Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

V USA zakazují Happy Meal

Česko

Prodávat hračku spolu s nezdravým dětským jídlem bude v San Francisku nezákonné

PRAHA Rada města San Francisco zakázala v úterý tamním restauracím rychlého občerstvení prodávat většinu dětských menu s hračkou. McDonald’s a jemu podobná občerstvení budou muset, pokud chtějí dětem dávat hračky zdarma, upravit svá menu, aby více vycházela vstříc nutričním potřebám předškolních dětí. Děti jsou podle sanfranciské dozorčí rady vystaveny agresivní reklamě, aby konzumovaly kvůli hračce jídlo, které je nezdravé. Úředníci doufají, že je budou další města následovat. Společnost McDonald’s se zatím brání tím, že do své nabídky v posledních letech přidala i zdravé alternativy, jako jsou krájená jablka nebo stoprocentní jablečný džus. V tomto trendu hodlá i nadále pokračovat.

Nová norma v San Francisku vznikla na základě výsledků studie, kterou minulý týden zveřejnila Yaleova univerzita. Ty jasně ukazují, že ze tří tisíc kombinací nabízených dětských jídel dvanácti řetězců restaurací pouze dvanáct menu odpovídá nutričním potřebám předškolního dítěte, přičemž většina z nich mnohonásobně převyšuje kalorické potřeby dětí.

Dále studie poukazuje na fakt, že fastfoodové společnosti vynaložily loni 4,2 miliardy dolarů na reklamu. Téměř polovina předškolních dětí přitom požaduje po rodičích, aby je do restaurace rychlého občerstvení vzali alespoň jednou týdně, patnáct procent dokonce denně. Během minulého týdne vzalo do restaurací rychlého občerstvení své děti 84 procent amerických rodičů. Během posledních třiceti let se obezita amerických dětí čtyřnásobně zvýšila.

Starosta města San Francisco Gavin Newsom v rámci sbírání předvolebních hlasů prohlásil, že tento zákaz bude vetovat, což na rozhodnutí nic nezmění, protože se na něj právo veta nevztahuje. Podle nařízení musí společnost McDonald’s a další řetězce rychlého občerstvení do prosince 2011 „ozdravit“ dětská menu, pokud k nim chtějí nabízet zdarma hračky. Kombinace jídlo a nápoj nesmí přesahovat hranici 600 kalorií, musí obsahovat ovoce a zeleninu a obsahovat méně než 640 miligramů sodíku.

***

HAMBURGERY PRO DĚTI OSLAVILY TŘICET LET

S myšlenkou vytvořit dětskou porci rychlého občerstvení ve speciálním obalu a s hračkou přišel v roce 1977 v Kansas City majitel reklamní agentury Bob Bernstein. Provozovatelé restaurace McDonald's ho žádali, aby jim pomohl lépe oslovit rodiny s dětmi. Podařilo se. Po třiceti letech ale koncept naráží na kritiku a zákaz v San Francisku. USA za posledních třicet let zaznamenaly čtyřnásobný nárůst dětské obezity.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!