Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Učitelům přidali, ale na platu to nepoznají

Česko

Zvyšujeme vám platy, říká odcházející vláda učitelům.

Ve skutečnosti se některým učitelům platy dokonce sníží. Přijdou totiž o odměny.

Pedagogům se ztenčí hromádka s osobními odměnami.

Ta, která by měla být motivační, říká Jiří Oleják, ředitel Základní školy V. Hejny v Červeném Kostelci. Ačkoliv vláda předevčírem zvýšila plošně mzdy ve veřejném sektoru o 3,5 %, neřekla školám, kde mají na přidání vzít. Řediteli Olejákovi tak nezbývá než učitelům sebrat odměny a přesunout je na základní složku platu.

Přidáme vám do minusu Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas má tedy pravdu, když tvrdí, že „toto navýšení tarifů nebude vyžadovat ani jednu korunu navíc ze státního rozpočtu“. V konečném důsledku však nejde o čistou „plichtu“, učitelům může tímto zásahem celkový plat dokonce klesnout. Přidáno totiž dostanou nejen vyučující. Celkem se průměrného nárůstu platu o 600 korun dočká až půl milionu lidí, kteří pracují ve veřejné sféře.

Ve školství pak nejde zdaleka jen o učitele, ředitele škol či jiné pedagogické pracovníky. Zvýšení výplaty pocítí také školníci, uklízečky, kuchařky nebo účetní, kteří ve škole pracují.

Kde se ale vezmou peníze na jejich platy? „Zvýšení tarifní mzdy pedagogických i nepedagogických pracovníků budeme vyplácet z peněz na odměny pro pedagogy,“ říká Jiří Oleják. Ředitelé základních a středních škol jsou tak nuceni odebrat peníze fyzikářům, matematikářům a tělocvikářům a odměňovat zvýšením platu akce typu šlehání b r a m b o r o v é kaše, opravy kapajících koh o u t k ů a správně vyplněné účetní rozvahy. Co tím vším chce vláda dokázat, není zcela jisté. Ještě nedávno totiž razila princip odměňování učitelů, kteří podávají lepší výkon než ostatní.

„I kdybychom se pro rok 2009 rozhodli pro vyšší růst platů, než je 1,5 procenta, nemělo by jít o zvýšení tarifů. Ty jsou rovnostářské,“ dušoval se Nečas.

Konec motivace Přestože Nečas zdůraznil úmysl vlády přilepšit učitelům, rozhodnutí odcházejícího Topolánkova kabinetu bude mít jeden zcela kontraproduktivní efekt: možnosti ředitelů, jak učitele motivovat, se sníží a někde i zcela vytratí.

Domněnku, že se vláda snaží před volbami zapůsobit na voliče, ovšem Nečas odmítá. A jako hlavní argument uvádí vzrůstající inflaci, která snižuje reálnou hodnotu již dlouhou dobu neměnných platů.

Autor: