Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

„Übersedan“ od AMG má 525 koní

Česko

Spojení Mercedes–AMG je zárukou prvotřídní dynamiky, výkonu a nezaměnitelně exkluzivního stylu. Přímo v sídle AMG v německém Affalterbachu jsem měl možnost na více než dvou stovkách kilometrů vyzkoušet jejich nejnovější produkt: Mercedes-Benz E 63 AMG. Segment extrémně rychlých sedanů vyšší střední třídy je výsadou pouze čtyř značek. Největší tradici má v tomto směru BMW M5, které se vyrábí od roku 1985. O deset let později se objevila verze AMG Mercedesu třídy E, o dalších sedm let později se do tohoto klubu připojilo Audi RS6 a o další rok později Jaguar s modelem S-Type R. V současnosti je zřejmé, že vstupenkou do tohoto exkluzivního klubu je výkon pěti set koní, které mají hlavní podíl na tom, že tato monstra jsou schopná potrápit i mnoho skutečných supersportů zvučných jmen. Právě Mercedes od srpna nabídne nejnovější model z této skupiny výjimečných automobilů. Slyší na jméno E 63 AMGa pod svojí kapotou má atmosféricky plněný zážehový osmiválec s největším výkonem 525 koní, který posílá přes samočinnou sedmistupňovou převodovku výhradně na zadní kola.

Motor, který nadchne Řidič si u tohoto vozu může nastavit spoustu věcí včetně stabilizace, tuhosti odpružení nebo činnosti převodovky, která ovlivňuje i činnost motoru. Volím tedy sportovní režim řazení, který je o 25 procent rychlejší než komfortní mód, nechávám nejměkčí podvozek, zapnutou stabilizaci a vyrážím na silničky druhých a třetích tříd v okolí Stuttgartu. Proplétám se městem a zjišťuji, že automobil se řídí skoro jako běžné verze tohoto modelu. Jen při rozjezdu je téměř neznatelnou vibrací znát, že převodovka postrádá tradiční hydrodynamický měnič, který je nahrazen elektronicky řízenou lamelovou spojkou. Už v těchto podmínkách je ale znát pocit pevného spojení motoru s koly, který právě zmiňovaná spojka vytváří. Jak zjišťuji, tak v městském provozu je lepší nechat převodovku v základním režimu. Motor pomaleji reaguje a vše je „mercedesovštější“.

Následuje ale první série zatáček, takže převodovku dávám do manuálního režimu – otočný spínač je skvělá volba, ani na něj nemusíte při změně režimu koukat. Jedeme padesát, řadím dvojku a čekám, až minu značku konec obce. Mačkám plyn na podlahu a čekám, co se bude dít. Asi nemusím říkat, že to, co se stalo, je jako z jiného světa. Zapomeňte na všechny turbodiesely, ale také na všechno ostatní, co se může nacházet v běžných autech. Atmosférický motor sice nemá ten prvotní zátah jako velké přeplňované benzinové motory, ale rychlost, s níž dokáže poslat sílu ke kolům, živelnost, s níž zvyšuje otáčky, a hlavně šílenství, které provází jeho cestu k sedmi tisícům otáček – to jsou zcela výjimečné zážitky.

Mačkám pravou řadicí páčku na volantu. Převodovka bez přílišného divadla řadí další rychlostní stupeň a představení pokračuje. Mohu vás ujistit, že po zkušenosti z jízdy po německé dálnici pokračuje až k hodnotě nejvyšší rychlosti, která byla v případě našeho vozu omezena na tachometrových 255 km/h. Této rychlosti přitom automobil dosáhne jak na šestku, tak na sedmičku. Po jejím dosažení v ní pokračuje, i když povolíte plynový pedál přibližně na polovinu jeho zdvihu. V případě tohoto vozu se proto jeví možnost posunout zásah omezovače rychlosti na 300 km/h jako velmi doporučeníhodná...

Motor svým projevem je doslova fantastický. Kromě výkonu ve vysokých otáčkách, rychlosti reakcí totiž nabízí také překvapivou pružnost a samozřejmě i velmi působivý zvukový projev. Ten je kombinací typického dunění vidlicových osmiválců s mechanickým rykem, který může vznikat pouze v otáčkách nad šest tisíc.

Rychlé zatáčky Dobrou zprávou je, že podvozek i vše, co k tomu patří, si dokáže s potenciálem motoru náležitě poradit. Ve srovnání s ostatními verzemi nové třídy E je typ E 63 AMG ostrý jako žiletka. I se standardně nastaveným podvozkem působí velmi tuhým dojmem, rychle reaguje a dokáže vytvořit velké hodnoty bočního zrychlení.

Přesto ale není jakkoliv přehnaně agresivní. Je zřejmé, že vývojářům dalo hodně práce, aby našli tak zajímavý kompromis. Jízda na mírně vlhkém povrchu po silnicích různých typů ukázala, že nejlepší zážitky tento Mercedes nabídne v táhlých rychlých zatáčkách na dobrém povrchu. Když v nich ženete motor do otáček a snažíte se z něj dostat maximum, mohu zaručit, že se dostanete do nejvyšších pater automobilových schopností u sériových vozů.

Velikost a hmotnost tohoto vozu je samozřejmě v každém okamžiku znát. Automobil ji nedokáže zamaskovat. Při velmi sportovním stylu jízdy se projeví nejen při brzdění a nájezdech do zatáček, ale také ve výjezdech z nich. V tomto případě lze jen doporučit vybavit tento vůz samosvorným diferenciálem, který se dodává za příplatek. Naopak keramické brzdy nejsou pro ježdění po běžných silnicích potřeba – i standardní brzdy s šestipístkovými třmeny a kotouči s průměrem 360 mm totiž fungují, i přes značné množství kilogramů, jejichž kinetickou energii musí převádět na teplo, bez známek vadnutí.

