Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Unikátní pohled. Hvězdy Dnů NATO 2017 nasnímané pomocí 360stupňové kamery

Česko

  7:11
Jak vypadá interiér pilotní kabiny bitevního vrtulníku Mil Mi-24. A jak to vypadá uvnitř smrtonosné pumovnice amerických strategických bombardéru, které mohou nosit i jaderné zbraně? Redaktoři serveru Lidovky.cz natáčeli v Ostravě 360stupňovou kamerou techniku na Dnech NATO 2017 v Ostravě.

Dny NATO 360 foto: Marcel Šulek, Lidovky.cz

Mil Mi-24 "Hind“

Když se tyhle vrtulníky objevily nad Afghánistánem, mudžahedínové je rychle přejmenovali na „satanův koráb“. Chyběla jim proti strojům dodaným kábulské vládě Sovětským svazem jakákoliv účinná zbraň. Mil Mi-24 je velký dvoumotorový bitevní a víceúčelový vrtulník určený pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení tanků a obrněných cílů. Navíc může přepravovat 8 osob nebo 1 500 kg materiálu v nákladovém prostoru. Severoatlantická aliance mu přidělila kódové jméno „Hind“ (česky „Laň“). Základní hlavňovou výzbrojí vrtulníku je otočný, v přídi umístěný čtyřhlavňový rotační kulomet 9A624 ráže 12,7 mm, pozdější verze mají pevně umístěný nebo dvojkanón GŠ-23 ráže 23 mm na boku trupu. Další výzbroj a výstroj může být podvěšena na čtyřech závěsnících pod pomocnými křídly. Na koncích křídla jsou pak lišty pro protitankové řízené střely. Mi-24 jsou dosud ve výzbroji Armády ČR.

Pozice pilota bitevníku Mi-24

Vybavení na pozici střelce a navigátora Mi-24.

Pohled do prostoru pro výsadek Mi-24, teoreticky pro 8 plně vystrojených vojáků a palubního technika.

Mil Mi-171

Jestli měly státy Varšavské smlouvy nějaké tažného koně vrtulníkových sil, tak to byly stroje vycházející z konstrukce Mi-8. Univerzální transportní vrtulník vynikal především odolností. Jeho pokročilá verze se objevuje i v barvách českého letectva. 16 stojů Mi-171 Česká republika dostala jako náhradu za dluhy po Sovětském svazu. Tyto stroje sloužily v misích v Afghánistánu. Vrtulník Mi-171 je opatřen dvěma výkonnými motory TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu. V nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky. Dále zde mohou být instalovány dva palubní jeřáby.

Výhled z pozice pilota Mi-171

Mil Mi-2

Ačkoliv se po skončení Druhé světové války zachovaly na území Československa pokusné německé konstrukce vrtulníků, k masovému rozšíření těchto létajících aparátů došlo až po příchodu strojů sovětské konstrukční školy. Na československém nebi létalo velké množství Mi-2. Uplatnění našly od roku 1972 ve službách Leteckého oddílu Ministerstva vnitra a pozdějších policejních letek, a od roku 1981 také v rámci Československé lidové armády. Letecký oddíl získal celkem 32 nových kusů Mi-2, armáda pak 44 kusů. Mi-2 je lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník s třílistým nosným rotorem.

Výhled pilota Mi-2.

B-52 Stratofortress

Exkluzivní rozhovor s piloty B-52 a B1

K čemu se dnes hodí nadzvukový bombardér, jak se posádky připravují na jaderný útok i jediné místo, kde se dá v B-52 za letu postavit.

Jedním z nejznámějších filmu Petera Sellers byl Dr. Divnoláska aneb aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Vedlejší roli si v ní vystřihl americký strategický bombardér Boeing B-52 Stratofortress. Toto letadlo je jednou z hlavních hvězd Dnů NATO, kam se osmimotorové monstrum vrátilo již po několikáté. Tento podzvukový proudový bombardér dlouhého doletu je od padesátých let ve službě u amerického letectva (USAF). Bombardér je schopen nést až 32 000 kg zbraní a munice a jeho bojový dolet se pohybuje okolo 14 080 km bez tankování za letu.

Polovina pumovnice bombardéru B-52, uprostřed je zavešený kontejner s nákladem.

B-1B Lancer

V prosinci 2001 bombardéry B-1B (a také výše popsané B-52) doslova přeoraly krajiny kolem horské skrýše zvané Tora Bora. V ní se ukrýval tehdy nejhledanější terorista Usáma Bin Ládin. „Shazovali jsme na něj všechno. Ani jsem netušil, že máme tolik letounů B52 a B1,“ líčil jeden z členů speciálních sil. „Na to místo bombardéry shodily tolik munice, že jsme úplně změnili krajinu. Mapa teď vypadá docela jinak,“ popsal voják. B-1 Lancer je americký nadzvukový strategický bombardér. Stroj byl vyvinut k provádění jaderných úderů v hloubi Sovětského svazu, ale po roce 2000 byl úspěšně používán též k plnění taktických úkolů. Ve výzbroji se s ním počítá minimálně do roku 2040.

Přední pumovnice B-1B Lancer se standardním zavěšením bomb.

Zadní pumovnice B-1B s karuselovým závěsem. Lze osadit více typy bomb, přičemž za letu je lze shodit v libovolném pořadí.

T-72M4 CZ

Tento hlavní bojový tank je českou komplexní modernizací sovětského tanku T-72, který se za minulého režimu vyráběl i na Slovensku. Postaveno byly tři desítky strojů. Všechny modernizované tanky jsou spolu s modernizovanými VT-72M4 CZ (vyprošťovací verze tanku) ve výzbroji 73. tankového praporu v Přáslavicích ze 7. mechanizované brigády armády České republiky.

Pozice velitele tanku T-72M4CZ, vlevo je místo střelce. Normovaný čas na vyšplhání na tank, usazení se na židli a zavření poklopu nad sebou je 9 sekund.

BVP-2

Stroj, který odchází do důchodu. Česká armáda nyní hledá nástupce původně sovětských bojových vozidel pěchoty. Jejich výrobní linka byla vybudována na Slovensku. Pásové vozidlo bylo určené na dopravu vojáků v podmínkách použití zbraní hromadného ničení.

Sedačka velitele v bojovém vozidle pěchoty BVP-2.

Dny NATO
Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.