Diskuze
Ve škole jako v zajetí, říká Ondřej Šteffl k povinné školní docházce
Děkujeme za pochopení.
E. Kubičková
Samozřejmě člověk nevyužije vše, co se naučil, nejen na základní, ale ani na vysoké škole. To, co se učí na ZŠ patří k celkové gramotnosti, co se učí na VŠ patří k základům oboru.
Bože, to je blábol. Nedovedu si představit normálně vzdělaného člověka, který by neznal zlomky, že je potřebuje k životu, tak o tom není pochyb (tedy možná, že pan Šteffl ne, ale pak mně je líto). Já si také myslím, že naše škola zamrzla někde mezi socializmem a Rakouskou monarchií, ale změnit školu v "cochcárnu". A když slyším slovo "projekt", dělá se mi špatně. Každý má projekt, celebrity nedělají nic jiného než projekty, jenom taková maličkost, že by měly občas znát lépe své řemeslo. Nebo že prý učení nebolí, kdo se potřeboval rychle naučit třeba nějaký cizí jazyk a nemá zrovna dar od Boha, mohl by vyprávět.
J. Novák 567
A k čemu, podle vás běžně vzdělaný člověk potřebuje k životu zlomky? Mně osobně stačí, že umím sčítat, odčítat, násobit a dělit, samozřejmě v okruhu malé násobilky. Je mi 55 let, má VŠ a nepamatuji si, že bych někdy krom ZŠ a gymplu použil v běžném životě zlomky. Tím ovšem nechci říci, že by to v rámci všeobecného vzdělávání bylo k ničemu. Koneckonců, v letité praxi mi také bylo v podstatě k ničemu, že vím, kdy byla objevena Amerika či kdy byla bitva na Bílé hoře, eventuálně kdy byl upálen J. Hus. Pravda, pro život by bylo asi prospěšnější, aby každý absolvent ZŠ věděl, jak si má zapojit zásuvku a provést rozvody elektřiny v domě, znal základy zedničení, instalatéřiny a dalšíh řemesel, protože dnešní živnostníci jsou vesměs o strach si je pozvat, ale to jaksi nejde. Také by měli být velice dobře orientováni ve finančích záležitostech, aby se nenechali oblbnout kdejakým šmejdem z oboru fin. poradenství, dále v obchodním právu, aby je neokrádali obecní šmejdi atd., atd... (pokrač.)
To nejlepsi na tom clanku je diskuze, kde se lide odkopavaji, ukazuji, co v nich doopravdy je.
Co potrebujeme jako prase drbani neni ani tak soukrome skolstvi, to by se melo rozumet samo sebou, ale hlavne deregulaci, tedy odzakoneni povinne skolni dochazky, a povinnych skolnich ucebnich osnov. Ty jsou doslova mokrym snem kazdeho kovaneho socialisty vcetne te povinne skolni dochazky.
Treba ne vsechno co v tom rozhovoru zaznelo, je moudre, ale dulezite se nad tim celym vzdelavanim nekdo zamysli. Temer kazdy pri kazde prilezitosti placa neco o svobode reci a pohybu, ale kdyz prijde na skolni vzdelani, stane se z neho socialisticky, tedy nasilnicky primitiv, ktery ma lidi za blbce, kteri nevi, co je pro ne dobre a musi jim do toho dobra strcit rypak...
Dnesni skolstvi je ideal rovnostarstvi, o vzdelani tu jde az v druhem, ci tretim gardu - jak zaznelo v diskuzi, lide chapaji skolstvi take jako vychovne, ci prevychovavajici ustavy, kde se deti patricne socializuji a setkavaji se hlavne s nizsimi
... vrstvami, coz se poklada za ctnost, nikoli setkavani se s vrstvami vyssimi, to si zasluhuje pohrdani, hodnotu to nema... tak funguji altruisticke mentality.
M. Konečný
Někdo nezná zlomky, jiný nepozná vojtěšku, třetí neví co je to sůl kyseliny a čtvrtý si v Německu objedná pivo výmluvným gestem. Ale ptám se, ví všichni předem co nepoužijí už když se učí na základce? Víme předem, co se nám v životě postaví do cesty? Bez faktů a souvislostí, leckdy z pohledu pana Šteffla zbytečně nadrilovaných, bych mohl jen mlet prázdné fráze.
Souhlasím. Je mně již přes 70 roků a podívám-li se zpět, zjišťuji, že většinu vědomostí ze škol jsem použil i když některé velmi sporadicky. Z běžných vědomostí mně bohužel chyběla latina.
Chtel bych upozornit na to, ze v obecne skole se neuci matematika ale pocty. Ale uz se uci abstraktne myslet. To neprijde ze dne na den. Deti se taky nauci zit v dennim rytmu. To budou potrebovat v praci. Zaverem upozornuji, ze vsichni nositele nobelovych cen absolvovali tu nasi starou dobrou skolu. Komuniste nadelali ve skolstvi mnoho skod. Nesnazme se to opakovat. Skoly pana Steffla nejsou novinkou. Jsou to soukrome skoly pro deti bohatych rodicu, ktere se nepovedly. Absolventi takovych skol jsou povetsine k nicemu .