Mercedes E 63 AMG disponuje dynamickým potenciálem, kterým dokáže překvapit majitele mnoha skutečně sportovních vozů. Po svezení není příliš obtížné zařadit tento Mercedes mezi jeho největší konkurenty. Když by jedním extrémem byla fenomenální rychlost na dálnicích, ale menší celková sportovnost Audi RS6 a na druhé straně citlivost, obratnost a dravost BMW M5, potom má E 63 AMG na otevřených silnicích blíže druhému ze jmenovaných vozů. Ve městě se ale pohybuje s mnohem větším komfortem a lehkostí. A právě tato kombinace sportovnosti a snadné každodenní použitelnosti z něj dělá v současnosti unikátní vůz.

***

Mercedes E 63 AMG

Koncepce: tříprostorový

pětimístný sedan s motorem

vpředu podélně a pohonem

zadních kol, rozměry

4891x1872x1442 mm, rozvor 2874

mm, provozní hmotnost 1840 kg,

zavazadlový prostor 540 l

Motor zážehový čtyřválec, 6208 cm3

Výkon 386 kW (525 k)/6000 min-1

Toč. moment 630 N.m/5200 min-1

Převodovka 7A

Zrychlení 0-100 km/h 4,5 s

Nejvyšší rychlost 250 km/h

Komb. spotřeba 12,6 l/100 km

Cena 2 795 310 Kč

Klady: projev motoru, dynamika,

směrová stabilita, komfort ve

městě, asistenční systémy, image

Zápory: převodovka při rychlé

jízdě, samosvorný diferenciál za

příplatek, malá nádrž (66 l)

Co je to AMG Společnost AMG je v současnosti sportovní a závodní divizí koncernu Daimler, která se zabývá vývojem modelů AMG, výrobou jejich motorů a například také individualistickými úpravami sériových vozů podle požadavků zákazníků. AMG sídlící severně od Stuttgartu v obci Affalterbach má na starosti také závodní aktivity koncernu. AMG však v roce 1967 vznikla jako konstrukční a výzkumné technické centrum závodních motorů. Jméno AMG vzniklo spojením prvních písmen příjmení svých zakladatelů Hanse Wernera Aufrechta (A) a Erharda Melchera (M). Písmenem G začíná rodné město prvního jmenovaného – Grossaspach. Věhlas si tato společnost zajistila během 70. a 80. let na závodních trzích po celém světě, na nich používala většinou upravené vozy Mercedes-Benz. Během této doby se

také zvýšila poptávka po sportovně laděných a extrémně silných modelech Mercedes, takže AMG začalo vyrábět také upravené vozy pro silniční použití. Zlom pro společnost nastal v roce 1990, kdy podepsala kontrakt přímo s automobilkou Daimler-Benz, která její produkty zahrnula do své oficiální nabídky a začala je prodávat pod svoji hlavičkou. Do té doby byla společnost AMG pouze úpravčí tuningovou firmou. Prvním společným vozem byl typ Mercedes C 36 AMG z roku 1993. V roce 1999 získal koncern Daimler v AMG majoritní podíl a od roku 2005 získal celých 100 procent společnosti, kterou přejmenoval na DaimlerAMG GmbH. Hans Werner Aufrech si ponechal závodní část společnosti AMG (nyní se jmenuje H. W. A.), která připravuje závodní speciály Mercedes pro německý šampionát cestovních vozů DTM.

Podvozek Ačkoliv podvozek s pohonem zadních kol vychází z běžných modelů, byl kompletně přepracován a používá odlišné materiály. Přední náprava je například rozšířena o 56 mm. Řízení je o 22 procent přímější. Odpružení zajišťuje unikátní kombinace ocelových pružin a nastavitelných tlumičů vpředu a vzduchového elektronicky řízeného odpružení udržujícím stálou světlou výšku vzadu.

Převodovka Po modelu SL 63 AMG použil Mercedes i v tomto sedanu zajímavou převodovku. Jedná se o zesílenou standardní 7stupňovou samočinnou převodovku, která ovšem místo hydrodynamického měniče má elektronicky ovládanou lamelovou spojku v olejové lázni. Použitá spojka zajišťuje pocit pevného spojení motoru s koly, které je u sportovně laděného vozu nezbytností.

Brzdy Již standardní brzdová soustava patří k tomu nejlepšímu, co lze mezi sériovými vozy vidět. Jedná se o ocelové kotouče s hliníkovými středy (lepší odvod tepla a nižší hmotnost) o průměru 360 mm, které vpředu svírají šestipístkové třmeny. Na přání je možné nahradit brzdovou soustavu keramickými kotouči (7,9 kg) s průměrem 402 mm, které jsou i v náročném dálničním použití k neutahání.

AMG Drive Unit Řidič má pěkně po ruce ovládací centrum pro nastavení různých jízdních režimů (a je jich opravdu hodně). Zleva: otočným ovladačem se volí jeden ze čtyř programů samočinné převodovky, prvním spínačem se nastavuje činnost ESP (3 úrovně), druhým tuhost tlumičů (také 3 úrovně). Pod tlačítko AMG je možné uložit jakékoliv nastavení, a to posléze rychle vyvolat jeho stiskem.

Motor Zážehový osmiválec s proměnným časováním je vývojem společnosti AMG a letos získal titul Motor roku své objemové kategorie a také jako nejlepší sportovní motor. Kromě mimořádných parametrů je jeho zajímavostí parametricky řízené příslušenství, proměnné sání a skutečnost, že každý motor od začátku do konce vyrábí jeden technik, který je podepsán na jeho komoře sání.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!