Sexuální výchova by měla být pojímána komplexně, tedy aby žákům kromě nezbytných informací pomáhala formovat i morální postoje a podporovala jejich citový rozvoj. Úřad to oznámil v tiskové zprávě.
"Cílem nově vydávaného metodického materiálu je upozornit na širší souvislosti sexuální výchovy, na její sociální, psychologické, biologické i etické aspekty," uvedla ministryně školství Miroslava Kopicová.
Příručka pro učitele se zaměřuje na nejpalčivější témata, třeba sexuální výchovu v rodině, pohlavně přenosné nemoci nebo sexuální deviace. Děti mají třeba řešit modelové situace a problémy, a tím si utvářet názor na konkrétní problém.
Pedagogové se zároveň dozvědí, jak rozložit témata do jednotlivých ročníků s ohledem na věková specifika dětí, v materiálech najdou i rady, jak v oblasti sexuální výchovy spolupracovat s rodiči.
"Různé výzkumy dlouhodobě ukazují nepříznivou skutečnost, že většinu informací získávají v této oblasti děti především od kamarádů, škola nehraje v tomto ohledu významnější roli. Kvalita takových informací je přitom přinejmenším diskutabilní," upozornilo ministerstvo.
Lepší sexuální výchova by proto měla sloužit jako prevence sociálně patologických jevů, třeba prostituce, nežádoucího otěhotnění nebo zvyšujících se případů násilí v rodině. Zároveň by měla u žáků pěstovat potřebné návyky k soužití ve vztazích.