PRAHA Českým internetovým obchodům se loni dařilo lépe než jejich kamenným protějškům. Zatímco maloobchod obecně podle analytiků stagnoval či poklesl, vánoční sezona přinesla e-shopům v Česku výrazné nárůsty tržeb.
Například největší internetový obchod Alza.cz dokázal zvýšit svůj obrat loni o třicet procent na více než 4,1 miliardy korun. Další internetová galerie Mall.cz pak vydělala v Česku bez daně skoro 1,5 miliardy. Oběma obchodům výrazně pomohly Vánoce. Například pro Alzu znamenal listopad a prosinec tržby 1,27 miliardy korun. Internetové obchody se nicméně musely připravit na změnu nákupního chování lidí. Proti loňsku totiž Češi na internetu nakupovali především těsně před Vánoci.
„Vánoční sezona předchozí roky obvykle začínala již v říjnu, minulý rok jsme větší nárůst zájmu sledovali až od poloviny listopadu, řekl LN produktový manažer Heureky. cz Tomáš Hodboď. „A to i přes to, že největší internetové obchody začaly s vánočními kampaněmi včas a pomocí nejrůznějších akcí se snažily vánoční špičku co nejvíce rozmělnit,“ dodal Hodboď.
„Pro velkou společnost, jako jsme my, je v podstatě ztrojnásobení denního výtlaku firmy logistický i prostorový problém,“ potvrdil marketingový manažer obchodu Alza.cz Jan Samko. Fronty zákazníků a aut před holešovickým obchodem společnosti patří k pravidelnému prosincovému koloritu už několik let.
„Krize dohnala i dřívější odpůrce internetového nakupování k tomu, aby si ho s ohledem na nižší ceny vyzkoušeli. Získali jsme mnoho zcela nových zákazníků,“ řekl LN ředitel Mall.cz Marek Liška. Potvrdil, že i obrat Mallu se nahrnul do dvou předvánočních týdnů. Podle Samka se prodávalo víceméně totéž jako loni - tedy notebooky a televize. „Výrazně více se ale prodalo mobilů. Ty předloni výrazně propadly a ani v létě tento segment nevyčníval. Ale mobil vydrží průměrně dva roky a spousta lidí už nový nutně potřebovala,“ uvedl Samko.
Stejné kategorie jako nejprodávanější uvádí i Liška z Mallu.cz, co se týče obratu. Na počet kusů ale Mall prodal na Vánoce nejvíce parfémů. Celkově tak české e-shopy podle hrubých odhadů Heuréky.cz utržily 8,2 miliardy korun za celou vánoční sezonu, tedy za listopad a prosinec. V roce 2008 to přitom bylo přibližně 6,5 miliardy. Podle Hodbodě je to především přesunem lidí, kteří chtějí ušetřit, na internet. To potvrzují i čísla, která jsou zatím oficiálně či neoficiálně známá od klasických „kamenných“ prodejců elektroniky. Například Electroworldu klesly ve finančním roce 2008/2009, který skončil loni v březnu, tržby o čtrnáct procent a společnost vykázala ztrátu skoro 122 milionů korun. Čísla ale spadají většinou do roku 2008. Mateřská britská společnost DSGi pak nedávno uvedla, že za Vánoce loňského roku celkově v Evropě zaznamenala růst tržeb během listopadu a prosince o osm procent proti roku 2008.
Datart pak podle svého šéfa Pavla Slámy skončil rok s dvouprocentním propadem proti plánovaným tržbám. „Tržní podíl nám ale zůstává stejný nebo se mírně zvýšil,“ dodal Sláma.
***
Internetové obchody o Vánocích
Na tom, že letošní Vánoce byly netypické, se internetoví prodejci shodují. Možná i kvůli teplejšímu počasí, které panovalo v listopadu, se „nahrnuly“ nákupy až do dvou týdnů před Štědrým dnem. To potvrdil i průzkum, který provedl srovnávač cen Heuréka.cz na deseti tisících internetových uživatelích. Dvě třetiny z nich potvrdily, že na internetu budou nakupovat až v poslední části vánoční sezony.
V Alza.cz se, jak potvrdil marketingový ředitel Jan Samko, „denní výtlak firmy“ ve dvaceti dnech před Vánoci ztrojnásobil. Obrat internetových obchodů v roce 2008 byl podle odhadů Heuréky 6,5 miliardy korun. Loni to bylo výrazně více - 8,2 miliardy korun. Stabilně nejlépe se prodává elektronika - hlavně LCD televize, notebooky a mobilní telefony.
Oproti měsícům září a říjen se nakupovalo na internetu v listopadu a prosinci dvakrát více. Internetovému obchodování stále dominuje nákup na dobírku. Osobní odběr je ve většině obchodů na druhém místě. Podle ředitele Mall.cz Marka Lišky řada zákazníků volila po špatných zkušenostech s Českou poštou, která nedoručila balíky včas před Vánocemi, dodání zásilky kurýrem.
graf
Obraty vybraných internetových obchodů na konci roku 2009 (bez DPH)