6. září 2019 10:30, aktualizováno  19:52 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

VIDEO: Kamion uvízl na přejezdu mezi závorami. Vlak po srážce vykolejil, zraněno bylo osm lidí

Vlak po srážce s nákladním automobilem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlak po srážce s nákladním automobilem. | foto: Twitter.com/@HasiciPraha

PRAHA V pražské Uhříněvsi v ulici U starého mlýna se v pátek dopoledne na přejezdu srazil vlak s nákladním automobilem. Vlak vykolejil, lehce bylo zraněno osm lidí, včetně jednoho dítěte. Provoz vlaků na koridoru do Českých Budějovic mezi Prahou a Říčany byl obnoven. Dopravce zajišťuje náhradní autobusovou dopravu, cestující musí počítat s omezením do pozdních večerních hodin, uvedly České dráhy na webu. Celková škoda je 35,5 milionu korun.

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) předpokládá, že až večer odtáhne soupravu a zkontroluje nepoškozenou kolej, měly by se vlaky vrátit na frekventovanou trať v noci na sobotu. Tak se také stalo. Vlaky jezdí po jedné koleji a sníženou rychlostí 50 kilometrů v hodině, řekla večer mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Poničený přejezd pro auta bude podle ní minimálně do čtvrtka zavřený.

„Podle dosud zjištěných informací řidič nákladního vozidla s naloženými kontejnery nerespektoval výstražné světelné a zvukové znamení a vjel do kolejiště, kde zůstal stát,“ sdělila policejní mluvčí Eva Kropáčová. Podle Drážní inspekce byl přejezd zabezpečený světly a závorami, kamion stál mezi sklopenými závorami více než dvě minuty, vlak poté najel do jeho pravé části. Záznam nehody pořídil řidič jiného auta. 

Drážní inspekce má na místě tři inspektory. „Přejezd je po rekonstrukci, má záznamové zařízení,“ řekl generální inspektor Jan Kučera. Podle něj se z něj ale nepozná, co se děje na přejezdu, zjistí se, kdy bliká jaké světlo a kdy se začnou sklápět závory. Jde o standardní přejezd, to znamená, že pokud nikdo nezavolá tísňovou linku, nikdo o překážce na přejezdu neví, není tam žádný scanner, dodal Kučera. „Nevíme, jak dlouho tam kamion stál, jestli někdo volal 112 a snažil se zastavit provoz, vše se bude zjišťovat,“ řekl.

Později Kučera uvedl, že podle záznamového zařízení začala na přejezdu fungovat výstraha v čase 09:31:56 a v 09:35:24 byl ohlášen poruchový stav, což lze považovat za čas mimořádné události. Několik minut, které mezitím uplynuly, vysvětlil nastavením zabezpečovacího zařízení. Je konstruováno tak, aby dostatečně včas varovalo řidiče, když se k přejezdu blíží vlak jedoucí nejvyšší dovolenou rychlostí na dané trati. „V tomto konkrétním případě je v tzv. přibližovacím úseku přejezdu umístěna zastávka Praha-Kolovraty, na které osobní vlak zastavil, proto byla výstraha delší právě kvůli zastavení vlaku na zastávce,“ vysvětlil Kučera.

Došlo k poškození trakčního vedení.
Na místě jsou jednotky ze Strašnic, Chodova, Říčan a hasiči Správy železniční...

Řidič nákladního vozu je mezi osmi zraněnými, byl převezen do nemocnice k ošetření, zkoušku na alkohol měl negativní. „V okamžiku, kdy bude schopen výslechu, budeme zjišťovat veškeré okolnosti celé události,“ řekla Kropáčová.

V péči záchranářů skončilo podle jejich mluvčí Jany Poštové osm pacientů, mezi nimi jedno dítě, řidič nákladního automobilu a vlakvedoucí. „Všechny osoby ošetřeny a s lehčími poraněními transportovány do vinohradské a Thomayerovy nemocnice,“ uvedla mluvčí. Na místo podle ní kromě záchranářských vozidel mířil i vrtulník a speciální vůz Atego, který slouží k řešení krizových situací.

Pokud není jiné řešení, závory lze prorazit

Hasiči z vlaku evakuovali 250 lidí a zajistili místo proti vzniku požáru. Zásah zaměstnal 50 příslušníků útvaru na 127 minut. Při nehodě byla poškozena trať v délce 400 metrů včetně výstražníku a závor, jeden sloup trakčního vedení byl zdemolovaný a dva byly poškozené, uvedla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) . Očekává, že provoz bude v omezeném rozsahu a po jedné koleji obnoven v noci na sobotu. Předběžnou škodu na vlaku inspektoři odhadli na 20 milionů korun, škodu na trati na 13 milionů a na nákladním automobilu na 2,5 milionu korun

Poničený výstražník.

Poničený výstražník.

Jeden sloup trakčního vedení byl stržen a dva poškozeny.

Jeden sloup trakčního vedení byl stržen a dva poškozeny.

Poškozená trať.

Poškozená trať.

Inspekce apeluje na řidiče, že pokud jejich auto zůstane uvězněno mezi závorami, mají se snažit je prorazit. Jsou z lehké dřevotřísky, podotkl Kučera. Od roku 2009 mají navíc všechny přejezdy v zemi samolepku s označením P a číslem, které přesně identifikuje daný železniční přejezd, což by mělo usnadnit včas zastavit provoz vlaků v daném místě.

V Uhříněvsi je nyní zastavena dálková i regionální doprava. České dráhy mezi Prahou a Říčany organizují náhradní dopravu autobusy, která má ale ve srovnání s vlaky omezenou kapacitu. „Žádáme proto cestující v tomto směru, aby odložili své cesty na pozdější dobu, až bude alespoň částečně obnoven provoz na železnici,“ sdělila mluvčí ČD Gabriela Novotná. Po dokončení vyšetřování se musí vlak speciální technikou zpět nakolejit a teprve potom začne oprava poškozené trati a trakčního vedení.

ČTK

Advantage Consulting, s.r.o.
HLAVNÍ INŽENÝR KVALITY

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč