Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Česko

V Praze kolem Vltavy vyrostou nové čtvrti, Karlín a Holešovice spojí lávka. Podívejte se na chystané projekty

Hradební korzo. foto: REPRO LN

Pro toho, kdo nebrázdí denně Vltavu, je pohled na Prahu z řeky nezvyklý. V příštích letech by ale mohl být velkým překvapením. Praha počítá se stavbou devíti projektů. Všechny se nějak dotýkají řeky. A všechny město vnímá jako prioritní. K vidění budou od září v Centru architektury a městského plánování (CAMP) v Emauzích. Lidovky.cz přinášejí ochutnávku už nyní. Začínáme v Revoluční ulici, kde ústí Štefánikův most. Cesta vede až do Troji.
  5:00

Projekty jsou v různé fázi, některé, jako například nová koncertní síň na Vltavské, bude město teprve schvalovat. Jiné už jsou rozběhnuté, jako proměna areálu holešovické tržnice. Na Rohanském ostrově vzniká nová čtvrť, od Národní až po Revoluční by mělo vzniknout vycházkové Hradební korzo a ještě letos by měla být hotová Trojská lávka.

1. Hradební korzo

Jak název napovídá, dříve tudy vedly hradby. Se vznikem Nového města pražského však přestaly plnit svou funkci. Přesto byly hradby zbourány až v 18. století. Projekt Hradebního korza počítá s propojením ulic od Národní třídy přes ulici 28. října, Na Příkopech, přes náměstí Republiky až po Revoluční ulici. Ne, že by cesta po stopách staroměstských hradeb byla dnes neprůchozí. Město má ale v plánu dát ulicím stejný ráz a propojit je tak ještě víc. Jinými slovy, ucelený by měl být povrch chodníků, stromů i městský mobiliář, tedy lavičky nebo koše.

Na projektu pracuje studio Aoc architekti společně s pražským Institutem plánování a rozvoje. Není vyloučené, že na místě by mohly vzniknout tramvajové koleje, které by mohly pokračovat na Václavské náměstí a na náměstí Republiky. Na změny by se měli připravit i řidiči. Průjezd pod Prašnou branou už nebude možný, stejně tak z Jungmannovy ulice do Perlové. Na Národní třídě by se doprava měla značně omezit. Díky tomu se rozšíří pěší zóna od Národní třídy až po Revoluční, tedy k řece. Návrh by měla do konce roku schvalovat pražská rada.

Hradební korzo.

2. Štvanice 

Většina lidí si ostrov spojí s někdejším zimním stadionem. Pro hokejové nadšence významným – v roce 1947 tu československý národní tým vyhrál mistrovství světa. Stadion – kulturní památka – byl kvůli havarijnímu stavu v roce 2012 zbořen a Štvanice je dnes spíš šedou připomínkou něčeho slavného. Ostrov má však i tenisovou tradici a pokud se podíváme ještě hlouběji do historie, v 17. století se tu pořádaly hony na zvěř.

Soutěž na revitalizaci Štvanice vyhrála už v roce 2013 architektonická kancelář RKAW Radka Kolaříka. „Město na vítězný návrh navázalo. Teď by měla být podepsána smlouva, na základě které by kancelář původní návrh rozpracovala do konkrétní studie. Místo by se mohlo pomalu začít vracet k původnímu využití, což je kombinace rekreace a sportu, a měl by to být zelený ostrov uvnitř města,“ uvádí ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Ondřej Boháč. Přeměna Štvanice by měla stát mezi 200 až 500 miliony korun. 

Hradební korzo.

3. Lávka HolKa

Nejznámější pražskou lávkou je pravděpodobně ta v Troji, především kvůli svému pádu v roce 2017. Do budoucna by snad měla do povědomí Pražanů vejít i lávka mezi Karlínem a Holešovicemi, ne snad kvůli tragédii, ale proto, že obyvatelům hlavního města usnadní život. Především díky bezbariérovému spojení mezi oběma čtvrtěmi.

Nový mostek propojí ostrov Štvanice s připravovaným Rohanským parkem. Lávku navrhli architekti Marek Blank a Petr Tej, kteří vyhráli mezinárodní soutěž. Výstavba by měla začít už příští rok.

Hradební korzo.

4. Vltavská filharmonie

O potřebě nové koncertní síně se už v Praze mluví dlouhá léta. Původně byla ve hře stavba u Štefánikova mostu, do úvah se ale dostala i Vltavská, se kterou se nyní počítá naplno. „Zkušenost ve světě – a byli bychom rádi, kdyby to tak bylo i u nás – je, že takhle významná stavba znamená impuls, který pomůže rozvoji celého území,“ líčí šéf IPR Boháč. Filharmonie by tak měla být symbolem přeměny jednoho z největších pražských brownfieldů Bubny-Zátory (více dále).

Nyní by měla vznikat analýza využitelnosti, kterou na základě veřejné soutěže zpracuje světově proslulý ateliér Henning Larsen. Následovat má hlasování pražského zastupitelstva o tom, zda se bude stavba realizovat. A pokud ano, bude vypsaná mezinárodní architektonická soutěž.

