BRNO Stavbu Královopolských tunelů napadne další žaloba. Hned dvě nespokojená sdružení už vážně zvažují žalobu. A nepřímo naznačují: připravte se, bude. Aspoň jedna a možná i s žádostí, aby soud do rozhodnutí stavbu přerušil.
Miroslav Patrik z Dětí Země se domnívá, že jde jen o to, kdo žalobu podá. Buď oni, nebo sdružení VMOBrno zastoupené Karlem Štěpaníkem. „Jde o princip. Soudy by se měly jasně postavit k problematice hlukových limitů. Pokud žalobu nepodá sdružení VMO, připravíme ji my,“ řekl včera LN. Děti Země už v roce 2007 s žalobou na neplatnost povolení na stavbu tunelů uspěly. Ministerstvo dopravy tehdy muselo vydat nové povolení, které loni po třech letech stavby úspěšně zrušila žaloba Karla Štěpaníka a jeho kolegů.
Sám Štěpaník se sice zatím tak razantně nevyjadřuje, ani on ale nepopírá, že možnost podání žaloby je stále na stole. V její praktický smysl pro lidi z okolí totiž příliš nevěří - i kdyby se kauza táhla jen rok, bude v té době tunel už dostavěný. Řešením by mohlo být rozhodnutí o pozastavení stavby do vyřešení pře, to však podle Štěpaníka soudy příliš rády nedělají. „Pořád jsme proto v očekávání, zda se něco přece jen nepodaří vyjednat,“ doufá Štěpaník.
Osobně se prý již kontaktoval s novým ředitelem brněnského Ředitelství silnic a dálnic, kterého teprve nedávno jmenoval ministr dopravy. „Proto si vyžádal chvíli času na rozmyšlenou a seznámení se s problémem, v čemž jsem mu samozřejmě vyhověli, protože času ještě máme relativně dost,“ upřesnil Štěpaník.
Stavba, která má ulevit velké části Brna od dopravní zátěže, se po čtvrtroční odmlce způsobené právě neplatností stavebního povolení rozjela minulý týden. Její zpoždění však bude mnohem delší než čas, po který nemohly na staveništi fungovat mechanismy. Část tunelů a navazujících mostů totiž bylo třeba zakonzervovat, aby nevznikaly škody - a nyní je třeba znovu zahájit stavbu pozvolna. Silničáři tak mluví o tom, že první auta tunelem projedou nejdříve za rok, původní odhady mluvily o letošní zimě.
Zpoždění stavbu, jejíž hodnota i s navazujícími křižovatkami zřejmě přesáhne deset miliard, prodraží o dalších možná až několik desítek milionů korun. Odhadl to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Žádnou skutečnou částku však zatím silničáři neuvedli, částky teprve vyčíslí na základě požadavků stavebních firem. Štěpaník tvrdí, že odhady škody byly hlavně tlakem na ministerstvo dopravy, aby rychle vydalo stavební povolení.
Nový dokument zásadně nezměnil vzhled stavby. Ministerstvo však uložilo, že hlavní směr dopravy mezi Pisárkami a výpadovkou na Svitavy povede tunelem přes křižovatku u Červeného mlýna, nikoli po Hradecké ulici. A také to, že hlukovou zátěž budou odborníci posuzovat podle limitů platných při dokončení stavby. To by měly být normy mírnější, stěžují si lidé z okolí.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno