhlednost online kampaní. Kandidáti až na Nerudovou nerozlišují mezi seznamy profilů na sociálních sítích, které se podílejí na jejich kampani, a vlastními profily, ani nezveřejňují informace o způsobu financování politických postů, uvedla organizace.
Nerudovou oznámkovala organizace jedničkou mimo jiné za přehlednost jejího volebního účtu, seznam členů volebního týmu nebo kalendář akcí v rámci kampaně. Nezveřejnila ale třeba aktualizovaný přehled dárců ani předpokládanou strukturu příjmů na kampaň.
Pavel zase podle organizace nedodal strukturu plánovaných výdajů na kampaň a nezveřejnil seznam profilů na sociálních sítích, které se podílejí na jeho kampani. Výbornou dostal jen za přehlednost volebního účtu a seznam akcí v kampani.
Babiš, který jako jediný z kandidátů neodpověděl na dotazník organizace, podle ní nezveřejnil předpokládaný celkový rozpočet ani jeho rozklad výdajů na kampaň, seznam členů volebního týmu ani seznam podporovatelů na sociálních sítích. Jen díky deklaraci, že hnutí ANO nebude přijímat dary na Babišovu kampaň a informuje o expremiérových akcích, odměnila organizace bývalého předsedu vlády dvěma jedničkami.