Nový koncertní sál má mít kapacitu 1800 míst a perfektní akustiku, která by přitahovala největší hvězdy. „První myšlenky na novou budovu pro filharmonii byly už ve třicátých letech. Zhruba před deseti lety se ta myšlenka obnovila. Mělo by jít o významnou investici, odhadujeme, že samotná budova bude stát pět miliard korun, další tři až čtyři miliardy pak příprava území. Tolik by se ale muselo investovat do místa při vzniku jakékoliv stavby,“ říká radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu). Dodává, že koncertní síň v Hamburku vyšla na dvacet miliard korun a přitahuje hlavně místní obyvatele.

Hradební korzo.

5. Pražská tržnice

Holešovická tržnice vznikla na konci 19. století jako jatka. Současníci ji mají mnohem více spojenou s vietnamskými stánky. Ty už jsou pryč, postupně by se měl proměnit celý areál. Rekonstrukce bude probíhat postupně. První opravená část se veřejnosti otevřela už teď, v hale 40 vznikl kreativní komunitní prostor. Na řadě je budova bývalé burzy, na jejíž proměnu má být ještě letos vyhlášená veřejná zakázka. Příští rok se má opravovat hala 35, která je podél Bubenského nábřeží. Přibudou nové stromy a v místě bývalého komína vznikne vyhlídková věž.

Proměna tržnice vyjde na dvě až tři miliardy korun a dokončení je plánováno na rok 2035. Za urbanisticko-architektonickou studií stojí ateliér CMC architects.

Hradební korzo.

6. Rohan City a Rohanský park

V sousedství Karlína a Libně a naproti Holešovicím by se Praha měla pyšnit novou čtvrtí. Ta už dostává obrysy nyní – v místě probíhá soukromá i veřejná výstavba. Největší soukromou investicí je multifunkční projekt Rohan City, který doplňují další menší developerské projekty. Rohan City má poskytnout byty pro skoro čtyři tisíce lidí, kanceláře, restaurace, obchody i služby. V místě by měla být i základní škola. Na podobě budoucí čtvrti se bude podílet několik architektonických studií. 

„Po celém koridoru řeky by měl vzniknout velký park, který odděluje zástavbu od vody. Kromě toho, že to bude významná rekreační zóna, půjde i o protipovodňovou ochranu města,“ líčí ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč. Na park se nyní dělá krajinářská studie, první fáze projektu by mohla být hotová už za tři roky.

Hradební korzo.

7. Bubny-Zátory

Na místě bývalého brownfieldu by měla vzniknout úplně nová čtvrť, a to v těsném sousedství středu města. Území mezi Letnou a Holešovicemi je dnes neprostupné a na výpisu z katastru byste našli mnoho majitelů. Pokud vše půjde dobře, s výstavbou by se mohlo začít v roce 2024, nová čtvrť by měla stát v roce 2040. 

Domov by tu mělo najít na 25 tisíc obyvatel v 11 tisících bytech. Za prací by sem mohlo jezdit až 29 tisíc lidí. V samotném středu čtvrti by měl být centrální park o rozloze šest hektarů. Měla by tu být stanice metra i tramvaje. Zachována by ale měla zůstat i železniční trať. Stanice Bubny-Zátory by ostatně měla být na trase mezi Prahou a Kladnem, jejíž součástí má být i zastávka na pražském letišti. Nyní zpracovávají architektonická studia Pelčák a partner a Thomas Müller Ivan Reimann Architekten podrobnou územní studii.

Hradební korzo.

8. Trojská lávka

Jedna z cest do pražské zoo, které ale po tragédii v roce 2017 brání řeka. Lávka se tehdy zřítila, při tom se zranili čtyři lidé, z nichž dva vážně. V její původní stopě jsou už dnes vidět základy nové spojnice, která by měla pro lidi fungovat ještě letos.

Lávka bude čtyři metry široká a bude sloužit pěším i cyklistům. Projet po ní ale může i sanitka. Původní mostek byl z železobetonové konstrukce, nová konstrukce je složená z ocelových profilů, bude snadnější ji kontrolovat i opravit. Projekt myslí i na velkou vodu, zábradlí se dá sklopit, takže nebrání případné vodě. Lávka vyjde na 155 milionů korun.

Hradební korzo.

9. Trojská kotlina

V místě už se pracuje na obnově Císařského ostrova, rozlohou je ale Trojská kotlina významně větší – čítá 800 hektarů. Dnes připomíná divočinu. Takový ráz by si místo mělo zachovat, ovšem s tím, že půjde o divočinu kontrolovanou.

Dohromady tvoří Trojskou kotlinu několik projektů – je to například obnova nábřeží Stromovky nebo krajinářské úpravy zmíněného Císařského ostrova. Aktuálně se zpracovávají také studie na revitalizaci řeky, trojského nábřeží a protipovodňovou ochranu zoologické zahrady.

Nejblíž ke vzniku je ale projekt okružní naučné trasy kolem stávající vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod. Ta by měla být otevřená do dvou let. Celková obnova kotliny by měla být hotová v roce 2030.

Hradební korzo.

Mapa projektů. 

Mapa Vltavy.
Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...