Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Útoků na personál vlaků prudce přibývá

Česko

Podle statistik ČD letos čelili jejich zaměstnanci sedmdesáti útokům agresivních cestujících. Hlídky nepomohly, čeká se na kamery

BENEŠOV/PRAHA Dveře kupé večerního rychlíku z Prahy do Salcburku se otevírají a dovnitř vchází průvodčí: „Předložte jízdenky, prosím.“ Je začátek letošního listopadu a vlak uhání směrem na České Budějovice.

Na chodbičce se čtyřiapadesátiletá průvodčí setká s těhotnou ženou. Ta odmítá ukázat svou jízdenku. Po chvíli je zřejmé, že žádnou nemá. Ještě během rozhovoru černá pasažérka na kontrolorku překvapivě zaútočí. Vráží jí zaťatou pěst pod levé oko.

„Průvodčí musela být hospitalizována, podstoupila operaci, ale nakonec o oko přišla,“ popisuje dohru incidentu policejní mluvčí Zuzana Stránská.

Jde o jeden z nejkřiklavějších útoků na zaměstnance Českých drah z poslední doby. Jenže jak potvrzují aktuální statistiky, letos nejde o nic ojedinělého.

Agresorů přibývá, napadení je dvakrát tolik co vloni Zatímco v roce 2007 evidoval železniční dopravce sedmnáct útoků na vlakový personál, letos číslo rapidně narostlo. K 23. listopadu věděli na ředitelství drah o 61 takových událostech.

„Celkový počet bude asi dvojnásobný oproti roku 2009,“ předvídá mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. To znamená něco přes sedmdesát ataků. „Značná část útoků souvisí s kontrolou jízdních dokladů, kdy cestující nemají jízdenku a jsou navíc často pod vlivem alkoholu nebo drog,“ vysvětluje Šťáhlavský.

I proto si letos České dráhy najaly bezpečnostní agenturu Securitas, která do vytipovaných spojů nasazovala dvoučlenné hlídky. Ty měly dohlížet na bezpečné cestování. Pilotní projekt si dopravce pochvaloval. „Zafungovala nejen prevence, ale i represe ve smyslu zvýšeného výběru jízdného od neplatičů a vylučování černých pasažérů a nepřizpůsobivých osob,“ zní z generálního ředitelství.

Paradoxní ale je, že právě v roce, kdy se ve vlacích Českých drah začaly objevovat místo specializované drážní policie soukromé bezpečnostní hlídky, došlo k vůbec největšímu počtu útoků.

„Pokud bychom nepřistoupili k doprovodům vlaků, byl by podle všeho počet útoků vyšší,“ myslí si Šťáhlavský.

I když České dráhy ještě nevyhodnotily přesné příčiny tohoto trendu, podle neoficiálních informací vidí spouštěcí mechanismus agrese cestujících ve zhoršené ekonomické situaci.

Nyní České dráhy uzavírají s bezpečnostními agenturami několik přechodných kontraktů, než připraví podmínky pro velké výběrové řízení. „Půjde o komplexní službu – ochranu důležitých objektů a bezpečnostní hlídky ve vlacích,“ říká Petr Šťáhlavský.

Kamery do vlaků Kromě bezpečnostních hlídek chtějí dráhy své rychlíkové vagony po vzoru sousedních států vybavit kamerovým systémem.

Dopravní společnost argumentuje, že jde o záruku bezpečnosti, příslušné úřady ale nesouhlasí. „Tomuto kroku nyní brání negativní stanovisko Úřadu na ochranu osobních údajů,“ dodává mluvčí Petr Šťáhlavský.

***

VLAKOVÍ KONTROLOŘI: NEBEZPEČNÉ POVOLÁNÍ

* Ve vybraných spojích – jde především o vyhlášené noční mezistátní vlaky z České republiky na východ – nyní průvodčí Českých drah doprovází soukromé bezpečnostní hlídky. Za cíl mají ochránit personál i cestující a postarat se o vykázání nepřizpůsobivých osob.

* I přesto však počet útoků agresivních pasažérů ve vlacích Českých drah v poslední době rapidně roste:

2006: 37 útoků

2007: 17 útoků

2008: 23 útoků

2009: 36 útoků

2010: zatím 61

(k velkému nárůstu došlo v posledních dvou měsících)

* Již nyní České dráhy vědí o dalších listopadových napadeních. Jejich celkový počet za letošek tak podle očekávání přesáhne 70.

* V problémových spojích, kde nejede najatá hlídka, předchází průvodčí násilí tím, že přes telefon požádá o spolupráci nejbližší oddělení policie.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!