Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Učitel může mít k ruce asistenta

Česko

Mělo by dítě navštěvovat školu, ve které se budou spolu s ním vzdělávat děti s podobnými předpoklady, nebo dát přednost tomu, aby se ve škole naučilo žít v co nejpestřejším kolektivu vrstevníků? Tuto otázku řeší rodiče dětí s různým druhem znevýhodnění.

Před listopadem 1989 byla u nás situace jednoznačná: Pokud měl někdo například výraznou vadu sluchu nebo zraku, byl automaticky zařazen do školy pro žáky s poruchami sluchu či zraku. Pokud byl na vozíčku, patřil do Jedličkova ústavu, a když nestačil nastavenému tempu výuky, putoval do speciální školy, kde byl sice upřednostněn odborný speciálně pedagogický program, ale často na úkor sociálního začlenění žáka.

Dnes je společné vzdělávání nejen možné, ale považuje se za prospěšné pro všechny zúčastněné – tedy nejen pro děti znevýhodněné, ale i pro ty „normální“. Tedy alespoň v případě, že na tuto náročnější situaci není učitel sám.

Přes dva a půl tisíce pomocníků

V České republice působí v současné době přibližně dva a půl tisíce lidí, kteří pomáhají učitelům přímo ve třídách. Necelé čtyři stovky z nich se věnují žákům s takzvaným sociálním znevýhodněním, tedy těm, kteří nemají dostatečnou podporu pro vzdělávání doma.

Jsou placeni z rozpočtu ministerstva školství.

Další více než dva tisíce lidí pomáhají při výuce žáků a studentů se zdravotním postižením.

Jedná se o pedagogické pracovníky asistenty, jejichž mzdy hradí rovněž ministerstvo školství.

Vedle těchto pracovníků působí na školách i osobní asistenti žáků, jejichž plat zajišťují rodiče z peněz, které handicapovaní dostávají pro podobné účely od státu prostřednictvím ministerstva práce a sociálních věcí.

S tím je ale trochu problém. Rodiny, jež služeb asistentů využívají, totiž tvrdí, že dotace od státu jim na placení osobního asistenta po dobu školní výuky (tedy asi 30 hodin týdně) nestačí.

Situaci už řešila vláda. Uložila resortu školství, aby vypracoval návrh na sjednocení náplně práce asistenta pedagoga a osobního asistenta. Řečeno polopaticky to znamená rozšíření náplně práce pedagogova asistenta o činnosti, které jinak vykonává osobní asistent. A taky konec placení této práce z peněz, které dostává postižený.

To je jistě dobrá zpráva. Špatná zpráva je, že k tomu nedojde už v letošním školním roce, ale nejspíš až v tom příštím.

Pomáhat mohou i rodiče

Podmínkou pro zřízení funkce asistenta pedagoga ve škole je dobrozdání pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra, že ke vzdělávání žáka nebo studenta je nezbytná pomoc podpůrné asistenční služby.

Kromě placených asistentů mohou ovšem školy využívat také dobrovolníky, například rodiče, kteří chtějí svými silami a schopnostmi přispět k výuce.

***

Rodiny, které využívají služeb osobních asistentů, tvrdí, že na to, aby byl asistent s dítětem i při výuce ve škole, přidělené peníze nestačí

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!