Zvláštní, třeba Einstain měl z fyziky a matiky ve škole horší známky, přesto vyvodil obecnou teorii relativity a nejen ji, a je považován za geniálního fyzika?
Pan Šteffl si příliš nedává pozor na to, co za polopravdy vypouští z úst. Zlomky se v 5. třídě berou jen velmi omezeně - děti mají pochopit smysl pojmu zlomek (např. polovina koláče, třetina provázku, pětina z dětí ve třídě). Početní operace se zlomky se učí až v 7. třídě. A není pravda, že člověk už pak ty zlomky nikdy nepotřebuje. Zeptejte se libovolného inženýra, který provádí složité výpočty, zda považuje znalost zlomků za zbytečnou.
Jenže jaké bude školství je i politické rozhodnutí - chceme být zemí vynálezců a konstruktérů nebo prodavačů hamburgerů s PhD v oboru sociologie?
Chybou dnešních angažovaných rodičů je, že by za své děti i dýchali, tím z nich ale dělají nesamostatná individua pomalu neschopná samostatného života.
J. Novák 567
No, já bych řekl, že třeba moje babička, nar. 1900, měla jen čtyři třídy obecné, a to ještě školu navštěvovala nejspíš podle tehdy často upplatňovaného "s přihlédnutím k domácímu hospodářství", což znamenalo, že pokud bylo třeba pomoci při práci na poli, byly v té době děti z školy celkem běžně omlouvány. A koláč na polovinu, čtvrtiny atd. uměla nakrájet i bez toho, aby věděla, jak se to její krájení vyjádří matematicky.
R. Hanuš
Tohle jsou hlouposti, které zničily Americké a Kanadské školství. Tyhle výmyslyo tom, jak se děti budou samy učit, když se to zajímavě podá.
Co si pamatuji, kluk, který dá přednost sebelépe podané chemii předpartičkou fotbálku, výtržnosti s kámoši nebo rande se slečnou je budižkničemu,který to v životě stejně nikam nedotáhne.
Mám doktorát z Kanady, půl života jsem pracoval pro zahraniční firmy po celémsvětě, ale kdyby mě doma netloukli a neměl jsem strach nosit domů čtyřky, takjsem se nejspíš nikdy nenaučil číst a psát.
E. Kubičková
To je vaše zkušenost. Já jsem se učila sama od sebe i věci, které jsme ve škole nepotřebovali. Prostě mě to zajímalo. Věci, které mě nebavily, jsem dělala z povinnosti, třeba úkoly z ruštiny jsem psala v rychlosti ve škole. Zato příklady z matematiky, když jsem měla vypočítané všechny z učebnice, tak jsem si vymýšlela vlastní. (A to už v 1. třídě). Bavilo mě to víc než kreslení a nalepování zpěváků, což jsem taky dělala. Mám hodně zájmů, ale taky nastavené priority. Měla jsem je v dětství a mám je i dnes (49 let). Vloni jsem nechala propadnout drahé lístky na koncerty v zahraničí, protože se mi to krylo s přednáškami dálkového studia (jejich termíny jsem v době zakoupení lístků neznala). Ještě k té ZŠ - jednou v životě jsem opisovala - při písemce z vaření. Sama jsem si naopak studovala fyziku, hlavně motory. Nikdy jsem se nenaučila vařit, ale vystudovala jsem dvě VŠ technického směru. Člověk i v dětském věku skutečně sám pozná, co je pro něj důležité.
...... a že výuka "bolí"?Pokud nechceme vychovávat a vzdělávat další nagelované a zfetované měkkoně a sluníčkáře, tak jedině Makarenko a Kutuzov. Těžko na cvičišti,lehko na bojišti!
To je ale podstata školy - naučit děti spolupracovat s kolektivem, i když je to nebaví, drilovat do zásoby, až někdy pro Strýčka Příhodu, což pak bystří lidé skutečně dokáží zúročit v pravý čas, dát děte všeobecný rozhled, ze kterého si časem vydlubou to "své", naučit děti mnoho dovedností, jako umět splynout s dave, umět vystrčit palici a přijmoutza to oslyvy i urážky, umět si vážit práce jiných a znovu pracovat na svém, i když mi to ostatní rozdupou, ... Je toho moc a evidentně ne každý celistvost instituce "škola" nepobral. Mimochodem, všimněte si, že i ve zvířecí říši existují do jisté míry podobné školy pro drobotinu.
Bože,co to je zase za vola.Porevoluční inovátoři už tak dost zdevastovali české školství.Vidět je to i na současných studentech vysokých škol,kteří by si v původním systému ani nevrzli.Polovina z nich si nechá psát diplomky,seminárky a bakalářky za peníze.Štefle,zůstaň si ve své inovátorské díře a jako výjimka mršením výuky pár dětí jen potvrzuj pravidlo,že páteří bude vždy státní školství se stanovenými standarty už od dob Marie Terezie.Takové pokustony nepotřebuje!