Diskuse k článku: Další incident na železnici. Na Chrudimsku se srazil osobní vlak s manipulačním, pět zraněných

Přihlaste se



REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ,
NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS REGISTRACE

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07.Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.
  • Příspěvků: 15
  • Poslední: 5.3.2019 8:26
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
V. Liptovský 4.3.2019 15:49

To je nielen v Čechách - každú chvíľu je problém aj na Slovensku (horia lokomotívy, vykoľajujú sa vlaky). A to sú zabezpečovacie zariadenia podstatne na vyššej úrovni, ako pred desaťročiami... Napokon - niečo podobné sa začalo diať po niekoľkých rokoch od privatizácie železníc vo Veľkej Británii (železná lady). Pýtam sa- kliata túha po zisku bráni dôslednosti, ktorá bola na železniciach kedysi povestná?

A. Hrbek 4.3.2019 14:40

Pane Ťoku, tak již toho snad bylo dost.

Když neumíte ani na dráhách, natož na silnicích, zajistit bezpečnost cestujících, tak prosím, odstupte. Těch škod jste snad již nadělal dost.

P. Harabaska 4.3.2019 14:39

Zdá se, že strojvedoucí a vlakový personál se oddávají při jízdě jiným věcem nežli věnování pozornosti vozidlu a provozu obecně. Svého času bylo velkým pokrokem pro zvýšení bezpečnosti na dráze zavedení tzv. živáku (dead-man switch), který musí (?) řidič v pravidelných intervalech stisknout. Ovšem mohou-li se šoféři kamionů na dálnici věnovat sledování videa, proč by nemohli také řidiči lokomotiv? V řídící kabině by měla být kamera se záznamovým zařízením sledující konání řidiče. Snad při vědomí, že jsou dokladatelně sledováni, odvrátí řidiče od nežádoucích činností, které jeho pozornost rozptylují.

P. Labaj 4.3.2019 14:30

Nebylo by lepší, kdyby vlaky jezdily bez strojvůdců?

Nedávno jel vlak bez mašinfíry, v klidu zastavil a nikomu se nic nestalo. Teď tam strojvůdce byl - a bác.

P. Harabaska 4.3.2019 14:24

Další malér na železnici. Kolikátý už jen letos? Upřímně řečeno, ani se té sérii nehod "na dráze" nedivím. Stačí vzpomenout si, jak vyhlížejí zaměstnanci drah, kteří se pohybují v roztodivných částech "ajznpoňácké" uniformy na nádraží. Jistě, největší průser zaznamenaly dráhy před časem v Kopřivnici. Dohadovat se u soudu, zda mostaři něco měli podepřít či zda projektant něco špatně nadimenzoval, je odváděním pozornosti od hlavního viníka, a tím je "dráha". Ta měla pro dobu přesunování mostu zajistit zastavení provozu na trati. I kdyby spadlo deset mostů na trať, nebyl by žádný mrtvý cestující. Zajímavé je, že výluku naordinují, kdykoli např. likvidují přerostlé stromy u trati, a tam nebezpečí tak závažného neštěstí zdaleka tak nehrozí. Mně stačí, když přijedu do Hradce nebo Plzně rychlíkem, který zastaví u nástupiště a cestující vystupují, když najednou nezabrzděná lokomotiva popojede ještě o jeden či dva metry a lidé padají ze stupátek na nástupiště. Na dráze pracují duševní velikáni.

A. Trick 4.3.2019 14:31

Hlavní viník je stavební firma, která si po dobu přesunu mostu nevyžádala u SŽDC zastavení dopravy, mudrlante.

Jak má "dráha" čuchat, že stavbaři budou přesunovat most?

P. Harabaska 4.3.2019 14:43

Pane, jste patrně velmi tricky. Hlavním viníkem je dráha, že nesledovala činnost stavařů, kteří měli oznámit, že most budou přesunovat. Bezpečný provoz dráhy a jeho zajištění je úkolem dráhy. Když vám budou opravovat střechu na domě, budete tam jen tak lhostejně chodit, aniž byste se bál, že vám něco spadne na hlavu? Například kýbl s maltou. Asi už se vám to stalo.

Z. Lapil 4.3.2019 15:45

Když opravují střechu, jsou povinni uzavřít příslušný prostor. Když stěhují most, měli by být povinni uzavřít (zpomalit) příslušný kus tratě. Ani se nemusí počítat s tím, že se ten most zřítí, rozjetému vlaku stačí, když trefí nějakou zapomenutou matku, nedej pámbu cihlu nebo kus traverzy.

Shodou okolností jsme onehdy řešili podobný problém: demontovali okap nad 2. podlažím (asi 6-7m vysoko), na háky vzali flexu a věřte nevěřte - "jiskry" poničily lak na několika autech zaparkovaných podél baráku. Inu, teď už to víme, ale dopředu to nenapadlo nikoho.

