Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Vánoční útraty – 12 400 korun

Česko

České rodiny plánují letos šetřit, uskromní se ale méně než průměrná evropská rodina.

PRAHA Praktické a hlavně levnější dárky obsadí letos prostory pod českými vánočními stromečky. Navzdory očekávání prodejců, že Češi budou letos při nákupech dárků utrácet víc než loni, se ukazuje, že nálada spotřebitelů se zatím moc nezlepšuje. Podle výsledků průzkumu společnosti Deloitte si 44 procent lidí myslí, že letos je jejich kupní síla nižší než loni. „Oživení průmyslu se zatím nepromítá do růstu pracovních míst,“ vysvětluje Bronislav Pánek z Deloitte s tím, že se Češi v obavách z budoucnosti budou snažit snižovat vánoční rozpočet.

Z mezinárodního srovnání však zároveň vyplývá, že Češi budou šetřit méně než lidé v ostatních evropských zemích. Vánoční výdaje omezí o méně než 2,5 procenta, což se vymyká evropskému průměru. Celkem letos podle průzkumu vydá česká domácnost na Vánoce v průměru 495 eur (zhruba 12 400 korun), z toho za samotné dárky utratí 325 eur (téměř 8000 korun). Loňské celkové útraty činily v průměru 525 eur.

Někteří obchodníci přesto popisují, že se jim tržby ve srovnání s loňským rokem zvyšují. „Na letošní Vánoce jsme připravili rozšířenou nabídku jak značkových produktů, o které zákazníci podle průzkumů projevují obnovený zájem, tak i zboží pro cenově orientované zákazníky,“ říká ředitel marketingu Teska Michal Štádler s tím, že Češi se z obav z krize postupně vzpamatovávají a začínají opět více utrácet. Především na jídle a pití se úspory moc neodrazí. Jen pětina lidí plánuje, že bude šetřit i v této oblasti. „Tady se stále opakuje, že Čech může mít starou lednici, ale bude ji mít plnou,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Při výběru dárků se většina lidí zaměří především na speciální nabídky obchodníků. S tím bude souviset i pečlivější výběr a sledování cen, kterému nahrává prezentace obchodních nabídek na internetu. Ten Češi využívají při nákupech v porovnání s ostatními zeměmi Evropy více. Často na něm ale jen zkoumají a srovnávají nejvýhodnější nabídky prodejců. Pouze 40 procent z nich nakonec vybraný předmět na e-shopu také koupí. Ostatní si pro něj dojdou do kamenného obchodu, který měl na internetu nejlepší cenu. „Ukazuje se tedy, že ty obchody, které nejsou na internetu, se pravděpodobně nestanou místem, kde dojde k nákupu zvoleného dárku,“ říká Martin Tesař, vedoucí partner Deloitte.

Zhruba každý sedmý Čech bude chtít omezit vánoční výdaje tím, že nakoupí zboží z druhé ruky. „Meziročně vidíme, že lidé kupují sice levnější věci, ale na druhou stranu jich kupují víc. Čekáme, že to bude pokračovat i před Vánoci,“ říká Lenka Hanušová z aukčního serveru Aukro. cz

Průzkum také ukázal, že se lidé kvůli zajištění Vánoc hodlají zadlužovat méně než dřív. „Zaznamenáváme silný odklon od spotřebitelských úvěrů. Naopak do popředí jdou různé věrnostní body a karty, které lidé budou využívat více než před rokem,“ upozorňuje Bronislav Pánek.

Předvánoční období je pro obchodníky tradičně nejsilnější prodejní sezonou v roce. Loni ale kvůli hospodářské krizi prosincové tržby maloobchodníků po několika růstových letech poprvé klesly meziročně o 1,9 procenta.

Graf

VÁNOCE S PŘÍCHUTÍ KRIZE

Jak se bude letos utrácet na Vánoce

v porovnání s loňskem (v procentech)

méně stejně více

Česká 25 50 25

republika

27 50 23

Slovensko

21 47 32

Polsko

61

21

Německo 18

20 44

Rusko 36

35 45 20

Španělsko

Portugalsko 37 44 19

67

Řecko 23 9

Irsko 51 34 15

Jak hodnotí

spotřebitelé

v Česku svou kupní

sílu v porovnání

s loňským rokem

Mám stejně peněz

na utrácení

38 %

Mám méně peněz

na utrácení

44 %

17 %

Mám více peněz

na utrácení

Zdroj: Deloitte / hell

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!