Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Účet za vlaky: miliarda korun

Česko

  10:13
BRNO - České dráhy vyčíslily své náklady na vlaky v Brně a okolí. A oznámily, že by na ně chtěly dotaci více než miliardu korun. Tolik ale Jihomoravský kraj, který ztráty pokrývá, nemá.

Hlavní nádraží v Brně foto: Lidové noviny

Loni při vyjednávání železničáři dokonce pohrozili omezením provozu na některých tratích, i když to později označili za nedorozumění. Právě vlaky přitom tvoří páteř integrovaného dopravního systému a dopravují každý den nejen desetitisíce lidí do Brna, ale i po samotné moravské metropoli.

Nárůst požadavků je letos ještě dramatičtější než v předchozím roce. Tehdy železničáři po kraji požadovali 546 milionů korun, o 78 milionů víc než v roce 2007 – a dostali necelou půlmiliardu. „Vnímáme to tak, že jde o vyčíslení ztrát. I zástupci drah vědí, že tolik k dispozici nemáme,“ podotýká krajský radní odpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil. Kraj zatím ve svém rozpočtu vyhradil 545 milionů.

Mluvčí drah Ondřej Kubala dodává, že vědí, jaké jsou možnosti krajů. „Na druhou stranu však rozdíl v celé republice tvoří více než tři miliardy. Normální firma by tak nemohla fungovat, to je potřeba vnímat,“ dodal.

Krajští představitelé však připomínají, že drahám na jihu Moravy jako v jednom z mála regionů rostou tržby. Ani nárůst ujetých kilometrů není takový, aby navýšení zdůvodnil. Počet kilometrů, které si kraj objednal, stoupl přibližně o setinu, a to přesto, že například „ušetřil“ za ukončenou osobní dopravu Vranovice–Pohořelice.

Podle mluvčího Kubaly zatím vyjednávání o dotacích v celé republice pokračují. Předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek navíc podotkl, že kraje by chtěly vyjednávat společně a domluvit se i na případném státním příspěvku na železniční dopravu. „Požadavky, jaké zatím přednesly krajům samy dráhy, jsou pro jejich rozpočty nepřijatelné,“ podotkl.

Neoficiálně politici kritizují i nespolehlivost drah. V den rozšíření integrovaného dopravního systému jeden z důležitých vlaků vůbec nevypravily a další měl výrazné zpoždění, což poškodilo systém v očích stovek lidí. Smlouva s drahami však hejtmanství neumožnila uložit jim žádnou pokutu – vlak se zpožděním totiž jako rychlík domluvilo ministerstvo dopravy. „Proto chceme pro tento rok domluvit systém pokut jinak, aby se jejich výše řídila také dopadem problému na integrovaný dopravní systém. Tedy podle významu spoje a denní doby,“ dodal Pospíšil.

Podle vedoucího krajského odboru dopravy Rostislava Snovického vloni překročily pokuty drahám i podle „starého“ systému milionovou hranici. O části z nich ale stále není rozhodnuto, dráhy se mohou „vyvinit“, pokud k problému nedošlo jejich zaviněním, například kvůli opravě trati či jiným problémům.Nové smlouvy pro letošní rok začnou kraje a dráhy podepisovat nejdříve na konci ledna.