Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Vaše dítě zlobí? Třeba je geniální, prozradí příručka

Česko

PRAHA Manželé Moravčíkovi z Olomouce mají tři děti. Všechny jsou mimořádně nadané a se všemi si prožili velké problémy, když jim hledali vhodnou školu.

„Nejstarší dcera byla odmala hyperaktivní, zajímala se o věci, o které se její vrstevníci zdaleka nezajímali,“ popisuje Petr Moravčík. Od odborníků měli potvrzeno, že je dívka velmi inteligentní. Proto chtěli najít vhodnou školu. „Žádná, která by se nadaným dětem věnovala, nebyla. Šla tedy do normální, s tím ale byly spojené problémy, třeba neustálé bolesti břicha,“ popisuje otec dívky. Závěr psychologů byl jednoznačný - dívka se ve škole nudí a nerada tam chodí.

Takováto zkušenost není žádnou výjimkou. Naopak. I Česká školní inspekce potvrzuje, že školy neumí s nadanými žáky pracovat, neumí talent odhalit a dál ho rozvíjet. S tím by školám ale nyní měla pomoci nová příručka, která je zaměřena právě na práci s nadanými dětmi.

Pokračování na straně 2

Dokončení ze strany 1

Nový materiál slouží hlavně základním školám, které by měly jako první umět rozpoznat žákův talent. Jenomže zatím v této problematice spíš tápou. Při inspekčních kontrolách se ukázalo, že jen 43 procent českých škol dokáže mimořádný talent u dětí rozpoznat. Závěry nedávného průzkumu Výzkumného ústavu pedagogického, který příručku připravil, jsou ještě více alarmující. „Až 75 procent dotazovaných učitelů v průzkumu uvedlo, že se s nadaným žákem buď nesetkalo vůbec, nebo že se takoví žáci objevují výjimečně. Přitom mimořádně nadaných jsou až tři procenta běžné populace,“ uvedla Simona Šedá z výzkumného ústavu.

Nejčastějším omylem učitelů je, že považují žáka, který v hodině neposlouchá nebo vyrušuje, za zlobivého. Místo toho může být dítě velice inteligentní, jen ho výuka nebaví. I v tom by příručka pedagogům měla poradit. Materiál školy dostaly v prosinci. Zájem o ni mají i pedagogicko-psychologické poradny.

***

„Zlobí“ i sociálně znevýhodnění žáci * Nadané děti nejsou jediným problémem českých škol. Učitelé a učitelky mají doposud problémy i s tím, jak pracovat naopak s dětmi, které potřebují pomoc -ze sociálně znevýhodněných rodin. * I tito žáci se ve školách projevují jako zlobiví. Nutně to ale nemusí znamenat, že jde o skutečně problémové žáky. Mnohdy vyrušují proto, že látce nerozumí, nestíhají výklad nebo je vyučující nezaujal. * Tito žáci bývají často přeřazováni do bývalých zvláštních, dnes speciálních či praktických základních škol. A to i přes to, že by v nich měli končit žáci, u kterých bylo diagnostikováno lehké mentální postižení. * Při kontrole České školní inspekce bylo zjištěno, že z téměř 16 tisíc žáků, kteří do těchto škol chodí, nebyla u pěti tisíc diagnostikována potřeba speciálního vzdělávání. Potvrdilo se také, že jsou tam ve většině případů posílány romské děti. Pochybení inspektoři odhalili ve 34 kontrolovaných školách. * Místo přeřazení „zlobivých“ dětí by s nimi škola měla pracovat. Využít mohou například pomoci asistenta pedagoga, který je „k ruce“ jak vyučujícímu, tak dítěti, které potřebuje pomoci.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!