OSTRAVA Firmy, které si brousily zuby na trhání kolejí ze zrušených železničních tratí, mají smůlu. Seznam železničních tratí navržených státem ke zrušení se zúžil na minimum.
Naděje existuje i pro trať, jejíž zrušení ministerstvo dopravy už odkývlo: spojnice Bruntálu a Malé Morávky. O tu má zájem morávecká radnice, tamní muzejníci, ale rovněž společnost Klub železničních cestovatelů pro pořádání nostalgických jízd. Proti zrušení se odvolali. „Pokoušíme se o zázrak,“ přiznal Igor Hornišer ze Společnosti přátel Muzea Kapličkový vrch v Malé Morávce. Podle něj jsou ochotni jednat i o odkoupení. „Je ale otázka, jaká pravidla stát nastaví, za jakých trať převede,“ poznamenal již dříve. Pokud by tedy nestanovil příliš vysokou cenu.
O podobný krok se pokoušejí také v Hevlíně na jihu Moravy. Tamní radnice je ochotna sedmikilometrovou trať do Hrušovan nad Jevišovkou převzít a provozovat buď ve spolupráci s některou firmou, nebo odkoupit od Českých drah motoráček a jezdit s ním pro své obyvatele a návštěvníky sama.
Z několika tratí by se mohly úředně stát vlečky. Týká se to například spojnice Čejče a Uhřic, kde se hlásí Moravské naftové doly, ale také spojnice Vranovic a Pohořelic, Mladče a Litovle-předměstí či Kojetína a Tovačova. Podle informací, které zveřejnila Správa železniční dopravní cesty, by například do Mladče mělo letos jet tisíc nákladních vlaků, ke štěrkovnám u Tovačova 658 vlaků. A společnost ČD Cargo dokonce tvrdí, že existuje šance uživit téměř mrtvé tratě, například do Jemnice. Tam se údajně společnost domluvila na odvoz surového dřeva.
Na seznam tratí určených na zrušení nebo zastavení provozu se dostaly pouze ty, kde už letos kraje neobjednaly pravidelnou osobní dopravu a kde je minimální další využití. Ty, kde jezdí jen nákladní vlaky obvykle pro konkrétní firmy, se mohou změnit ve vlečky, pro které platí mírnější pravidla. Konkrétně trať do Mladče sloužila sice i osobní dopravě, ale především pro návštěvníky Mladečských jeskyní. Ty čeká oprava, turistů proto ubude - není vyloučeno, že později se na ni výletní vlaky vrátí. Zákon totiž nezakazuje na vlečce provozovat osobní dopravu.
Rozsáhlé plány na rušení tratí tak na Moravě a ve Slezsku mají zatím jedinou oběť, trať z Hostašovic do Nového Jičína, kterou ale stejně v roce 2009 zničila povodeň. K vyškrtnutí zatím železničáři nenavrhli spojnici Velké Kraše a Vidnavy, kde od letoška nejezdí osobní vlaky, ale je objednáno 728 vlaků nákladních. A teoreticky by mohly škrtnout i čtyřkilometrový úsek Jakartovice - Svobodné Heřmanice, po němž také osobní vlaky roky nejezdí.
***
Rušení tratí: jeden odklad za druhým
Správa železniční dopravní cesty, která spravuje koleje v majetku státu, navrhla u části tratí, na kterých si kraje neobjednaly dopravu, jejich zrušení. Znamená to, že by tratě už dále nemohly sloužit drážní dopravě, ale neznamená to automaticky vytrhání kolejí. To je totiž podle odhadů dražší než desítky let údržby trati. Do závěrečného stadia však zatím dospěla jen trať Bruntál - Malá Morávka, kde ministerstvo dopravy souhlasilo se zrušením. I tam ale poté přišla série odvolání. U většiny dalších řízení ministerstvo jednání přerušilo kvůli námitkám obcí, sdružení či dopravců.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava