130 let

V Evropě vzniká obří dopravce

Česko

Německé Deutsche Bahn kupují britského dopravce Arriva. Společný podnik odbaví tři miliony spojů

LONDÝN Britská železniční a autobusová společnost Arriva, která působí i na českém trhu, souhlasila se svým převzetím německými železnicemi Deutsche Bahn za 1,6 miliardy liber (zhruba 47 miliard korun). Oznámily to včera firmy. Spojením podniků vznikne podle agentury Reuters největší osobní přepravce v Evropě, který by měl ročně uskutečnit více než tři miliony autobusových a železničních spojů. Překoná tak dosud největšího přepravce francouzskou státní společnost SNCF.

Generální ředitel Deutsche Bahn Rüdiger Grube uvedl, že akvizice by měla firmě pomoci v další expanzi v Evropě. „Tato akvizice změní budoucnost evropského dopravního trhu. Je to pouze začátek liberalizace a konsolidace,“ řekl Grube. Arriva provozuje autobusové a železniční služby ve 12 evropských zemích. V České republice Arriva nabízí městské, příměstské a autobusové služby v Praze a okolí. Předseda dozorčí rady Arrivy Richard Broadbent uvedl, že dohodnutá cena plně odráží hodnotu podniku.

Generální ředitel Arrivy David Martin se domnívá, že spojení s Deutsche Bahn má silnou strategickou logiku. „I když jsme jedním z předních soukromých subjektů, stále máme jen velmi malou část trhu. Potenciál pro růst je významný,“ uvedl.

Společnost Deutsche Bahn se na domácím trhu potýká se zostřenou konkurencí, takže by ráda rozšířila aktivity v zahraničí. „Aktivity společnosti Arriva posílí strategickou pozici Deutsche Bahn v Evropě, zejména díky úspěšnému zaměření Arrivy na stále více liberalizované a rychle rostoucí přepravní trhy v Evropě, které jsou předmětem strategického zájmu Deutsche Bahn,“ uvedl Grube.

Německý dopravce nicméně bude muset kvůli antimonopolním pravidlům Evropské unie prodat své současné železniční aktivity ve Velké Británii. „Řekli jsme už na začátku, že pokud budeme muset prodat železniční aktivity, tak to nevidíme jako problém, který by měl zabrzdit obchod,“ řekl Grube na tiskové konferenci. „Otázka autobusové činnosti je stále otevřená. Samozřejmě že se budeme snažit udržet své autobusové podnikání v Německu, ale pokud unijní regulátoři řeknou, že to není možné, pak bychom se ho vzdali,“ dodal.

Z Arrivy by se měla podle listu The Wall Street Journal stát mezinárodní divize Deutsche Bahn, která bude zastřešovat podnikatelské aktivity firmy mimo Německo. Vést by je mělo současné vedení Arrivy, které bude i nadále sídlit v anglickém Sunderlandu. Značku Arriva si chce Deutsche Bahn ponechat pro svou regionální osobní přepravu v Evropě.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás