Radnice Prahy 1 se chystá zlepšit dopravní obslužnost v centru metropole. Obyvatele Starého a Nového Města, Josefova nebo Malé Strany by měly vozit minibusy o kapacitě asi dvaadvaceti míst. Záměr je ale teprve na začátku.
Do centra míří minibusy |
Praha 1 plánuje v nejbližších letech zavést do centra nový druh hromadné dopravy – minibusy. Miniaturní autobusy mají cestující vozit na pěti linkách: 1. oblast Václavského náměstí (Můstek - Muzeum, Opletalova ulice) (cca 1,3 – 2 km) Přesné trasy, jejich délka ani rozložení zastávek jsou zatím pouze předběžné, ve studii Metroprojektu a Ústavu dopravního inženýrství existuje něklik variant, o kterých se bude teprve jednat. Do jednoho minibusu se vejde zhruba 22 cestujících, z toho bude asi polovina míst k stání a polovina k sezení. Minibusy mají být bezbariérové, ve hře jsou i varinaty s elektrickým nebo hybridním motorem. |
Minibusy by měly jezdit po Václavském náměstí od Můstku po Muzeum, Opletalovou ulicí k Hlavnímu nádraží a až k Florenci a také v oblasti ulic Na Příkopě, Celetná a Rytířská. Spojí i oblast Josefova od Peterského náměstí přes Staroměstské po Mariánské náměstí a Malostranské náměstí s Vlašskou ulicí. Studii pro využití minibusů v centru připravoval pro radnici Metroprojekt a Ústav dopravního inženýrství Hlavního města Prahy (ÚDI). Při sestavování tras linek, respektive oblastí, kudy budou jezdit, vycházeli odborníci z dopravní analýzy. „Zkoumali jsme pěší dostupnost k existujícím zastávkám MHD. Pohybuje se průměrně okolo pěti minut chůze. Při tom jsme zjistili, že v centru města je doprava nedostatečná a lidé to mají na zastávky daleko,“ vysvětlil postup ředitel ÚDI Ladislav Pivec.
Podle něho nebude minibusům hrozit, že zůstanou v zácpě nebo zhorší dopravní situaci v centru města. Trasy jsou totiž naplánovány ulicemi, v nichž není velký provoz. „V rizikových místech, jakým je například Malostranské náměstí, se budeme snažit plynulost dopravy minibusů zajistit tak, aby měly přednost před ostatními dopravními prostředky. Mohly by jezdit po tramvajových kolejích nebo by se podle jejich jízdních řádů upravily intervaly semaforů,“ upřesnil Pivec. Minibusy nezpůsobí problémy ani tam, kde jsou pěší zóny, například v ulici Na Příkopě. „Technicky je průjezd těmito ulicemi možný. „Důležité je pouze to, aby řidiči minibusů dodržovali rychlost,“ řekl Pivec.
„Minibusy rozhodně nemají sloužit turistům pro okružní jízdy. Chceme, aby byly bezbariérové a mohli jimi jezdit například starší lidé, pro které jsou dosavadní zastávky městské daleko,“ popsal záměr první pražské části Koželuh.
Podle něho by se v letošním rozpočtu města měly najít peníze na zpracování projektu, samotné vybudování linek minibusů se ale pravděpodobně ještě v tomto roce neuskuteční.