Po osmdesáti letech se na Tankovém dni v Lešanech české veřejnosti opět představí jeden z nejslavnějších tanků 1. světové války a první tank československé armády – Renault FT-17. V rámci oslav stého výročí založení Československé republiky jej Vojenskému historickému ústavu Praha zapůjčilo francouzské Tankové muzeum Saumur.
„Je to pro nás velká pocta i slavnostní okamžik, mít tento tank v České republice“ říká ředitel Vojenského historického ústavu Praha, plukovník Aleš Knížek. „Veřejnosti se v Československu jeden z posledních tanků tohoto typu představil naposledy v roce 1938 při výstavě Náchod 38. Takže dnes můžeme překlenout těchto osmdesát let. Tento stroj je zároveň unikátní ukázkou nové vojenské techniky první světové války, která stála na počátku dnes již stoletého vývoje tankových zbraní,“ dodává.
Renault FT byl zaveden do výzbroje francouzské armády v roce 1917 pod označením M.17FT. Velmi často se používalo označení FT 17, kde zkratka FT (Faible Tonnage) značila lehkou váhu. Konstrukce bojového vozidla byla na svou dobu pokroková s výzbrojí umístěnou v otočné věži. První typy byly osazeny odlévanou věží, jejíž výroba byla finančně náročná, proto se později na tanky instalovala osmiboká věž zhotovená z rovných pancéřových plechů. Věže byly vyzbrojeny kulometem nebo 37mm kanonem.
Technická data tanku Renault FT-17
|
Po 1. světové válce tyto tanky zavedla do výzbroje Belgie, Brazílie, Čína, Finsko, Jugoslávie, Kanada, Nizozemí, Polsko, Rumunsko, Řecko, Španělsko a další země. Zástupci československé branné moci se od roku 1919 pokoušeli o nákup prvních tanků ve Francii, zpočátku neúspěšně. Teprve v roce 1921 konečně došlo k objednávce jediného tanku Renault FT s dělovou výzbrojí. Ten byl 14. ledna 1922 dopraven do Milovic, kde sloužil k základnímu seznámení s tímto novým bojovým prostředkem.
Aby mohl začít širší výcvik příslušníků útočné vozby a probíhat výcvik v tankové četě, byly objednány v lednu 1923 další čtyři tanky Renault FT. Ty byly dovezeny do Milovic 30. června 1923. Dva z nich byly vyzbrojeny kulomety a zbylé dva děly. K poslední dodávce tanků došlo 30. června 1924, kdy Prapor útočné vozby doplnily další dva tanky Renault FT. Jeden z nich byl radiový tank Renault TSF, který nenesl žádnou výzbroj, ale pouze radiostanici.
Všem tankům byla přidělena evidenční čísla 51 až 57. Čísla byla bílá a každý stroj je nesl v zadní části boku korby. Později byla nahrazena standardními evidenčními značkami vojenské správy.
Českoslovenští vojáci získávali prvé zkušenosti na těchto bojových vozech, které byly po dlouhou dobu jedinými tanky a staly se tak jedním ze symbolů útočné vozby. Zajímavostí je, že ačkoliv tanky byly nejmodernější výzbrojí československé armády, nikdy se s nimi nepočítalo jako s bojovými prostředky a nebyly zařazeny ani do mobilizačních válečných stavů.
Společně s tímto tankem se představí celá plejáda dalších strojů dokumentujících vývoj tankové techniky za posledních sto let, včetně tanků československé výroby. Návštěvníci budou mít možnost si prohlédnout mimo mimořádného tanku i další stroje československé branné moci z období let 1918–1939, ve statické expozici tanků poblíž předváděcí arény Vojenského technického muzea.