P. Harabaska 5.3.2019 7:31

Já s vámi nejsem ve při. Shodneme se, že bylo povinností dráhy sledovat, co se nad dráhou (a okolo ní) děje, protože ona je zodpovědná za bezpečnost přepravovaných cestujících. Lhostejno, zda spadl most celý nebo jenom kousek. Dráha měla dohodnout se stavaři mechanismus, jak takový bezpečný provoz zajistit. Dráha bezpochyby měla zájem na tom, aby ev. výluka byla co nejkratší, proto měla požádat stavaře o informaci, kdy budou operovat nad kolejištěm. Proto diskuse, zda podpěra měla být taková či maková, je až sekundární záležitostí, která bude zajímat teprve pojišťovnu stavbařů, která bude likvidovat škody na jeho straně. Pro poškozené cestující je první na tapetě pojišťovna dráhy, protože od ní mají dostat odškodnění za pochybení dráhy tedy za škodní událost na její straně, ne od stavařů či jejich pojišťovny.

Z. Lapil 5.3.2019 8:26

Já se obávám, že ve při jsme. Přece kdokoliv (stavba) dělá cokoliv nestandartního, musí zabezpečit okolí. Viz odsuzovaní majitelé domů, co jim ze střechy spadl sníh někomu na hlavu.

KAŽDÁ stavba začíná převzetím staveniště. Znáte cedule Na staveniště vstup zakázán. Bylo povinností stavby zabezpečit okolí, například vyžádáním nějaké provozní výluky na trati (pomalá jízda...). Majitel/provozovatel dráhy (SŽDC) s tím nic nenadělá (to jako má den co den psát všem majitelům okolních pozemků, jestli nehodlají opravovat plot?). A strojvedoucí už vůbec ne, ten má brzdnou dráhu několik set metrů a tomuhle ke všemu spadl ten most za zády.

Neštěstí se prostě stávají a je klidně možné, že za to opravdu nikdo nemůže, přinejmenším v tom smyslu, že by porušil předpis. Nakonec znáte to: každý velký průšvih je shodou několika blbých náhod. Znáte příběh fasády na ČVUT? Složená z hliníkových tyček, a ty tyčky se tam nevešly. Všechny byly v toleranci, bohužel všechny na kladné straně.

S ostatním souhlas.

P. Harabaska 5.3.2019 7:42

Ovšem, že dráha není jasnovidec. Proto měla vytvořit mechanismus, podle něhož ji stavaři měli informovat. Ad absurdum řečeno, ajzpoňák ani nemusí vědět, jakým způsobem se most nad trať dostane. Ovšem podle zásad předběžné opatrnosti nemůže stavaře nechat dělat si nad tratí, co je napadne, aniž by o tom věděla. Až stavaři opravující váš dům způsobí propadnutí stropu v bytě nájemníka Vomáčky, ten bude chtít odškodnění od vás. On vám platí nájemné za bezpečné užíváni bytu. Vy si pak nároky přeneste na stavaře. Pan Vomáčka si totiž opravu vašeho domu neobjednal a vůbec neví, jak se ta firma jmenuje, třeba Oblouček a Krupička. :-)

P. Pruner 4.3.2019 14:15

V televizi mluvili tuším předevčírem dokonce o sedmi incidentech za dva týdny. "Čeká" se na smrťák ? - neměly by se mnohým preventivně "zvednout" mandle dokud je čas ? Jsou strojvůdci přetíženi ? Mají České dráhy nějaké vedení ? Má pan ministr dopravy pravomoce nad ČD ?

A. Trick 4.3.2019 14:34

Strojvůdci se často přetěžují sami. Ve svém turnusovém volnu si udělají několik "vložáků" u jiných dopravců. Bez toho by mnoho žlutovlaků nevyjelo.

Vedení ČD se to vůbec nemusí dozvědět.

P. Harabaska 4.3.2019 14:45

Vedení ČD se to vůbec nemusí dozvědět, protože to jsou nezodpovědní lidé. Tyto věci mají být a priori zakázané a dráhy mají své zaměstnance monitorovat.

Z. Lapil 4.3.2019 16:03

Ty věci zakázané jsou. V zákoníku práce máte řečí o povinném odpočinku několik haf (od slova hafo), řidiči - zaměstnanci mají povinné přestávky taky dost přesně specifikované a pochybuju, že na dráze je to jinak.

Kdyby vám to přišlo zajímavé - tady se snadno proklikáte k protokolům o mimořádných událostech od roku 2006: http://www.dicr.cz/zaverecne-zpravy-z-mimoradnych-udalosti

Najdete na Lidovky.cz