Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Česko

Jednodušší zábor pozemků pro klíčové dopravní a energetické stavby prošel u Ústavního soudu

Pozemky pro rozšíření dálničního sjezdu u Držovic na Prostějovsku se nachází hned u hypermarketu, vlastníci proto odmítají náhradu za vyvlastnění vyčíslenou na pouhých 43 korun za metr čtvereční. foto: Michal Šverdík, MF DNES

Ústavní soud zamítl návrh na zrušení části liniového zákona, tedy normy, jež urychluje stavby klíčové infrastruktury. Výhrady k zákonu měli senátoři. Opatření zjednodušuje získávání pozemků pro klíčové stavby dopravní, energetické a elektronické sítě.
  10:43

Podle skupiny senátorů, která se na soud obrátila v roce 2018, zákon odporuje ústavnímu pořádku. Pro konkrétní stavby zavádí jiný režim než pro ostatní, navíc podle neúspěšného senátorského návrhu nepřiměřeně zasahuje do práv vlastníků, například usnadňuje vyvlastňování a omezuje možnosti právní obrany.

ÚS se zákonem zabýval 3,5 roku, nakonec žádné škrty neprovedl. Není prý v jeho kompetencích, aby přezkoumával výběr klíčových infrastrukturních staveb, nenašel ani jiný důvod k zásahu. Původního soudce zpravodaje Davida Uhlíře nahradil Jan Filip.

„Byl to jeden z nejdůležitějších návrhů, které soud v posledních letech dostal. Týká se zásadních otázek rozvoje celého státu. Navíc v průběhu řízení se zákon dvakrát měnil,“ řekl Filip.

Podle advokáta skupiny senátorů Stanislava Balíka, bývalého soudce, se jedná o určitý posun. „ÚS dal najevo, že bude více garantovat veřejný zájem než ochranu práva vlastnického,“ reagoval.

Senátorský návrh směřoval v prvé řadě proti příloze zákona, která vyjmenovává konkrétní stavby. „Je evidentní, že výběr tzv. nejvýznamnějších staveb byl proveden bez stanovení jakýchkoliv objektivních kritérií, včetně časového hlediska,“ stálo v návrhu 18 senátorů z různých klubů, za které jednala Jitka Seitlová z KDU-ČSL.

Na seznamu jsou všechny dálnice včetně Pražského okruhu, řada silnic první třídy a železničních tratí, dále plavební stupně Děčín a Přelouč, nová vzletová a přistávací dráha na Letišti Václava Havla, nové jaderné zdroje v Temelíně a Dukovanech, šest vodních děl a také vybraná elektroenergetická nebo plynárenská vedení.

Cílem zákonné úpravy bylo podle důvodové zprávy „zefektivnění procesu povolovacího řízení k nejvýznamnějším stavbám dopravní infrastruktury se současným zachováním adekvátní možnosti obhájit své zájmy všem dotčeným subjektům“. Podle senátorů by však zákony měly platit obecně, nikoliv specificky pro vybrané stavby.

Z konkrétních ustanovení kritizovali senátoři například to, že vyvlastňovací úřad může vydat mezitímní rozhodnutí, proti kterému se nelze odvolat. Ve správním řízení při tom jinak platí princip dvou instancí. Další ustanovení říká, že vlastníci musí na svých pozemcích umožnit měření a průzkumné práce v rámci přípravy klíčových staveb, a to ještě před zahájením řízení o umístění nebo povolení stavby.

Autoři: ,