Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Česko

Účast žáků na distanční výuce se zvýšila, pomohlo i technické dovybavení škol

Žáci ve škole - ilustrační foto. foto: Jan SalačMAFRA

Praha - Počet žáků, kteří se kvůli nedostatečnému technickému vybavení při distančním vzdělávání neúčastní on-line výuky, klesl proti minulému jaru v základních a středních školách ze zhruba 250 000 na přibližně 50 000. Pomohlo dovybavení škol v uplynulém roce. Vyplývá to ze zjištění České školní inspekce, novinářům je ve středu představili její zástupci.
  10:21aktualizováno  12:27

První třída přes počítač? Řada rodičů preferuje místo toho odklad školní docházky pro své děti

Podle nich se ale zřejmě proti loňskému jaru nesnížil počet žáků, které se do vzdělávání na dálku nedaří zapojit vůbec. Loni v dubnu jich podle průzkumu inspekce bylo kolem 10 000.

Podpořit účast žáků v on-line výuce se podle inspekce podařilo hlavně pomocí zápůjček počítačů ze škol či prostřednictvím škol. Této možnosti využilo zhruba kolem 50 000 žáků a studentů, tedy kolem 3,5 procenta všech. 

Největší podíl, a to kolem pěti procent, tvořili v neúplných základních školách a nejméně v nematuritních oborech středních škol, kde si vybavení půjčilo asi 1,5 procenta žáků. Dalším například počítač koupili rodiče, případně jim ho zapůjčily různé organizace. Základní školy dostaly od ministerstva školství na podzim na dovybavení navíc 1,3 miliardy korun.

Kolem tří procent žáků se podle inspekce kvůli technickým obtížím on-line výuky nadále neúčastní a vzdělávají se distančně například předáváním úkolů v sešitech. Jejich počet klesl z loňských 250 000 zhruba na pětinu. Nejhorší je v tomto ohledu situace v nematuritních oborech středních škol.

Někteří žáci se podle inspekce sice on-line výuky účastní, ale nepravidelně. Důvody jsou většinou problémy v rodině, nízká motivace a malá podpora od rodičů. 

Zpravidla jde o starší žáky, jejichž vzdělávání je náročné i za běžné situace, zjistila inspekce. Podle ní se v některých školách účastní on-line výuky i méně než 70 procent žáků, jde hlavně o školy v Ústeckém kraji, dále pak v krajích Moravskoslezském, Libereckém, Jihočeském a v Praze.

Děti se zatím do lavic nevrací, do Česka i tak dorazil druhý milion testů určených pro školy

Zapojení všech žáků do výuky na dálku se tak podle inspekce stále nedaří a zřejmě ani není možné předpokládat, že se od minulého jara podařilo výrazně a plošně snížit počet těch, kteří se výuky neúčastní vůbec. 

Při průzkumu školní inspekce loni v dubnu ředitelé odhadovali, že by takových žáků mohlo být zhruba 10 000. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal ve středu řekl, že jde zřejmě spíš o spodní hranici jejich současného množství. 

Základní a střední školy v ČR mají zhruba 1,4 milionu žáků. Podrobnější informace o současné situaci by podle zástupců inspekce měly být k dispozici po vyhodnocení průzkumu, který v únoru udělalo ministerstvo školství.

Podle Zatloukala školy už vyčerpaly všechny možnosti k navázání kontaktu s nezapojenými žáky. Nutná je proto podle něj koordinovaná spolupráce s dalšími institucemi, jako jsou orgány sociálně právní ochrany dětí pod ministerstvem sociálních věcí či orgány ministerstva vnitra a spravedlnosti. Nedostatečnou podporu školám zatím poskytují i někteří zřizovatelé, dodal náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Ústní maturita z češtiny a cizího jazyka bude dobrovolná. Přijímačky na střední školy se posunou

Ministerstvu školství vedení inspekce doporučilo připravit metodiku pro postupy při návratu žáků do škol a dlouhodobější záměr toho, jak bude vzdělávání vypadat od příštího školního roku. Školy se podle inspekce budou potýkat s velkými rozdíly mezi žáky, které nebude možné v krátké době odstranit. 

„Bude to záležitost dlouhodobější a záležitost nákladná,“ řekl Zatloukal. Dodal, že to bude pro školy i organizačně náročné a musí dostat čas, aby se na to mohly připravit.

Aktuální zjištění inspekce vychází z jejích různých aktivit v základních a středních školách od září do konce února s důrazem na 3539 kontrol v on-line hodinách a rozhovory s 3154 učiteli z 385 základních a středních škol letos v lednu a únoru. 

První průzkum související s přechodem škol na výuku na dálku dělala inspekce začátkem loňského dubna, a to formou telefonických rozhovorů s řediteli zhruba 5000 škol.

Autor: