MOSTY U JABLUNKOVA Pouze výrazně sníženou rychlostí a jen s dieselovými lokomotivami smějí znovu jezdit vlaky tunelem v Mostech u Jablunkova. Jedna z nejdůležitějších železničních spojnic České republiky a Slovenska je ale opět funkční.
Odborníci se ujišťují, že důvody, kvůli kterým se propadl strop sousedního přestavovaného tunelu, neohrožují také tubus, který zůstává v provozu. Již nyní je jasné, že škody půjdou do desítek milionů.
Vlaky dovnitř úřady pustily poprvé od zavření tunelu ve středu 18. listopadu. Tehdy se do přestavované roury podruhé za sebou propadla masa zeminy, na povrchu vznikl kráter o ploše 7000 metrů čtverečních. Sesuv porušil energetické rozvody i obecní vodovod, jen náhodou neohrozil budovy na povrchu.
Jeden z domů stavební firma Subterra pro jistotu evakuovala. O odškodném za způsobené problémy ale s rodinou Byrtusových, které dům patří, zatím nejedná. „Náš kontakt je omezený na minimum,“ potvrdila včera LN Eva Byrtusová. Jsou už zpátky doma, stavbu mají jako na dlani, ale čekají na další postup. „Trhliny ve stěnách našeho sklepa jsou, ale jak se zdá, tak se nemění,“ dodala včera žena.
Na mosteckou radnici se už obrátily další tři desítky obyvatel, kterým kvůli havárii vznikla škoda. Zvýšené napětí při narušení rozvodných sítí jim zničilo elektrospotřebiče a dokonce část rozvodů.
Hloubka tubusu? Až 24 metrů pod povrchem Obří kráter pracovníci Subterry po několik dní zasypávali hmotou vytěženou z nitra tunelu. Jámy byly místy hluboké až dvanáct metrů. Tubus, kterým vede významná železniční spojnice, Košicko-bohumínská dráha leží v nejhlubším místě 24 metrů pod povrchem.
Podle mluvčího Subterry Vladislava Beneše musí nyní projektant připravit nový projekt stavby. Práce tak bude možné obnovit až za několik týdnů. Stavbaři zatím v podzemí na sesutou plochu položili kovový rošt a překryli ho vrstvou betonu, aby se problém neopakoval.
Není ani možné říci, zda stavbu zahájenou v roce 2007 firma v souladu s plány dokončí v roce 2011. Pod uvolněnou hmotou zůstala i část techniky. Dělníkům se nic nestalo – včas staveniště opustili. Škoda, která firmě vznikla, přesto půjde do desítek milionů korun.
Policejní mluvčí Ivan Žurovec uvedl, že shromažďují důkazy, zda projektanti či pracovníci stavební firmy nespáchali trestný čin obecného ohrožení. Zával, který zaplnil asi osmdesát metrů délky tunelu, řeší i báňský úřad.
Podle zástupců Subterry se podobné komplikace staly už na jaře, byly ale méně rozsáhlé. Podle stavbařů jsou geologické, geotechnické a hydrologické podmínky v nadloží velice složité. Oba souběžné tunely navíc narušil výbuch na začátku druhé světové války.
Při cestě na Slovensko musejí lidé počítat se zpožděním Do téměř dva týdny uzavřeného neporušeného tunelu se v sobotu vlaky vrátily postupně. Nejprve lehčí osobní a poté těžší nákladní. Odborníci zjišťují, jak provoz na trati působí na stabilitu kolejí i stěn tunelu.
Prozatím nezprovoznili elektrické vedení, takže na trať mohou jen dieselové lokomotivy. „Elektrické vlaky by se tam mohly vrátit v polovině týdne,“ dodala včera mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Vlaky podle ní mají uvnitř omezenou rychlost přibližně na polovinu. „Cestu lidem prodlouží i nutné přepřahání lokomotiv,“ dodala.
***
Dva tunely
Vydržel ten, který se má rušit
Pod částí obce Mosty u Jablunkova vedou dva železniční tunely dlouhé asi 600 metrů, postavené před 92 a 139 lety. Mladší, nad nímž vznikl kráter (na snímku), teď přestavují dělníci na nový pro dvě koleje, který by umožnil vlakům jezdit vyšší rychlostí. Starý zatím slouží dopravě, později se má zčásti změnit v únikovou štolu.