PRAHA/NOŠOVICE Nošovická automobilka Hyundai je opět na nohou. Zaměstnancům se nelíbí časté přesčasy a nahlas se hovoří o stávce.
Výroba se přitom v továrně kvůli podobným potížím už nakrátko zastavila loni v prosinci.
Dělníky nechalo vedení v posledních dnech několikrát pracovat přes čas. To se lidem nelíbí. „Pravidelné a předem plánované přesčasy a cinknuté odbory opět mlčí. Uvidíme, co budete hoši dělat, až lidi zase zastaví linky a půjdou domů. Už se těším na tu hromadnou výpověď, že jsme odmítli jít na ‚mimořádný‘ přesčas,“ napsal jeden z pracovníků na internetové stránce odborářů továrny.
Odbory nyní skutečně potíž na straně vedení nevidí. „K nařízeným přesčasům dochází na svařovně a lakovně. Zde byl v minulých dnech přerušen provoz, zaměstnavatel má proto na přesčasy nárok,“ řekl Lidovým novinám předseda odborů Hyundai Radek Kuchař a dodal: „Záleží na zaměstnancích, jestli dojde ke stávce.“ Firma: Vše je v pořádku Mluvčí automobilky Petr Vaněk uvedl, že hromadné přesčasy vedení nařizuje kvůli výpadkům výroby. Vše je podle něj v souladu se zákoníkem práce.
Zaměstnanci ale tvrdí, že jsou k přesčasům nuceni příliš často. Zákoník práce přitom uvádí, že k nim může docházet jen „výjimečně“. To potvrzuje i advokátka Nataša Randlová, která se specializuje na pracovní právo. „Lze ho použít pouze v případě, že je to nezbytně nutné. Nelze ho například naplánovat na rok dopředu. To by pak zaměstnavatel přesčasy plánoval jako pracovní dobu a nebyl by to onen výjimečný institut, který má zachránit nějaké provozní důvody, které náhle nastaly,“ říká Randlová.
Pokud zaměstnavatelé potřebují více přesčasů, než zákon umožňuje nařídit, musí se domluvit se zaměstnanci. „Jsou to pak takzvané přesčasy domluvené,“ říká Randlová. Kvůli přesčasům už se v Nošovicích jednou výroba zastavila. V prosinci dělníci na hodinu spontánně opustili stroje. Inspektorát práce jim dal po následné kontrole za pravdu a v červnu vyměřil automobilce pokutu sedm set tisíc korun. Vedení společnosti však tvrdí, že současná situace je zcela jiná.
Nošovická automobilka je nyní patrně jediným průmyslovým podnikem v zemi, kde se vede ostrý boj mezi vedením a zaměstnanci. Odbory načas složily zbraně Odboráři totiž s příchodem krize omezili své požadavky. Mezi odbory a výrobnami panuje „mírové období“, tvrdí Jaroslav Souček, místopředseda odborového sdružení Kovo. Odborová centrála je proto situací v Hyundai zaskočena. „Snažíme se s automobilkou navázat kontakt, ale je to velmi složité,“ říká Souček.
V ostatních automobilkách a výrobnách se podle Součka vyjednává v posledních měsících s pochopením. „Například ve Škodě Auto je komunikace velice dobrá a z poslední doby máme také výborné zkušenosti z výrobny Bosch Jihlava, kde se problémy vyřešily velice rychle,“ tvrdí Souček.
Automobilka Škoda Auto vyjednala s odboráři navýšení platu o 2,7 procenta, přestože původně trvala na nižším procentu. K dohodě došlo během několika týdnů.
Ve Škodě se tak naposledy stávkovalo naposledy před třemi lety.
Podobné podmínky, zvýšení platu o 2,5 procenta, byly vyjednány i v kolínské automobilce TPCA. Jak dlouho ještě bude panovat „klid zbraní“, není podle odborářů možné v současnosti říct. „Bude to individuální, záleží na každé firmě a jak byla krizí zasažena. Stejně tak bude záležet na dalším vývoji s novým zákoníkem práce a jak bude napsaný,“ dodal Souček.
Situaci mezi odbory a firmami významně ovlivní následující kroky nové vlády Petra Nečase. „Samozřejmě si hlídáme, aby firmy situaci nezneužívaly,“ říká Souček.
***
Průměrná mzda v českých automobilkách (koruny)
Škoda Auto 26 500
TPCA 26 800
Hyundai 16 000
NEPOKOJE V AUTOMOBILCE HYUNDAI
Bouře v nošovické továrně
prosinec 2009 Ve středu 2. prosince se konala první spontánní stávka. Vmontážní hale se hodinu nepracovalo, pracovníci byli nespokojeni s častými přesčasy, které nebyly proplacené. „Jsme jedenáct hodin v práci, a desetmáme zaplaceno,“ řekl Zdeněk Ševčík, zástupce odborů.
duben 2010 V dubnu vyvrcholilo dvouměsíční vyjednávání o nové kolektivní smlouvě. Situace byla velmi napjatá, podpisu předcházelo osm kol jednání, rozložených do dvou měsíců. Nakonec vedení společnosti zvýšilo platy v průměru o sedm procent.
červen 2010 Továrna dostává pokutu 700 tisíc korun od inspektorátu práce za mimořádné přesčasy a špatné pracovní podmínky. Společnost se neodvolala a sankci přijala. Původně jí hrozil trest až dva miliony. Inspekce do Nošovic přišla v lednu v reakci na stávky z konce roku.
červenec 2010 Kvůli výpadkům výroby dochází v nošovické továrně k častějším hromadným přesčasům. Zaměstnanci poukazují na to, že přesčasy, které mají být podle zákoníku práce jen výjimečné, jsou příliš časté. Bouří se a hrozí přerušením provozu.
Zdroj: Sdružení AP/Hell