Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

V Praze je čím dál víc těsno

Česko

  9:38
Metropoli hrozí, že se z ní do deseti let stane město, v němž se nedá žít. Střízlivé odhady statistiků a urbanistů předpokládají. že počet Pražanů do roku 2020 vzroste na 1,3 milionu obyvatel. A že se v ní denně bude pohybovat 1 milion 800 tisíc lidí. Do Prahy totiž směřují i turisté a dojíždějí do ní denně za prací desítky tisíc Středočechů.

kolaps na magistrále foto: Tomáš KristLidové noviny

Ale existuje ještě horší varianta. Počet obyvatel metropole se může během 11 let vyšplhat klidně i na 2 miliony. Urbanisté k tomuto číslu dospěli poté, co sumarizovali požadavky jednotlivých radnic na zastavění dosud nezabraných ploch.

Radnice jednotlivých městských částí prý totiž tlaku developerů neumějí čelit. A odnese to především zeleň. „Kdyby se další vývoj města ponechal jen na přáních majitelů pozemků a developerů, kteří povyšují své krátkodobé zájmy nad veřejné, zmizely by brzy všechny zastavitelné lokality zeleně,“ prohlásil Martin Říha z Útvaru rozvoje hlavního města Prahy.

Městští urbanisté už dopředu varují před možnými riziky takového scénáře. „Další koncentrace by byla nezdravá. Růst by měla i kvalita života v metropoli, nejen počet obyvatel a plocha zastavěného území,“ řekl Říha.

Jak se bude hlavní město rozrůstat
* Podle Českého statistického úřadu žije v Praze přibližně 1 milion 233 tisíc osob (údaj ke konci roku 2008)
* Denně se ale v hlavním městě pohybuje 1,6 milionu lidí. (Do metropole totiž denně přijíždí dalších 220 tisíc osob -především ze středních Čech -za prací. Dalších necelých 100 tisíc tvoří cizinci s povolením k trvalému pobytu).
*V roce 2020 bude v Praze žít přibližně 1,3 milionu lidí. Městský dopravní okruh bude hotový nejdříve v roce 2016.

Statistiky přitom dokládají, že ve městě je těsno už nyní. Počet Pražanů v současnosti tvoří 13 procent obyvatel České republiky. Město poskytuje 15 procent pracovních příležitostí na českém trhu.

Řidiče čeká zkouška trpělivosti
Jaké nevýhody zvyšující se koncentrace lidí přináší, poznávají na pražských silnicích motoristé při dopravních zácpách.

„Doprava ještě víc zhoustne, a to zejména v důsledku zpoždění klíčových dopravních staveb,“ varuje mluvčí Útvaru rozvoje hlavního města Prahy Karolina Kudynová.

Jde o to, že metropole dosud nemá vnější a vnitřní dopravní okruh, ani navazující radiály. „Pražský městský okruh by mohl být dokončen kolem roku 2016,“ připustil pro ČTK ředitel odboru městského investora Jiří Toman.
 
Současně však upozornil, že termín stavby jeho severovýchodní části zatím není vůbec jasný. Pražský magistrát má zpracovány dvě varianty, ministerstvu životního prostředí se ale nelíbí. Problém je zejména se stavbou okruhu v oblasti přírodní památky Bílá skála.

Další zdržení čeká stavbu silnic spojujících městský okruh s dálničním obchvatem kolem Prahy, tzv. radiál. Město jejich stavbu zatím neplánuje, právě kvůli nejasnostem kolem vnějšího okruhu.

„Dokud nebude hotov velký dálniční okruh, mohlo by se stát, že v okamžiku, kdy budeme mít jak městský okruh, tak i radiály, budeme vlastně suplovat funkci toho velkého okruhu a ,tahat‘ auta do Prahy,“ podotkl Toman.

Vnější okruh je částečně postaven na západě a východě Prahy, v současné době se staví na jihu. Spory se vedou o severní část.

Dopravní odborníci přitom varují před přehnanými očekáváními, jak tyto stavby uleví pražské dopravě. „Pražský okruh s tunelem Blanka určitě třeba je. Rád bych věřil, že do roku 2016 skutečně stát bude, i když jsem trochu skeptický. Současně je ale třeba budovat i alternativní trasy veřejné dopravy, například tramvaj mezi Bohnicemi a Prahou 6,“ řekl architekt Patrik Kotas, který navrhl tramvajovou trať na Barrandov a další dopravní stavby v Praze.
 
A vyvstává ještě jeden problém. Kde budou noví Pražané bydlet? „Další posouvání hranic města v plánu není. Hlavní město se tak logicky bude zahušťovat,“ připustila Karolina Kudynová.