130 let

Umění, lívance a čilý marketing

Česko

ODPOSLECHY Pokud by naše kulturní veřejnost měla znát jednu jedinou čerstvou zprávu z rakouské scény, pak je to nepřehlédnutelná integrace kulinářství, ochutnávek, brunchů, lehkých večeří a vůbec žranic, do kultury.

Ve snaze upoutat organizují se tu víceúčelové akce, při nichž se uspokojí nejen estetický hlad. Kubánští muzikanti už nepřivážejí jen hit Chan Chan: program The Bar at Buena Vista stěhuje pod Alpy karibskou tavernu, slibuje barmana z původního klubu Buena Vista, silné doutníky a „paprsky slunce v nadhlavníku polapené v těžkých rumových sklínkách“. Muzea jako Belveder mixují staroslavný majestát s uvolněností pikniků a pravidelně přidávají k prohlídce třeba ochutnávku nových rakouských vín. Repertoár pokrmů je někdy sladěn s rázem akce. Klimt a Schiele by asi neprotestovali, že po uzavření jejich výstav v Leopold Muzeu žije sympatická kavárna s dýdžeji až do čtyř ráno (zlidští někdy něco takového třeba Veletržák?). Mimochodem je pěkné, že ve Vídni toho času vystupuje Magdalena Kožená či jazzman František Uhlíř, ale jediný Čech, jemuž kulturní přehled Falter věnoval celostránkový článek, je kuchař Vratislav Křivák, který svými „Liwanzen“ způsobil recenzentce „ein kulinarisches Nirvana“.

Může se to zdát pitoreskní: „Poslední Havlova hra? Á, už vím, tam jsme měli ty výtečné kotletky!“ Nakonec bychom však měli bez ironie zaznamenat, že tohle je jeden z opravdu mnoha způsobů, jimiž v Rakousku žije marketing umění. Hledá cesty ke studentům, estétům, kmainstreamu, hledá mezinárodní spolupráce – a taky oslovuje měšťany s chutí na kulturní sympozion, tedy hostinu. Aktivita a neúnavnost v hledání nových cest pro upevnění kulturních pozic, to je ten největší rozdíl mezi jimi a námi. Ne to jídlo.

O autorovi| Pavel Klusák, hudební publicista

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás