Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Účtujeme jen to, co žádal investor

Česko

Jiná technika ražby pod Stromovkou, okázaleji řešený Trojský most, ale i rozšíření chodníků v Praze 6. To jsou položky, které o 10 miliard prodražily tunel Blanka.

PRAHA Osmdesát milionů korun za to, aby vlaky na hlavní trati Praha – Ústí nad Labem nenabíraly zpoždění. I takové položky se objevily v seznamu, ve kterém společnost Metrostav vysvětluje hlavnímu městu desetimiliardovou přirážku k původní ceně za tunel Blanka. Nejde přitom o ojedinělou neočekávanou investici. Například devětapadesát milionů si Metrostav napočítal za rozšíření chodníků v Praze 6. „Z té ceny neslevíme. Provedli jsme nějakou práci a za ni chceme zaplatit. My si účtujeme jen to, co si investor žádal,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Největší dodatečné náklady vznikly při samotné ražbě tunelu. Metrostav si například započítal i 536 milionů za to, že mu Báňský úřad kvůli bezpečnosti nařídil změnit technologii ražby. Jinak řečeno, i když chyboval Metrostav, za jeho prohřešky platí Pražané.

Za jednu z nejvyšších částek v seznamu může ale samotná Praha. Dodatečně totiž vyhlásila architektonickou soutěž na podobu nového Trojského mostu, čímž zcela změnila původní plány, a cena přemostění Vltavy se tím navýšila o 720 milionů korun. „Architektonickou soutěž vyhlásilo hlavní město, které také muselo předpokládat, že se tím navýší celková cena,“ tvrdí Polák.

Hlavní město hodlá nyní celý seznam bod po bodu projít a zjistit, zda bylo zvyšování ceny skutečně nutné. „Samotná smlouva byla v pořádku. Ta opravdu umožňovala, aby se cena zvýšila. Nyní musíme zjistit, zda se stavba prodražila opodstatněně,“ řekl primátor hlavního města Bohuslav Svoboda (ODS). Podle bývalého pražského primátora Jana Kasla je ale zmíněná smlouva paskvil. „Nemůžu pochopit, že Praha vlastně podepsala bianko šek. Nechápu, proč není ta smlouva veřejná,“ řekl včera exprimátor.

Nynější vedení města tvrdí, že se o prodražení stavby dozvědělo teprve před několika dny. „Víme to opravdu chvíli. A to i přesto, že o zvyšování ceny musela být v minulosti Praha průběžně informována. Několikrát jsem se na cenu Blanky dotazoval ještě jako opoziční zastupitel. Pan primátor Pavel Bém mě vždy ujišťoval, že cena se nijak nezvyšuje,“ tvrdí radní pro dopravu Karel Březina (ČSSD). To dokládají i Bémova slova. „Máme smlouvu, která hovoří o ceně, a pokud dodavateli, tedy Metrostavu, vzniknou nějaké náklady navíc, jde to za nimi, pro nás je cena jasně stanovena ve smlouvě,“ prohlásil tehdy Pavel Bém (ODS) v Právu.

Podle primátora Svobody může za pozdní odhalení obřího dluhu selhání tehdejší kontroly magistrátu, konkrétně odboru městského investora. Ten byl o navyšování rozpočtu průběžně informován a měl proti tomu zasáhnout. „Kdyby odbor fungoval dobře, tyto informace bychom měli dřív,“ uvedl primátor. Fakt, že zprávy o navyšování ceny se Praha dozvídala prakticky ihned, potvrzuje i Metrostav.

***

Praha stojí před nově objeveným „dluhem“ 10 miliard korun za dodatečné práce na tunelu Blanka

2011 byl původní termín dokončení tunelu.

2014 je termín, o kterém nyní mluví magistrát.

6,3kilometru bude dlouhý tunel Blanka, který je budován jako součást severozápadního úseku městského okruhu. Má být nejdelším městským tunelem v Evropě.

26,9mld. včetně DPH byla cena uváděná Prahou původně.

37,1mld. je suma, kterou úředníci oznámili nyní.

Kritiku vyvolává nejen cena za tunel, odpůrci také tvrdí, že přivede více vozů do míst Prahy, kde je už nyní dopravní situace krizová.

Propady a další svízele

* 20. května 2008 – kolem čtvrté ráno se při ražbě uvolnil blok o velikosti dvou metrů, zemina se propadla do tunelu, v parku Stromovka vznikl kráter veliký 20 x 15 metrů. Občanské sdružení Arnika podalo trestní oznámení na neznámého pachatele.

* 23. května 2008 – LN upozornily na to, že firma Metrostav postavila okružní komunikaci v Letenských sadech bez povolení.

* 12. října 2008 – ve Stromovce vznikl po propadu další kráter, tentokrát o velikosti 25 x 16 metrů.

* 12. listopadu 2008 – server Aktuálně.cz uveřejnil posudky magistrátu, podle kterých tunel Blanka zhorší ovzduší. Magistrát přitom tvrdil opak.

* Únor 2010 – podle tajné zprávy supervizora, kterou získala ČT, nemá stavba dostatečný technický dozor.

* 5. července 2010 – v tunelu pod Patočkovou ulicí byl zavalen bagrista i se strojem. V areálu ministerstva kultury se propadla část parkoviště a zahrady, vznikl kráter o průměru 15 metrů.

Vyšetřování zjistilo, že parkoviště nebylo zkolaudováno.

* 26. listopadu 2011 – podle serveru Euro.cz Báňský úřad odvolal náměstka Dušana Havla, protože stavbu tunelu kritizoval v ČT.

Výdaje, s kterými nikdo nepočítal?

Při stavbě Blanky se podle Metrostavu objevily nečekané výdaje. Podle stavebních dokumentů jde i o tyto: * nový Trojský most – celková změna mostní konstrukce a dispozice na základě architektonické soutěže vypsané pražským magistrátem (+ 720 milionů Kč) * úprava technologie ražby pod Stromovkou na příkaz báňského úřadu a doplnění bezpečnostních opatření pod Vltavou (+ 737 milionů Kč) * úprava technologie ražby tunelu MYPRA – Myslbekova – Prašný most (+ 536 milionů Kč) * zajištění stavebních jam v Troji a na Letné – minimalizace přítoků podzemní vody (+ 265 milionů Kč) * zvětšení rozsahu a jiné technické řešení komunikací a chodníků na základě požadavku dopravního podniku a Prahy 6 (+ 59 milionů Kč) * změna dispozičního řešení podchodu na Hradčanské (+ 34 milionů Kč) * změna řešení spodní stavby mostu Svatovítská kvůli požadavku na optimalizaci vlakové tratě z Prahy do Kladna (+ 108 milionů Kč) * podchod Holešovice – nahrazení hloubeného tunelu raženým umožňuje minimalizaci nákladů na výluky vlaků (+ 78 milionů Kč) * výstavba objízdné komunikace kolem staveniště na Letné (+ 28 milionů Kč) * podchycení historických bastionů na základě požadavku Národního památkového ústavu (+ 55 milionů Kč) * provozní náklady na udržování díla a zařízení staveniště po dokončení stavby – větrání, čerpání, osvětlení, ostraha (+ 294 milionů Kč)

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!