Pondělí 6. prosince 2021, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Umění je zboží. I bez zlé krve

Česko

Uvažovat o kultuře a umění jako o zboží je v českém intelektuálním prostředí považováno téměř za svatokrádež. Skoro každý pokus změnit po roce 1989 mantinely, v nichž funguje naše divadelní síť, systém dotování kultury z veřejných rozpočtů nebo formu zřizování kulturních zařízení skončí ještě dříve, než začal. A také za sebou zpravidla zanechá spoustu zlé krve, petic zneklidněných umělců a podezřívavosti.

Proto je třeba pochválit každý pokus o otevření seriózní diskuse, chápající financování kultury v širších souvislostech moderní demokratické společnosti a světa, který se za poslední desetiletí především působením nových komunikačních sítí a dalších vyspělých mediálních technologií výrazně proměnil -a tento prudce probíhající proces ještě jistě přinese řadu překvapení nejen v oblasti kultury.

Zavírat před těmito proměnami oči se nemusí vyplatit. Takovýmto vhodným „otevírákem“ široce pojaté diskuse o nejrůznějších novodobých aspektech financování kultury a naopak o dopadech kulturních sektorů na ekonomiku je výborná propedeutická studie Martina Cikánka Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku, kterou letos vydal Institut umění - Divadelní ústav v Praze.

Martin Cikánek, uměnímilovné veřejnosti známý hlavně jako „ten, který do ČR přinesl přímé přenosy z Metropolitní opery“ (a už za to zaslouží uznání, neboť projekt Met-in-HD český operní rybník pořádně okysličil), vystudoval kulturní politiku a management na City University London; management neziskovek pak trénoval v Kennedyho centru ve Washingtonu. Jeho publikace je tedy kompilací hlavně anglicky psaných studií a výzkumů na téma financování kultury.

Cikánkova útlá, leč hutná knížka (80 stran) je rozdělena do čtyř kapitol: zhuštěnou formou, ale vtipně a čtivě, komentuje historii pojmu „kreativní průmysly“, uvádí základní díla autorů, kteří se tématu věnovali a věnují (knihy mnohých z nich, například Richarda Floridy, se staly světovými bestselery), a uvádí i názory, které koncepci „kreativních průmyslů a ekonomik“ kritizují. Neopomíjí ani důležité propojení této oblasti nejen s ekonomikou (multiplikační efekty kulturní činnosti), ale i s manipulativní reklamou a politikou. Cennou součástí knížky je seznam literatury, základní tituly jsou dostupné v Divadelním ústavu.

Vždyť to se ví od roku 1720 Je před volbami - a všichni, kdo se zajímají o to, jak zvýšit kvalitu života ve své „obci“, by měli Cikánkův základní vhled do financování kultury pečlivě prostudovat. Ať již z pozice stratégů volebních kampaní, tak těch, kteří důsledky těchto kampaní nesou jako občané - třeba když večer chtějí jít do divadla.

Dlužno ovšem připomenout, že úvahy o financování kultury, divadel nebo specificky opery jako „průmyslu“ nejsou až dílem soudobých myslitelů, sociologů a ekonomů: takový Florida (a nejen on) by si měl s velkým užitkem přečíst Divadlo podle módy Benedetta Marcella z roku 1720. S břitce satirickým nadhledem zde popisuje „průmysl opery“ a to, co bychom mohli porovnat s explozí „zábavního průmyslu“ nebo toho, čemu se dnes říká „showbiz“; něco podobného se odehrávalo po otevření operního divadla pro veřejnost od roku 1637. Tehdejší kreativci (operní ředitelé, zpěváci a skladatelé) o potřebě svůj produkt prodat věděli přinejmenším tolik jako profesor Florida.

Poselství Cikánkovy studie můžeme shrnout takto: Peníze z veřejných rozpočtů věnované do kulturní oblasti se nejen mohou vrátit, ale zásadním způsobem přispívají k udržení prosperity a sociálního smíru. V dlouhodobé perspektivě je prokazatelně „levnější“ do kultury investovat než neinvestovat. Když budeme zjednodušovat: ano, má smysl dávat peníze z veřejných rozpočtů na kulturu. Vyplatí se to. Klasická poučka všech vládců, že lid, aby ho bylo možno řídit, potřebuje „chléb a hry“, je recyklována novodobou hantýrkou, ale to nic nemění na její platnosti. A zábavu potřebujeme všichni.

HODNOCENÍ LN *****

Martin Cikánek: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku

Vydal Institut umění - Divadelní ústav v Praze, 2009

Autor:

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!