Čtvrtek 12. září 2024, svátek má Marie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Tuneláři vyhráli, už staví

Česko

Velký městský okruh - Dělníci se do podzemí vrátí v říjnu

Stavba Královopolských tunelů za osm miliard korun může začít. Po letech sporů mají úřady platné povolení.

BRNO Přísnější protihluková opatření, častější kontroly. I tak dopadly protesty obyvatel z okolí Královopolských tunelů, kterými má vést brněnský velký městský okruh. Zatímco obyvatelé teď zvažují, zda se obrátí na soud, silničáři připravují stavbu.

„Nové stavební povolení nabylo platnosti minulý týden. Zahájili jsme přípravy a v polovině října začne ražba,“ potvrdil včera LN Miloslav Neckář z brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic. „Když ražba začne, lze si už jen obtížně představit, že by šla zastavit,“ doplnil.

Dělníci nyní připravují okolí křižovatky Žabovřeské a Hradecké ulice, kde má být západní ústí tunelů. Budují tam nová propojení silnic tak, aby mohla auta staveništěm projíždět i během několik let trvajících prací.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander potvrdil, že Ředitelství silnic a dálnic se zavázalo hradit škody, které by při budování tunelů a jejich zapojování na silniční síť mohly vzniknut. „Pokud se prokáže souvislost, ponese náklady na náhradu vzniklých škod,“ řekl.

Obyvatelé z okolí však stále nesouhlasí. „Více než šest let se potýkáme s neochotou investora i stavebních úřadů brát vážně naše požadavky. Nechceme stavbě tunelů bránit, snažíme se jen ochránit svoje zdraví a majetky,“ uvedl předseda občanského sdružení VMO Brno Karel Štěpaník. „Pokud do konce září neuspějeme ani v jednání se stavebním dodavatelem, které nedávno slibně započalo, nezbude než se znovu obrátit na soud,“ upřesnil Štěpaník. Dnes se sejde s náměstkem Anderem, kde se dozví podrobnosti o výsledcích jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic.

V několika sporech už aktivisté zahájení stavby oddálili o půl roku. Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země potvrdil, že ve sporech uspěli například s připomínkami k výduchům z tunelů či k rozsáhlým úpravám zeleně na povrchu. „Lidé bydlící nad tunely však stále mají obavy o své domy a žádají změnu technologie ražby,“ dodal. Podle stavebního povolení by totiž obě tunelové roury, každá o dvojnásobku průměru pražského metra, měly stavební firmy hloubit po částech, celkem na sedmkrát.

Obyvatelé by chtěli, aby vznikaly s pomocí jeho ho razicího štítu -tedy naráz. Mnozí mají obavy, že při stavbě budou poškozeny jejich domy například při poklesech půdy. „Stále jednáme o smlouvě o náhradě, jakou bychom v takovém případě dostali. Nyní se ale zdá, že jednání je na dobré cestě a že nejpozději do měsíce najdeme společnou řeč,“ sdělil včera LN jeden z obyvatelů Dobrovského ulice František Ingr. Podle něj už stavbaři také našli uspokojivý způsob, jak objekty co nejlépe zabezpečit. Ochrannou funkci bv mělo zajistit vybudování pilotů před domy.

Královopolské tunely by měly začít fungovat po roce 2011, stát je bude stavebním firmám splácet až do roku 2014. Po dokončení spojí křižovatku u Červeného mlýna s křižovatkou Žabovřeská-Hradecká. Jedna roura povede pod Dobrovského ulicí, druhá v ose Pešinovy ulice.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Prodej bytu 2+kk, 49 m2
Prodej bytu 2+kk, 49 m2

Dražická, Benátky nad Jizerou - Benátky nad Jizerou I, okres Mladá Boleslav
3 800 000 Kč