Čtvrtek 19. září 2024, svátek má Zita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

V Česku „mizí“ vlaky. I bez písku

Česko

Série zmizení vlaků pokračuje. Poslední případ se stal v úterý v Hodoníně, kdy se z dohledu zabezpečovacího zařízení ztratil osobní vlak z Mutěnic. Vlak zmizel, aniž by předtím strojvedoucí „pískoval“.

PRAHA Moravany, Hulín a Hodonín. Tři vlakové stanice, kde se stala během půl roku podobná věc.

Automatické zabezpečovací zařízení ESA 11 tam „přehlédlo“ vlak a na obsazenou kolej pustilo jinou soupravu nebo nesprávně rozsvítilo zelenou. První případ skončil tragicky – úmrtím strojvůdce. Dvě další zaváhání automatiky drážní personál na poslední chvíli odhalil a napravil.

Elektronika selhala kvůli velkému množství písku, který si pod sebe vlak nasypal při brzdění. Písek pak vlak odizoloval.

To však neplatí pro úterní incident v Hodoníně, kde osobní vlak z Mutěnic zmizel z dohledu ESA 11 na sedm minut. „Strojvedoucí nepískoval, pískovače byly v pořádku, a vlak stejně zmizel. Ale na těch kolejích prý vrstva písku byla a strojvůdce do ní vjel. Proč tam byla? Jestli to tam někdo naházel lopatou, to nikdo neví,“ řekl mluvčí Českých drah (ČD) Ondřej Kubala. Hodonínská událost spustila vlnu kritiky.

„Je to první případ, kdy se ztratil vlak, aniž strojvedoucí pískoval. Byla tady totiž tendence svést to všechno na pískování. My už jsme od samého počátku tvrdili, že je potřeba jít hlouběji a řešit problematiku funkčnosti staničního zabezpečovacího zařízení,“ řekl mluvčí Federace strojvůdců ČR Libor Poláček. Podle něj pouhá prohlídka a nastavení pískovačů na menší dávkování, což v tuto chvíli dělají ČD, nestačí. Revizí musí podle Poláčka i Drážní inspekce projít zabezpečovací zařízení ESA 11. Na řadě je tak nyní Drážní úřad, který by měl funkčnost zařízení prověřit. Když se tak nestane, hrozí strojvedoucí stávkou.

„V oficiální zprávě k nehodě v Moravanech jsme dali sedm bezpečnostních doporučení, které jsou i pro Drážní úřad závazná. Bude s tím muset něco dělat,“ řekl Jan Kučera z Drážní inspekce.

Sama inspekce, přesněji její šéf Roman Šibut, si ale za své výroky o problémech ESA 11 vysloužil tvrdou reakci od výrobce zmíněného zařízení. Výrobce – společnost AŽD – chce na šéfa inspekce podat trestní oznámení. Prý svými vyjádřeními ohrozil jméno firmy a s největší pravděpodobností ji tak připravil o zakázku za 55 milionů eur.

Problémy ESA 11 chce AŽD vyřešit sekundárním zařízením, které chce dnes předat Správě železniční a dopravní cesty.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!