11. dubna 2019 16:01 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Trolejbus, který se v Brně srazil s tramvají, měl najeto přes milion kilometrů

V Brně se na křižovatce Masná a Křenová srazil trolejbus s tramvají. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V Brně se na křižovatce Masná a Křenová srazil trolejbus s tramvají. | foto: ČTK

Brno Trolejbus, který se na začátku minulého týdne v Brně čelně srazil s tramvají, měl najeto přes milion kilometrů. Do provozu byl uvedený v roce 2001, podnik jej zakoupil přímo od výrobce. Ve čtvrtek to řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Při nehodě se zranilo 45 lidí včetně obou řidičů.

Při vážné nehodě v Křenové ulici minulé pondělí znenadání vybočil trolejbus jedoucí v kolejovém pásu do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. Podle policie se jako nejpravděpodobnější příčina jeví technická závada na trolejbusu. Po Brně podle mluvčí jezdí 63 vozů stejného typu, který v Křenové ulici boural. Jde o Škodu 21Tr, kterou mezi lety 1995 a 2004 vyráběla firma Škoda Ostrov. Brněnský podnik část z nich nakoupil jako nové přímo od výrobce, část z nich později získal jako ojeté z jiných měst, například z Jihlavy, Českých Budějovic nebo z Hradce Králové.

Stroj, který minulý týden boural, dopravní podnik zakoupil od výrobce, do provozu byl uvedený 25. června 2001. „Trolejbusy typu 21Tr mají průměrný nájezd 904 906 kilometrů. Vůz 3029 najel 1,006 683 kilometrů,“ uvedla mluvčí.

Čelní střet tramvaje a trolejbusu v Brně.
V Brně se srazil trolejbus s tramvají. Nehoda se stala na křižovatce Masná a...

Tento typ trolejbusu je nyní kvůli nehodě v Brně pod drobnohledem, jejich plošné kontroly chystá Drážní úřad, zaměřit se chce na způsob opravy a údržbu těchto vozidel. Ve zvýšené míře ho kontroluje i brněnský dopravní podnik. „Stále platí, že od nehody provádíme kontroly u tohoto typu trolejbusů se zvýšenou pozorností na podvozkovou část vozu,“ řekla mluvčí Tomaštíková.

Už dříve uvedla, že všechny vozy dopravního podniku mají různé stupně pravidelných prohlídek. Od denních kontrol, tedy každý den po příjezdu do vozovny, přes kontrolní prohlídky, u typu havarovaného trolejbusu po 5000 kilometrech, a střední prohlídky po 60 000 kilometrech až po generální prohlídky po 420 000 kilometrech u dotyčného typu.

U trolejbusu, který havaroval v Křenové ulici, dopravní podnik podle mluvčí dělal denní prohlídku den před nehodou. Poslední kontrolní prohlídka je ze 17. března, poslední střední prohlídka 19. prosince 2018 a generální prohlídka z 1. března 2017.

Nehoda se stala v pondělí 1. dubna před 14:00 a Křenovou ulici téměř na šest hodin zablokovala. V nemocnici skončilo 40 lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Dalších pět lidí s lehčím zraněním se policii přihlásilo dodatečně. Škoda je odhadnuta na dva miliony korun.

ČTK