Neděle 8. prosince 2024, svátek má Květoslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Učit se ve skupině, nebo individuálně?

Česko

Skupinové kurzy jsou více motivační a vyjdou levněji, studium pouze s lektorem je ale flexibilnější

Váháte, zda zvolit individuální kurz, nebo spíš studium ve skupině? Cenově výhodnější je druhá varianta. „Z důvodu větší finanční dostupnosti skupinových kurzů se ve skupinových kurzech učí více studentů než v individuálních,“ říká Jaroslava Klopf z Institutu jazykového vzdělávání, kde jedna vyučovací hodina ve skupině přijde na 75 Kč, kdežto cena za individuální hodinovou výuku se pohybuje od 370 do 420 Kč.

Peníze ale nejsou to jediné, čím se tyto typy kurzů liší. Individuální přístup, maximální soustředění na zákazníka, komornější atmosféra -to je podle Jaroslavy Klopf základní charakteristika individuálních kurzů. „Lektor může studenta dobře poznat a soustředit se na jeho jazykové nedostatky,“ vysvětluje.

Jazyk individuálně: pro stydlíny a chvátaly

Podle Milana Mojžíše, vedoucího kanceláře ESL, je právě individuální přístup jedinou možností pro žáky, kteří se potřebují velmi rychle a efektivně připravit na jednání, naučit odbornou terminologii nebo opravit chronické gramatické chyby ve vyjadřování.

Individuální výuka je vhodná pro studenty, kteří se o výuku cizího jazyka nechtějí s nikým „dělit“. „Často si ji vybírají studenti, kteří mají jasný cíl - třeba přípravu na zkoušku nebo naučit se jazyk v krátké době. Další skupinou jsou studenti, kteří mají ostych a dělá jim problémy se v cizím jazyce vyjadřovat před ostatními,“ popisuje Klopf.

Mojžíš si myslí, že v individuálním kurzu se lze jazyk naučit rychleji než ve skupinovém. „To platí hlavně u krátkodobých kurzů,“ říká. V individuální výuce může lektor přizpůsobit výuku požadavkům a potřebám žáka, jeho schopnosti zapamatování a učení se.

„Individuální výuka může být vysoce efektivní, je ale nutné, aby vyučovali lektoři se speciálním školením. Ve školách specializovaných na individuální výuku vyučuje jednoho žáka několik lektorů střídavě,“ upozorňuje Mojžíš.

Optimální velikost skupiny: tři až sedm lidí

Žáci skupinových kurzů se prý ale nemusí bát, že dosáhnou kýžených výsledků pomaleji než ti, kteří se učí individuálně. Vždy záleží na motivaci studenta. „Tempo výuky vychází vždy z učebnice, podle které výuka probíhá. Toto tempo je stejné jak pro skupinovou, tak pro individuální výuku. Pokud se student výuce pravidelně věnuje, ať ve skupinovém kurzu, nebo individuálním, dosáhne stejných výsledků,“ uvádí Jaroslava Klopf.

A komu naopak doporučit skupinovou výuku? „Skupinové kurzy jsou výborné pro všechny, kteří se chtějí cizímu jazyku naučit lehce, dobře a napořád. Platí to i pro přípravu na různé zkoušky,“ míní Mojžíš. Podle něj má kolektivní výuka výhodu, že je vlivem skupinové interakce pro žáka zajímavější.

Na druhou stranu, čím více lidí ve skupině je, tím méně může lektor bezprostředně reagovat na potřeby každého z nich. „Velikost skupiny mezi třemi až sedmi žáky je ideální,“ tvrdí Mojžíš. Klopf doplňuje, že skupinový kurz je vhodný pro ty, kdo potřebují být motivováni ostatními studenty.

Nespornou výhodou individuálních hodin je, že výuka probíhá v den a čas, který žákovi vyhovuje. Student může výuku zrušit, když třeba jede na služební cestu, dovolenou, onemocní, nebo se mu z jakéhokoliv důvodu výuka v daný den nehodí.

Naopak ve skupinových kurzech není možné studijní plán upravovat podle přání studentů. „Vyučovací hodiny, kterých se student nezúčastní, nelze nahradit a propadají. Probíranou látku si žák musí doplnit samostudiem,“ popisuje Klopf.

Kurzy lze kombinovat

Ti, kdo si od výuky slibují třeba „jen“ to, že se naučí v cizím jazyce plynule konverzovat, se možná ptají, jestli není pro jejich účel vhodnější právě skupinová výuka. „Nemyslím si. I v individuálním kurzu se dá dlouze diskutovat na různá témata,“ míní Klopf.

„V individuální výuce konverzuje žák s učitelem. Navíc poslouchá správný akcent a výslovnost a bezchybné vyjadřování,“ říká Milan Mojžíš. Zároveň však připouští, že problémem může být omezený počet diskusních témat a jejich hloubka. „Na druhé straně emotivní diskuse ve třídě mohou být velmi zajímavé, ale žáci v nich často ztrácejí kontrolu nad správným vyjadřováním. Úkolem lektora je v takovém případě zasáhnout,“ vysvětluje Mojžíš.

„Velmi dobré řešení je kombinace kurzu skupinového s individuálním. V tomto kurzu jsou spojeny výhody obou výuk za přijatelnou cenu. Pokud je absolvován na škole specializované pro takovou výuku, je to vysoce efektivní a zajímavý kurz,“ uzavírá Mojžíš.

Autor: