Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Tunely nerostou, kolaps se blíží

Česko

Krizový scénář kvůli zablokované stavbě Královopolských tunelů dnes mají zkusit nastínit zástupci zainteresovaných institucí.

A pak ho konzultovat s právníky.

BRNO Soud rozhodl, že stavba Královopolských tunelů v Brně nemá právoplatné stavební povolení. Lze tedy dále legálně používat provizorní silnice, které v rámci stavby vznikly? I to je jedna z otázek, nad níž si lámou hlavy týmy právníků.

Soud podpořil protestující po třech letech intenzivní stavby. A tak již původní silnice u horního ústí tunelů neexistují, dávno zmizely s pokračující stavbou. Dnes do Brna míří generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc, aby s primátorem Romanem Onderkou a hejtmanem Michalem Haškem řešili další postup. Provizorní silnice jsou přeplněné a není jasné, jak dlouho budou moci sloužit. Švorc už potvrdil: „Zprovoznění tunelu na konci letošního roku je nereálné.“ A není jasné, kdy se podaří.

Řidiči jsou rozčilení. „Dostáváme stížnosti ze všech stran, ale řešení není,“ přiznává starosta Brna-Žabovřesk Marek Šlapal. Navíc je komplikovaný i průchod okolím staveniště.

Problém ale neznamená komplikaci jen pro samotné okolí tunelů. Brno bude zřejmě muset přehodnotit pořadí oprav ulic ve městě. Ty, které nyní zatěžuje odkloněná doprava, totiž měly přijít na řadu hned po otevření tunelu. A není jasné, zda další měsíce, či spíše roky vydrží, již nyní jsou kvůli intenzivní dopravě rozbité.

Lidé z okolí žabovřeského portálu tunelů u soudu dosáhli toho, že ministerstvo dopravy musí znovu posuzovat jejich námitky spojené s hlukem v okolí křižovatky.

Zástupce sdružení VMO Karel Štěpaník, který protestující zastupuje, však zdůrazňuje, že chyba je na straně silničářů, kteří nevnímali jejich protesty proti nedostatečným protihlukovým opatřením. Podle něj je upozornili včas na své požadavky a rizika, stejně jako to dělali při povolování stavby na ministerstvu dopravy.

Tím, že není stavební povolení právoplatné, mohou nyní silničáři uskutečňovat jen práce, které zabrání vzniku škod. A mohou stavět také ty části projektu, které mají samostatná stavební povolení – například křižovatku u dolního výjezdu z tunelů u retenční nádrže Červený mlýn.

Na hejtmanství sice vzniklo původní stavební povolení, které musí podle rozhodnutí soudu ministerstvo dopravy znovu posoudit, ale ani hejtman Hašek nesmí do rozhodování tamních úředníků zasahovat. A stejně ani Onderka, ač stínový ministr dopravy, nemůže zasáhnout na ministerstvu dopravy.

Podle informací LN jsou stále ve hře obě varianty: zvrátit kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu verdikt, který nynější situaci způsobil – nebo naopak dosáhnout toho, aby ministerstvo vydalo co nejrychleji nové stavební povolení. A právníci opět musí řešit, jak obě verze koordinovat, aby si sami silničáři ještě více nezkomplikovali svou situaci.

Problém přitom v tomto případě není ani kolem placení stavby, tu totiž zajišťují stavební firmy svým úvěrem. Ty však paradoxně mohou žádat pokuty za to, že stavět nemohou. Nejde přitom o málo, cena stavby včetně navazujících mostů a křižovatek dosáhne až deseti miliard korun. Je to za dlouhé roky nejdražší dopravní stavba v Brně, cenou ji má překonat až diskutovaný přesun hlavního nádraží směrem na jih.

***

Sporná křižovatka

U Královopolských tunelů (někdy nesprávně označovaných podle Dobrovského ulice, pod níž vedou) byla původně sporná hlavně ražba dvou tunelových rour dlouhých 1,25 kilometru, jíž se báli majitelé domů na povrchu. Ta po sporech začala až na jaře 2007, ve stejném roce odbor dopravy krajského úřadu vydal stavební povolení, které napadli kvůli špatnému řešení problému hluku aktivisté z okolí chystané horní, tzv. žabovřeské křižovatky (na vizualizaci).

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: