Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

V městě Pramen žerou psy...

Česko

Nová hra Petra Kolečka Bohové hokej nehrají, kterou autor psal na zakázku pro Činoherní studio v Ústí nad Labem, nese všechny znaky jeho originálního stylu, ale téma se tentokrát poněkud „rozvezlo“ do více stran.

Petr Kolečko jako by se ve své nové hře nemohl rozhodnout, co vlastně píše: fantasmagorickou vyprávěnku, naturalistický příběh z okraje společnosti, či jen volně pospojované klauniády karikující klišé, jímž se líčí okraj společnosti. Ve hře Bohové hokej nehrají je od všeho něco, a i když je občas zábavná, jednotlivé motivy zůstávají izolované a sklenout je do dramatického oblouku se daří jen chvíli, pak se struktura opět rozvolní a výpověď rozmlží.

Město Pramen, nevábná lokace Režisér Filip Nuckolls si také s tímto přeskupováním témat příliš neporadil – režíruje text víc jako sled epizod a vesměs rezignuje na budování situací. Nejvíc si přitom „užije“ secvičené trio místních primitivů David, Eda, Jarda (Jiří Maryško, Jan Plouhar, Marek Němec), kteří mají být proti své vůli vytaženi z marasmu a dát se na cestu ctností. Děj hry je situován do města Pramen, nevábné lokace, která může být stejně dobře severočeským Ústím jako každým jiným místem s industriálním provozem, zasviněným ovzduším a obyvateli potloukajícími se zpustlými ulicemi. Dalšími hrdiny jsou muzikant Kristián Polabský (Kryštof Rímský) a hokejista Tomáš Svatý (Jan Jankovský), který ve volném čase veršuje. Tihle dva se nejdřív, tak jak to v drsných končinách bývá zvykem, málem servou, ale pak se spřáhnou a pod vlivem cikánky Eržiky jsou vehnáni do polohy mesiášů – bohů, kteří mají změnit život problematické komunity, což samozřejmě nemá naději na úspěch a vše se nakonec propadá do ještě větší beznaděje. Problémem ovšem je, že zejména ve druhé půlce se peripetie stávají skoro nesrozumitelnými, jako by se jeden nápad zasekával do druhého a zůstal trčet v dané poloze bez hlubšího smyslu. Také herci si s vývojem postav příliš nevědí rady a scény rozvíjejí se střídavým úspěchem – některým nelze upřít zvláštní, bezútěšnou, až přízračnou atmosféru. K tomu přispívá i surreálný motiv psů od řeky s tmavou krví: jejich štěkot zaznívá z dáli a nebohá zvířata také slouží jako potrava lidí ze dna společnosti. Lukáš Kuchinka vytvořil depresivní realistické prostředí, kam všechny podivnosti přirozeně zapadnou. Výstupy dělnické trojice zase těží z autorova citu pro jazykovou rovinu, zejména na počátku (úvodní tříkrálová koleda nebo seznámení s bohy) jde o vtipnou stylizaci, herci si pohrávají s vulgaritami, dikcí a gestikou, později se ale tenhle zdroj humoru částečně vyčerpá. Cikánka Eržika je snad nejvíc uvěřitelná postava. Je trochu hrabalovského ražení a Zuzana Onufráková ji hraje vcelku přesvědčivě. Jakoby odjinud jsou však scény s televizní moderátorkou (Tereza Hofová).

Nová inscenace postrádá zřetelnou výpověď, ale na druhé straně jde o původní domácí text snažící se pojmenovat cosi neuchopitelného a temného, co v naší konzumně vypreparované současnosti existuje. Několik sugestivních momentů inscenace naznačuje, že tvůrcům jde o myšlenkový přesah, i když s ním zatím zůstali někde uprostřed cesty.

HODNOCENÍ LN ***

Petr Kolečko: Bohové hokej nehrají

Režie: Filip Nuckolls Scéna: Lukáš Kuchinka Činoherní studio Ústí nad Labem, světová premiéra 19. 12. 2008

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...