Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Varietní předávání štafety

Česko

Když Cher dává lekci Christině Aguileře v kanonádě flitrů a dlouhých nohou

Muzikál Varieté, ve kterém se sešly dvě divy populární hudby Cher a Christina Aguilera, je víc než cokoliv jiného třpytivá a hlučná generační předávka štafetového kolíku mezi dvěma zpěvačkami. I přes celkový pochybný výsledek báchorky o tom, jak chudá talentovaná dívka-sirotek ke slávě a štěstí v showbyznysu přišla, by z toho mohly těžit obě. Cher ukazuje, že její dny ještě nejsou sečteny a může znovu jako kdysi zazářit na plátně. Aguilera jako debutantka získává herecké ostruhy a Varieté by tak mohlo odstartovat její hereckou kariéru i pomoci její stagnující kariéře hudební. Z toho všeho má nejvíce radost multimediální společnost Sony.

Varieté je „dítětem“ Stevea Antina, choreografa, jenž stojí za projektem dívčí skupiny Pussycat Dolls. Podle toho film také nevyhnutelně vypadá. Hodně flitrů a vyzývavého spodního prádla, ale velmi málo podstaty. Ali (Christina Aguilera), „malá dívka s velkým hlasem“, se vydá do Los Angeles za kariérou. Chvíli bloumá po Hollywood Boulevardu, na kterém má zpěvačka sama svoji hvězdu, než narazí na klub Burlesque, jejž vede charismatická Tess (Cher). Po nezbytném počátečním odmítnutí dostane Ali svoji šanci a stane se z ní hvězda.

Klišé a pučící romance Antin se snaží z filmu udělat Kabaret svojí doby. K tomu, aby se jen přiblížil na dohled legendárnímu snímku Boba Fosse, mu ale chybí jakákoliv míra politického kontextu, ironického nadhledu, dobové společenské kritiky a po pravdě i věc v porovnání s politikou banální, ale pro žánr podstatná, jako je slušná choreografie a psychologie postav, která nesklouzává beznadějně po povrchu lehce skečovitých charakterů.

Zmíněný Aliin vzestup ke slávě je tak v podstatě nudně přímočarý. Namísto vnitřního zápolení, pochybností, dřiny nebo zákulisních intrik supluje kýžené drama klišoidní pučící romance mezi dívkou a „zlým“ byznysmenem, který chce klub zlikvidovat. Dívka je na čas oblouzena páry značkových lodiček, ale záhy mamonem motivovaný necit, jenž nechápe kouzlo varieté, prohlédne a odvrhne, aby směřovala do náruče svého kolegy z klubu. Situaci trochu zachraňuje dvojice Cher a Stanley Tucci, coby její asistent nad věcí, pro niž scénář rezervoval většinu smysluplných dialogů.

Navíc se Antin nezatěžuje propracovanou choreografií vystoupení a namísto toho zahlcuje diváka s kadencí MTV klipů kanonádou flitrů, dlouhých nohou a vyzývavých kostýmů. Což je přístup, který funguje u Pussycat Dolls, ale ne u muzikálu. Jednotlivá čísla nejsou nijak napojená na děj filmu, a neslouží tak, jak to je u tohoto žánru zvykem, jako komentář. Výjimku tvoří song You Haven‘t Seen the Last of Me v podání Cher, komentující děj i zpěvaččinu kariéru zároveň.

Vzhledem k tomu, že nikoliv zajímavý děj nebo inspirativní zápletka, ale vystoupení a zpěv Christiny Aguilery jsou tím, co z filmu po jeho skončení utkví v paměti, je takový přístup věčná škoda. Jednotlivá čísla se do sebe slijí, a film tak promrhá svůj největší kapitál - svoji stále ještě vycházející hvězdu, kolem které se měl točit. Snímek sice staví na Aguileřině image coby divy s pohnutým osobním životem, v níž se mixuje vyzývavost s nevinností, ale dělá to jako všechno hůře než polovičatě. Jako alternativní záznam koncertu zpěvačky, který je přes veškeré ohňostroje a zdivočelou kameru překvapivě unylý, pak

Varieté může jakžtakž fungovat, jako film už tolik ne. Varieté USA 2010 Scénář a režie: Steve Antin Kamera: Bojan Bazelli Hudba: Christophe Beck Hrají: Cher, Christina Aguilera, Eric Dane, Kristen Bellová, Stanley Tucci a další Distribuce v ČR: Falcon Premiéra v ČR 17. 2. 2011 Autorka je doktorandka na University of East Anglia

Autor: