Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Ujeli nám lyžaři, bědují vlekaři

Česko

PRAHA Lyžařská sezona uplynulým víkendem na většině českých hor prakticky skončila.

A přestože počasí po celou zimu lyžování docela přálo, domácí vlekaři splakali nad výdělkem.

Čeští milovníci lyžování se totiž naučili cestovat do Alp a tuzemské hory jim vůbec nechybí.

Největší pokles návštěvnosti za uplynulou zimu hlásí především menší střediska na Moravě.

Skiareálu Pustevny v Beskydech se oproti loňsku až o třetinu propadla návštěvnost, a tím úměrně i tržby. Dvacetiprocentní propad zaznamenal jesenický Karlov.

Ovšem o moc lépe si nevedly ani velké areály v Čechách jako krkonošský Špindlerův Mlýn nebo šumavský Špičák. A v jejich případě nejde jen o letošní sezonu. „Celkově jsme v posledních pěti letech zaznamenali pokles návštěvnosti,“ bilancuje Martina Čermáková ze Skiareálu Špindlerův Mlýn. „Markantnější je hlavně pokles počtu jízd jednotlivých klientů. To znamená, že ten samý návštěvník toho nalyžuje během dne méně než v minulosti,“ dodává.

Češi absolvovali v této sezoně podle statistik přibližně 1,5 milionu zimních dovolených. Z toho je jen necelý milion zimních dovolených v tuzemsku a zbytek v zahraničí. Zatímco o tuzemské lyžování zájem klesá, poptávka po zahraničních zimních pobytech utěšeně roste - letos průměrně o 10 procent.

V předchozích dvou letech lidé více šetřili, a proto dávali přednost levnějším tuzemským pobytům. Letos už si rádi připlatili za kvalitnější služby.

A českým provozovatelům se to moc nelíbí. „Neustále nás srovnávají s Alpami, jenomže u nás nikdy podmínky jako v Alpách nebudou kvůli nadmořské výšce,“ říká Renata Žalská, mluvčí společnosti Spartak Rokytnice, která provozuje krkonošské skiareály Horní Domky a Studenov.

Podle odborníků však nejde jen o přírodní podmínky. O návštěvníky hor je v zahraničí lépe postaráno i z hlediska celkového standardu služeb. Nabízejí lepší zázemí pro volnočasové aktivity po skončení lyžování, a to i pro děti.

Více čtěte na straně 18

***

První odhady

letošních tržeb

* Špindlerův Mlýn (Krkonoše)

-8 procent

* Špičák (Šumava) -15 procent

* Karlov (Jeseníky) -20 procent

* Pustevny (Beskydy) -30 procent

Procenta znázorňují meziroční

srovnání

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!